۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82702167
T T
۰ نفر
تیلرسون: آمریكا در پی اختلال در روابط تجاری ایران و اروپا نیست

تهران – ایرنا – روزنامه وال استریت ژورنال امروز جمعه خبر داد كه در پی اعلام راهبرد ضد ایرانی دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه آمریكا به كشورهای اروپایی اطمینان خاطر داد كه واشنگتن به دنبال اختلال در روابط تجاری اروپا با ایران نیست.

به گزارش ایرنا، ركس تیلرسون روز پنج شنبه در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: رئیس جمهوری به وضوح گفته است كه قصد مداخله در توافق های تجاری جاری اروپایی ها و ایران را ندارد.
تیلرسون گفت: 'او (ترامپ) واضح گفت اشكالی ندارد. شماها (اروپایی ها) هر كاری كه می خواهید انجام دهید.'
وزیر امور خارجه آمریكا در این گفت و گو كه یك هفته پس از سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام راهبرد جدید وی علیه سپاه و برجام انجام شد، گفت كه مسئولیت پرداختن به نگرانی های متحدین آمریكا در این زمینه بر عهده او است.
تیلرسون مدعی شد: شش ماه است كه با اروپایی ها همكاری می كنیم و آنان با چنین دیدگاهی (راهبرد ترامپ در قبال ایران) همراه شده اند. وی در عین حال اظهار داشت: این بدان معنا نیست كه به طور كامل با آن موافق باشند. حالا كه این سیاست تصویب شده است، روند رسمی تری را با آنها آغاز خواهیم كرد.
وال استریت ژورنال نوشت كه به نظر می آید اظهارات تیلرسون برای رفع نگرانی اروپایی ها از این باشد كه واشنگتن به عمد آینده توافق هسته ای را دچار ابهام می كند تا بانك ها و شركت های اروپایی از ایران به دور بمانند.
وال استریت ژورنال نوشت كه روابط تجاری ایران و اروپا در سال گذشته و پس از توافق هسته ای ایران و 1+5 دو برابر شد و ارزش آن به 16 میلیارد دلار رسید. وزیر امور خارجه آمریكا به صراحت در مورد سرنوشت قرارداد بوئینگ اظهار نظری نكرد. طبق این قرارداد، غول هواپیماساز آمریكایی دهها فروند هواپیمای مسافربری به ایران خواهد فروخت.
این رسانه آمریكایی ادامه داد: به گفته تیلرسون هنوز بسیاری از مراودات تجاری شركت های آمریكایی طبق تحریم های برقرار، ممنوع است ولی به گفته وی، ترامپ 'تلاش نمی كند در تصمیم گیری های شركت ها مداخله كند.'
وال استریت ژورنال اضافه كرد: به گفته تیلرسون، الحاقیه قانون نظارت بر پایبندی ایران به برجام كه دولت ترامپ از آن حمایت می كند منجر می شود كه آمریكا در چندین سال آینده و زمان انقضای محدودیت های هسته ای ایران، از برجام خارج شود. به گفته وی دولت ترامپ از طریق الحاقیه قانون مذكور فشار می آورد تا این محدودیت ها دائمی باشند.
به گزارش ایرنا، هنگامی كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در سخنرانی جمعه پیش (21 مهر/13 اكتبر ) اعلام كرد كه پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید نكرده و نخواهد كرد، با روالی قانونی مخالفت كرد كه بر اساس آن ملزم است هر 90 روز، گزارشی از الف - پایبندی ایران به برجام و ب - مطابقت رفع تحریم های ضد ایرانی آمریكا با امنیت ملی آن كشور به كنگره ارائه دهد.
این الزام ها بخشی از 'قانون بررسی توافق هسته ای ایران' (INARA) سال 2015 كنگره است تا بر توافق هسته ای ایران و 1+5 كه به رغم مخالفت قاطبه جمهوریخواهان به امضای دولت دمكرات باراك اوباما رسید، نظارت بیشتری شود.
دیگر كشورهای عضو 1+5 با انتقاد از راهبرد جدید ترامپ، با تغییر برجام مخالفت كرده و پایبندی خود را به آن اعلام كرده اند.
اروپام**3092** مترجم: سیّد منصور جاوید ** انتشار: زهرا هژبری

سرخط اخبار جهان