۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82701376
T T
۰ نفر
مكان يابي نامناسب مدارس، عامل تشديد ترافيك شهري

مراغه - ايرنا - تردد خودروهاي سواري و سرويس هاي مدارس براي انتقال دانش آموزان به مدارسي كه بيشتر در مكان هاي شلوغ شهر مكان يابي و ساخته شده اند عاملي مهم در تشديد ترافيك شهري به شمار مي رود كه رفع آن نيازمند مديريت جامع شهري و دقت در مكان يابي هاست.

به گزارش ايرنا، وجود مدارس به عنوان مهم ترين مراكز تعليم و تربيت در شهرها زمينه ساز رشد و تعالي فرهنگي و اجتماعي بوده ليكن قرارگرفتن بيشتر اين مراكز در مكان ها و خيابان هاي پرتردد و پرازدحام شهري مشكلي بر مشكلات موجود ترافيك شهري افزوده است.
قراگرفتن مدارس در مركز شهري چون مراغه با بافتي سنتي و تاريخي، در سال هاي اخير كه با موج فزاينده رشد مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاه هاي آزاد علمي نيز همراه بوده تردد را در برخي ساعات روز مختل و گاه غيرقابل تحمل براي شهروندان كرده است.
در سال هاي اخير؛ خيابان هاي اصلي شهر به دليل برخورداري از جلوه هاي بصري، تبليغي و نيز دسترسي آسان تر به وسايل نقليه عمومي به اماكن و نقاطي دلخواه مكاني مناسب براي مديران موسسات براي تاسيس و ايجاد مدارس و مراكز علمي و تربيتي تبديل شده است.
عدم وجود محل مناسبي براي توقف خودروهاي شخصي وسرويس مدارس و موسسات آموزشي كه بيشتر آنها را مراكز غيردولتي و غيرانتفاعي تشكيل داده، صفوف و ترافيكي سنگين را در خيابان هاي اصلي به وجود آورده است.
عدم توجه مديران موسسات و مدارس و گاه نبود نظارت كافي در تعيين و مكان يابي براي ايجاد مدارس و آموزشگاه ها در نقاط پرتردد ترافيكي، موجب ايجاد موجي از نارضايتي در بين شهروندان و حتي اولياي دانش آموزان اين مراكز شده است.
اوج ترافيك شهري در خيابان هاي اصلي و نيز در برخي نقاط پرتردد به ويژه در مسير ورودي شهرك هاي اقماري كه به زعم مديران برخي مدارس بهترين مكان براي جلب دانش آموزان بوده، در ساعات تعطيلي و پايان ساعت كاري اين موسسات و مركز بوده و از اين رو توجه بيشتر مسئولان امر براي تجديد نظر در مكان يابي و صدور مجوز براي اين منظور بيش از پيش ضروري و حياتي است.
شهردار مراغه در اين خصوص گفت: باوجود تذكرها و اخطارهاي شوراي ترافيك مبني بر عدم ايجاد و راه اندازي موسسات آموزشگاهي و مدارس غيرانتفاعي در خيابان هاي اصلي كه فاقد محل مناسبي براي توقف خودروها بوده و موجب ترافيك سنگين شهري مي شود، ليكن عكس العمل مناسبي از سوي نهادهاي متولي صدور مجوز براي اين مراكز انجام نشده است.
محمدرضا احمدي افزود: وجود اين مراكز آموزشي غيرانتفاعي و غيردولتي كه به ويژه در مراكز پرترد شهري در حال افزايش است، با وجود برخي تمهيدات ترافيك شهري، موجب ايجاد اختلال در تردد وسايل نقليه و نيز زمينه ساز نارضايتي شهروندان را فراهم مي كند.
وي اضافه كرد: با توجه به كمبود پاركينگ در داخل شهر در برخي خيابان هاي اصلي، توقف هاي چندگانه در محل مدارس و موسسات موجود در ساعات ورود و خروج دانش آموزان عامل مهمي در سنگين تر شدن ترافيك شهري شده است.
وي اضافه كرد: با وجود تلاش هاي شهرداري براي راه اندازي و ايجاد پاركينگ هاي شهري توسط بخش خصوصي، محل هاي ايجاد شده براي توقف خودروها با توجه به ترافيك سنگين موجود در ساعات پايان مدارس و خروج دانش آموزان و اوج تردد سرويس ها و خودروهاي شخصي اولياي دانش آموزان، جوابگوي شهروندان نخواهد بود.
مدير اموزش و پرورش مراغه نيز با بيان اينكه در صدور مجوزهاي جديد براي ايجاد مدارس، ترافيك شهري مورد توجه قرار مي گيرد، گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، ايجاد مدارس با تاييد فني اداره كل نوسازي مدارس هر استان و با در نظرگرفتن ترافيك و تردد در مسيرهاي منتهي به اين مدارس امكان پذير است.
جليل اسلامي افزود: بر اين اساس، مجوز براي ايجاد مدارس جديد به ويژه مدارس غيرانتفاعي در خيابان هاي كم ترافيك با در نظر گرفتن مسيرهاي تردد و نيز در كوچه هاي بالاي 18 متري صادر خواهد شد.
وي ادامه داد: محل ها و مكان هاي احداث و ايجاد مدارس و مراكز آموزشي نيز بر اساس قانون آموزش و پرورش، بايد در محل هايي ايجاد شوند كه بن بست نبوده و داراي مسيرهاي جايگزين و نيز مناسب براي تردد احتمالي آمبولانس و خودروهاي آتش نشاني و عمومي باشد.
وي اضافه كرد: هم اكنون صدور مجوزهاي لازم ايجاد و راه اندازي مدارس جديد در نقاط مختلف شهري با استعلام و هماهنگي با شوراي ترافيك شهري اين شهرستان انجام مي شود.
وي با بيان اينكه در بخش مدارس دولتي نيز، تراكم بيش از حد در داخل شهر وجود دارد گفت: كمبود برخي فضاهاي اموزشي در شهرك هاي اقماري، موجب تراكم دانش آموزان در مدارس مركز شهر و نيز ايجاد ترافيك شهري در برخي خيابان هاي اصلي شده است.
اسلامي افزود: در اين راستا با حمايت خيران مدرسه ساز، هم اكنون چندين مدرسه در مناطق و شهرك هاي اقماري فاقد فضاي آموزشي در حال ساخت بوده كه با بهره برداري از آن، بخش مهمي از تراكم مدارس شهري و دانش آموزان آن كاسته خواهد شد.
تاكيد مسئولان متولي صدور مجوز براي ايجاد مدارس جديد با رويكرد ترافيك محوري و پيشگيري از وقوع حوادث و بار سنگين ترددهاي داخل شهري، روزنه هاي اميدي براي برون رفت از اين مشكل و معضل شهري را بيش از پيش پرنور تر كرده است.
هرچند مديران و صاحبان اين مدارس كه بيشتر آن را مراكز غيردولتي و غيرانتفاعي تشكيل مي دهد، مي توانند با مكان يابي مناسب براي ايجاد اين مدارس، باري از دوش خم شده ترافيك شهري بردارند.
به گزارش ايرنا، هم اكنون حدود 550 مدرسه در مقاطع تحصيلي مختلف در مراغه فعاليت مي كنند كه از اين تعداد، حدود 200 مدرسه غيرانتفاعي بوده و 43 آموزشگاه آزاد علمي و 30 آموزشگاه زبان هاي خارجي نيز در اين شهرستان فعال هستند.
45 هزار دانش آموز و سه هزار كادر فرهنگي در 550 مدرسه دولتي و غير دولتي مراغه در حال تحصيل و تدريس هستند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
گزارش از: ابراهيم مطلوبي**تنظيم:عيسي عطاپور** انتشار: رستگار
3077/7487/6183

سرخط اخبار استان‌ها