كم تحركی عامل اصلی بیماری های مزمن در 20 درصد زنان استان مركزی

اراك - ایرنا - مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی گفت: 20 درصد از زنان بالای 15 سال این استان درگیر حداقل یك بیماری مزمن و زمینه ای هستند كه بر اساس مستندات و مطالعات موجود عامل اصلی آن كم تحركی است.

زهرا فرجی روز دوشنبه به مناسبت هفته سلامت زنان افزود: كم تحركی معضلی مشترك بین زنان شاغل، خانه دار و روستایی استان مركزی است و از سال گذشته یكی از اولویت های اساسی در دفتر امور زنان و خانواده استانداری مركزی اقدامات راهبردی در جبران نواقص زیرساختی و فرهنگ سازی برای تحرك جسمانی زنان تعریف شده است.
وی شعار امسال هفته سلامت زنان را 'ورزش نسخه رایگان سلامت زنان' عنوان كرد و افزود: حوزه زنان استانداری مركزی از شهرویور ماه امسال در 24 روستای استان مركزی به صورت نمونه طرح توانمندسازی زنان را آغاز كرده كه یكی از محورهای اصلی آن توسعه ورزش و نشاط اجتماعی است و به طور مستقیم در حوزه ارتقای تحرك جسمانی زنان روستایی مداخله دارد.
مشاور امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی خاطرنشان كرد: جمعیت هدف این طرح در مجموع یكهزار و 200 نفر از زنان است كه با استفاده از سازه های موجود مدارس ، حسینه ها، مساجد و سالن های راكد نهادهای دولتی در روستاهای محروم با كمك دهیاران و از طرق تسهیلگر رابط زنان و دهیاری برنامه های تحرك جسمانی پی گرفته می شود و در حاشیه این راهبردها اهمیت ورزش در سلامت زنان نیز تشریح می شود.
فرجی اظهار كرد: یكی از برنامه های جدی در دولت دوازدهم در حوزه زنان استان مركزی راه اندازی پارك اختصاصی زنان در تمامی 12 شهرستان استان مركزی بود كه به دلیل برخی مشكلات نظیر نبود زمین های مناسب و طولانی شدن فرایند مكان یابی در چند شهرستان استان این مهم هنوز محقق نشده است.
وی توضیح داد: پارك مادر در كلانشهر اراك یكی از نیازها و مطالبات اساسی زنان این شهرستان است كه به درازا انجامیده و با وجود قول شهردار سابق اراك برای افتتاح فاز نخست این پارك در اردیبهشت ماه سال جاری این مهم عملی نشد و انتظار است كه اعضای شورای اسلامی شهر پنجم با جدیت به این خواسته زنان اراك جامه عمل بپوشانند.
مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی ادامه داد: بر اساس بخشنامه دولت زنان شاغل دستگاه های اجرایی مكلف بر برنامه تحرك جسمانی در ساعات اداری هستند كه حدود 60 درصد از دستگاه های اجرایی استان این برنامه را عملیاتی كرده اند.
فرجی گفت: مشكل اساسی در ورزش زنان شاغل این است كه بسیاری از زنان شاغل با وجود موافقت دستگاه مربوطه هنوز به اهمیت ورزش به اندازه كافی پی نبورده اند و با بهانه كردن شلوغی ماموریت های اداری فرصت تحرك جسمانی را از دست می دهند.
وی توضیح داد: برخی از دستگاه های استان كه مكان مناسب برای ورزش بانوان نداشته اند در رایزنی با سایر دستگاه از فضای مناسب آن ها بهره جسته و یا هزینه ورزش به كاركنان زن شاغل خود پرداخت كرده اند و رصد اجرای این برنامه از سوی استانداری در دستگاه های اجرایی ادامه دارد.
مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مركزی ادامه داد: ورزش صبحگاهی برای زنان خانه دار و سایر اقشار در بیش از 20 بوستان كلانشهر اراك با حضور مربی آزموده و همكاری اداره ورزش و جوانان برگزار می شود و انتظار است كه شورای اسلامی شهر اراك در اختصاص بخشی از بودجه مدیریت شهری برای تكمیل این طرح در تمامی نواحی اراك همكاری لازم را داشته باشد.
49 درصد از جمعیت یك میلیون و 414 هزار نفری استان مركزی را زنان تشكیل می دهند.
7114/6013/خبرنگار:مژگان حیدری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

سرخط اخبار استان‌ها