70درصد مرگ نوزادان بر اثر كم وزني و تولد زودهنگام رخ مي دهد

تهران - ايرنا - معاون بهداشت وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي گفت: ميزان مرگ هاي نوزادي در كشور كاهش يافته است اما كم وزني و تولد زودهنگام همچنان دو علت اصلي مرگ نوزادان است كه 70 درصد اين مرگ ها را رقم مي زنند.

عليرضا رئيسي روز چهارشنبه در گفت و گوي با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: ميزان مرگ نوزادان در بدو تولد به طور مستمر در سال هاي اخير رو به كاهش بوده است و در چهار سال گذشته نيز از 11.5 در صد هزار تولد زنده به 9.5 در هزار تولد زنده كاهش يافته است كه پيشرفت قابل ملاحظه اي براي يك دوره چهارساله است.
وي افزود: بررسي ها نشان مي دهد كه كم وزني شديد مهمترين علت مرگ نوزادان در بدو تولد است،منظور از كم وزني شديد، تولد نوزاد با وزن كمتر از 1500 گرم است و واقعا زنده نگهداشتن اين نوزادان كار بسيار دشواري است.
معاون وزير بهداشت گفت: آمارهاي وزارت بهداشت نشان مي دهد كه حدود 40 درصد علت مرگ نوزادان در بدو تولد كم وزني شديد است.
رئيسي افزود: دومين علت مرگ نوزادان در ايران تولد زودهنگام است. حدود 30 درصد مرگ نوزادان در ايران به علت تولد زودهنگام رخ مي دهد و سومين علت مرگ نوزادي در ايران نيز مشكلات و نواقص ژنتيكي و سرشتي است كه بين 15 تا 20 درصد موارد مرگ نوزادي را باعث مي شود.
وي گفت: سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار بارداري در كشور رخ مي دهد كه با توجه به اينكه تعدادي از بارداري ها دوقلوزايي است مي توان تعداد بارداري را در عدد 1.2 ضرب كرد تا تعداد متولدان هر سال به دست آيد بنابراين هر سال حدود يك ميليون و 700 هزار تولد در كشور رخ مي دهد كه متأسفانه تعدادي از آنان به علت كم وزني شديد، تولد زودهنگام يا مشكلات ژنتيكي زنده نمي مانند.
خبرنگار: افشين شاعري ** انتشار: علي حبيبي
اجتمام(4)*3063 ** 1569
*براي آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه