۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۳
کد خبر: 82686352
T T
۰ نفر
صداي زنان: مرا درديست اندر دل اگر گويم زبان سوزد

تبريز- ايرنا - نشريه صداي زنان در اخرين شماره خود به مناسبت روز جهاني ناشنوايان گفت و گويي با فاطمه رحيمي مدير عامل جمعيت حمايت از كودكان و نوجوانان ناشنواي تبريز به عنوان يكي از بانوان موفق منتشر كرده است.

به مناسبت روز جهاني ناشنوايان اين بار به سراغ يكي از بانوان تلاشگر و ناشنوا رفتيم، پاي صحبت ها كه نه پاي درد دل هايشان بنشينيم پاي ناگفته هايشان، زندگي پيدا و پنهان شان، ناشنوايان عزيز كه بخش قابل توجهي از جامعه ما هستند. انسان هايي مهربان، حساس، دوست داشتني و بعضا مستعد و اهل هنر.
گفت و گوي ما را با سركار خانم فاطمه رحيمي مديرعامل جمعيت حمايت از كودكان و نوجوانان ناشنواي تبريز و عضو هيات امناي كانون ناشنوايان استان و نائب رئيس بانوان هيات ورزش‌هاي ناشنوايان، در زير بخوانيد:
-سركار خانم رحيمي شما دبير آموزش و پرورش هستيد چه چيزي باعث شد تا اين شغل را انتخاب كنيد؟ اولين معلم شما چه كسي بود؟
يكي از خاطرات ماندگار انسان در زندگي دوران تحصيلي ابتدائي هست كه من در مدرسه....گذراندم و نخستين روز مدرسه چهره مهربان معلم اول ابتدايي خانم .... همواره در ذهنم جاريست.
نمي‌خوام كليشه اي صحبت كنم و بگم كه از ابتدا به معلمي علاقمند بودم نه اينطور نبود قسمت الهي بود كه من در آموزش و پرورش استخدام بشم و دبير دروس ادبيات فارسي دانش آموزان ناشنوا باشم.
- خانم رحيمي بعنوان مديرعامل جمعيت حمايت از كودكان و نوجوانان ناشنواي تبريز چه سخني با خوانندگان صداي زنان داريد؟
اگر دقت كرده باشيد در سوال قبلي به خواست الهي تاكيد كردم چون من در... سالگي دچار ناشنوايي شدم ادامه تحصيل با شرايط و امكانات آموزشي آن زمان سخت بود.
سعي كردم در مدارس عادي با همه سختي ها و موانع تحصيلاتم را ادامه بدم و هم اكنون در رشته ادبيات فارسي در مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل مي دهم.
طعم تلخ مشكلات دوران كودكي كه ناشي از ناشنوايي بود و سپس كار با دانش آموزان ناشنوا باعث شد زندگي ام كاملا با اين قشر گره بخورد.
بواسطه تعدادي از فعالين حوزه ناشنوايان تصميم گرفتيم تا تحت عنوان جمعيت حمايت از كودكان و نوجوانان ناشنوا تخصصي تر عمل كرده و در صدد رفع مشكلان اين جامعه برآييم.

-آيا جامعه ما براي پذيرش ناشنوايان زيرساخت فرهنگي لازم را دارد؟
زندگي در كلانشهر تبريز و در كنار شهرونداني فهيم كه از كهن فرهنگي متمدن داشته اند جاي بسي خوشحالي دارد.كانون ناشنوايان استان پس از انقلاب اسلامي تشكيل شد تا به امروز تلاش بسياري در راستاي فرهنگ سازي انجام داده ولي راه زيادي تا رسيدن به ايده آل ها داريم.
-چه انتظارتي از مسئولين استاني داريد؟
مرا درديست اندر دل اگر گويم زبان سوزد
اگر پنهان كنم ترسم كه مغز استخوان سوزد
شهر تبريز و استان آذربايجان شرقي همواره زبان زد بوده ولي در حوزه ناشنوايان بايد اين گلايه را بكنم كه هيچ يك از مسئولين استاني توجهي نداشته و ندارند...شايد در سخن همه مدعي وجود مشكلات باشيم ولي در عمل هيچ يك از عزيزان به مشكلات ناشنوايان توجه نمي كنند.
سيماي استان و شبكه سهند كمترين نياز ناشنوايان كه وجود مترجم زبان اشاره هست را ندارد بقيه حوزه‌ها استان هم كاستي هاي خود را دارند.
حقوق شهروندي مقوله اي است كه تمامي شهروندان يك شهر اعم از ناشنوا و شنوا بايد به تساوي از آن برخوردار باشند و مسئولين استاني بايد به اين نكته در سياست گذاري ها توجه لازم را داشته باشند‌.
-بعنوان عضو هيات امنا كانون ناشنوايان استان اين كانون تا چه حد مي تواند خواسته‌ها و رفاه ناشنوايان را تامين كند؟
ببينيد، ناشنوايان به دليل محدوديت هاي شنوايي و گويايي نمي توانند مشكلات خود را به مراجع ذيربط انتقال دهند و تنها ارگاني كه مي تواند پل ارتباطي ناشنوايان و جامعه باشد كانون ناشنوايان استان هست و بايستي به اين نكته به صراحت اشاره كنم كه اگر چنين تشكيلاتي در استان نبود وضعيت امروز ناشنوايان چنين نبود.
امروزه ناشنوايان در زمينه هاي متعدد فعاليت مي كنند و ظرفيت ها و توانمندي هاي بالقوه اي دارند.
-فعاليت ناشنوايان استان در حوزه ورزش چگونه است؟
من توفيق اين را دارم كه نائب رئيس بانوان هيات ورزشهاي ناشنوايان استان نيز هستم. ورزشكاران ناشنواي استان همواره در مسابقات ملي و بين المللي در رقابت هاي جهاني و المپيك مدالهاي رنگارنگ را كسب مي كنند و آذربايجان قهرمان همواره در ميادين ورزشي توانسته پرچم جمهوري اسلامي ايران را به اهتزاز در آورد اين در حاليست كه امكانات ورزشي ناشنوايان استان در حد صفر بوده و حتي براي استقبال از مدال آوران المپيكي هيچ يك از مسئولين فرصت نمي كنند بيايند.
-در زمينه ازدواج آيا دختران ناشنوا با مشكلاتي مواجه هستند؟
در جامعه ناشنوايان بيشتر علاقمند هستند با يكديگر ازدواج كنند يعني ناشنوا با ناشنوا و اين نشان داده كه ازدواج هايي كه به اين شكل صورت مي گيرد استحكام بيشتري دارد. در زمينه ازدواج نيز مشاوره‌هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف كانون ناشنوايان استان براي ناشنوايان و خانواده هاي محترم اين بزرگواران صورت مي پذيرد.
-گروه فرهنگي هنري پژواك سكوت يكي از موفق ترين گروه هاي فرهنگي است لطفا در اين خصوص توضيحاتي بدهيد؟
گروه فرهنگي هنري پژواك سكوت كه در سال 75 تشكيل شده توانسته پس از حدود دو دهه هنرمندان ناشنوا را استعداد يابي نموده و توانمندي هاي اين عزيزان را به جامعه نشان دهد كه اين كار فرهنگي در حوزه هاي تئاتر، پانتوميم و سرود مورد استقبال بسيار زياد شهروندان قرار گرفته و توانسته در محافل مختلف جايگاه خود را حفظ نمايد.
-رمز موفقيت خودتان را در چه مي بينيد؟
انسان در هر جايگاهي و با هر شرايطي بايد به خود و خداي خود ايمان داشته باشد. من قبل از اينكه عنوان بالا را داشته باشم در يك كلام 'مادرم' سعي مي كنم براي فرزندانم مادر خوبي باشم براي شوهرم همسر خوبي بعنوان يك ايراني و با حس مسئوليت در اين راه قدم هاي مناسبي براي رفع مشكلات كودكان ناشنوا بردارم.
-كلام آخر
2 الي 8 مهرماه هفته بين المللي ناشنوايان را به تمامي ناشنوايان جهان تبريك عرض نموده و اميدوارم هيچ كودكي از شنيدن آهنگ زيباي زندگي محروم بماند.
تنظيم و انتشار: پرويز انصاري
3071

سرخط اخبار استان‌ها