۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۵:۵۹
کد خبر: 82718512
T T
۰ نفر
بلومبرگ: رضا ضراب از نام اردوغان براي پيشبرد كارهايش استفاده كرده است

تهران- ايرنا- تارنماي بلومبرگ نوشت، رضا ضراب تاجر ايراني-تركيه اي كه متهم است به ايران كمك كرده تا تحريم ها را دور بزند، براي پيش بردن كارهاي خود از نام رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه استفاده كرده است.

به گزارش ايرنا، بلومبرگ روز جمعه گزارش داد دادستان هاي آمريكايي مكالمات ضبط شده و اسناد ديگري را جمع آوري كرده اند كه حاكي است ضراب احتمالا در پي جلب حمايت اردوغان بوده است.
اردوغان به ارتكاب تخلف متهم نشده است اما اين احتمال وجود دارد كه ضراب از نام رئيس جمهوري تركيه استفاده كرده باشد تا ديگران را تحت تاثير قرار دهد. افرادي كه در اين پرونده متهم شده اند، مكالماتشان ضبط شده و اين اسناد روز دوشنبه به يك دادگاه فدرال در منهتن نيويورك ارائه شده است.
اسنادي مربوط به تحريم هاي ايران و پرونده پولشويي ضراب مي تواند روابط تركيه و آمريكا را پيچيده تر كند. انتشار خبرهاي روند پرونده ضراب باعث شده كه ارز لير تركيه در برابر دلار كاهش پيدا كند.
«تيم اش» از كارشناسان اقتصادي مي گويد: بايد تاثير پرونده ضراب بر روابط تركيه و آمريكا را زير نظر داشت. ظاهرا ضراب به خانواده اردوغان نزديك بوده و تابعيت تركيه را دريافت كرده است. اين يك مساله پراضطراب است.
اردوغان دولت هاي دونالد ترامپ و باراك اوباما را تحت فشار قرار داد تا از پيگرد ضراب صرف نظر كنند. وي در اظهاراتي عمومي گفته دادستان هاي آمريكايي تلاش مي كنند تا از ضراب اعتراف بگيرند و وي را تبديل به خبرچين كنند. وي در تماسي تلفني با ترامپ از رئيس جمهوري آمريكا خواسته بود تا به دليل پيگرد ضراب عذرخواهي كند.
بلومبرگ نوشت، به افراد نزديك به ترامپ از جمله رودي جولياني شهردار سابق نيويورك و مايكل موكيسي دادستان كل سابق آمريكا پول داده شده تا اتهامات مطروحه عليه ضراب را لغو كنند.
ضراب تاجر طلا است و قرار است محاكمه وي 27 نوامبر (ششم آذر) آغاز شود. وي سال گذشته در جريان سفر به آمريكا بازداشت شد. علاوه بر ضراب، يك بانكدار تركيه اي هم در آمريكا در بازداشت به سر مي برد.
گفته مي شود كه ضراب ديگر در اين پرونده با آمريكايي ها همكاري نمي كند و احتمالا در جلسه محاكمه حاضر نخواهد شد.
شبك**9423**3404**انتشار: محسن اسماعيلي

سرخط اخبار جهان