۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82684864
T T
۰ نفر
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ تركیه

آنكارا- ایرنا- سفر امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به تهران، گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران ـ تركیه محسوب می شود و فصل نوینی در مناسبات دو كشور خواهد گشود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دو كشور همسایه ایران و تركیه كه قرنهاست با هم روابط سیاسی و تجاری دارند و از سده های گذشته از طریق جاده ابریشم روابط تجاری مستمری با هم داشته اند، در سده گذشته نیز همواره از شركای تجاری مهم هم بوده اند.
سران دو كشور در سال 2013 با ارزیابی درست از ظرفیت های موجود دو كشور كه هر دو جزو اقتصادهای نوظهور جهانی محسوب می شوند، خواستار ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دوجانبه شده و رسیدن به 30 میلیارد دلار مبادله تجاری سالانه از سوی روسای جمهوری دو كشور مورد تاكید قرار گرفت و این هدفگذاری به صورت رسمی اعلام كرد.
بر این اساس، مقامات و كارگزاران دو كشور هم در سطح وزرا و هیات دولت و هم در سطج سفارتخانه ها، اقداماتی را آغار كردند و تلاش برای رسیدن به این هدف همچنان ادامه دارد.
هر چند كه در سال های گذشته تحقق این هددف میسر نشده، ولی در سال 2012 میلادی حجم تجارت بین دو كشور به سطح 22 میلیارد دلار رسید و در طی پنج سال گذشته نیز به علل مختلف، میزان تجارت بین دو كشور نوسان داشته به طوری كه در سال گذشته میلادی به رقم 9.6 میلیارد دلار رسید.
'جناب آشچی' قائم مقام وزارت گمرك و تجارت تركیه هفته پیش در دیدار با فرود عسگری رئیس كل گمرك ایران در آنكارا گفت: 'حجم تجاری میان تركیه و ایران مصداق كل ظرفیت های دو كشور در این زمینه نیست و حجم تجاری دو كشور كه در سال 2012 در سطح 22 میلیارد دلار قرار داشت در سال 2016 به 9.6 میلیارد دلار كاهش یافته و این میزان تجارت كمتر از 40 درصد ظرفیت موجود است.'
اقتصاد ایران و تركیه ظرفیت بسیار گسترده و بالایی دارد و دو كشور به دلایل متعددی نیازمند گسترش مناسبات اقتصادی بین خود هستند و برخورداری ایران از منابع سرشار انرژی و وابستگی شدید تركیه به انرژی در كنار موقعیت خاص جغرافیایی ایران و تركیه از جمله عواملی هستند كه زمینه های همكاری بیشتر و نزدیكتر اقتصادی و تجاری میان دو كشور را فراهم كرده است.
امسال صادرات ایران به تركیه چهار میلیارد و 530 میلیون دلار و واردات از این كشور نیز یك میلیارد و 800 میلیون دلار بوده و در مجموع، حجم روابط دوجانبه اقتصادی ایران و تركیه در هفت ماه سالجاری میلادی 6 میلیارد و 330 میلیون دلار اعلام شده است و پیش بینی می شود، حجم روابط دو كشور امسال فراتر از 10 میلیارد دلار باشد.
محمدابراهیم طاهریان فرد نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام سفر اردوغان در شرایط حساس منطقه ای و نیز در فرایند تحولات مثبت در روابط دو كشور ایران و تركیه افزود: این سفر تاثیرات مهم دوجانبه و منطقه ای خواهد داشت.
وی بیان كرد: اعتدال در سیاست های داخلی و خارجی و ارتباط با همسایگان، شعارهای محوری دولت دكتر روحانی اعلام شده و بر همین اساس برقراری رابطه نزدیك با همسایگان از جمله كشور تركیه در سرلوحه سیاست خارجی كشورمان در دولت یازدهم قرار گرفته و در دولت دوازدهم هم پیگیری می شود.
وی اضافه كرد: توجه به همسایگان و كار با همسایگان نیز اصل محوری در سیاست خارجی ایران اعلام شده و در دولت دوازدهم نیز توسعه دیپلماسی با همسایگان و توسعه مناسبات اقتصادی، دو محور دستگاه سیاست خارجی تعیین شده و در هر دو زمینه، كارهای خوبی برای برقراری ارتباط مطلوب با طرف تركیه آغاز شده است.
وی اظهار كرد: هم تركیه برای ایران مهم است و هم ایران در تركیه جایگاه پراهمیتی دارد و دو طرف به خصوص در دوره دولت دوازدهم برای توسعه مناسبات در همه عرصه ها اعلام آمادگی كرده و فعالیت هایی را آغاز كرده اند.
وی ادامه داد: كشور تركیه در روابط خارجی ایران نقش و جایگاه ویژه، پررنگ و برتری دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی، سیاسی اقتصادی، تاریخی و فرهنگی همواره برای ایران پراهمیت بوده است و روابط نزدیكی نیز در همه حوزه ها با تركیه برقرار شده و حجم روابط نیز نشان دهنده این امر است.
سفیر كشورمان در تركیه با تاكید بر استفاده از همه ظرفیت ها در این زمینه گفت: سفر 12 مهرماه رئیس جمهوری تركیه به تهران، فصل نوینی در توسعه مناسبات دو كشور خواهد گشود و در قالب این سفر، چهارمین شورای عالی همكاری های راهبردی بین ایران و تركیه تشكیل شده و تعدادی سند همكاری بین دو طرف امضا می شود
وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از مقامات و وزرا، سرمایه گذاران و تجار تركیه در این سفر همراه رئیس جمهوری این كشور بیان كرد: ابعاد مختلف همكاری ها، ماهیت همسایگی، موضوعات همكاری متعدد و متنوع و اشتراكات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دینی، روابط دو طرف را تنگاتنگ كرده و هر دو طرف به این باور رسیده اند كه از این ظرفیت موجود باید استفاده بیشتری بشود.
وی اظهار كرد: دو طرف در همه دیدارها بر توسعه مناسبات دو جانبه همكاری های منطقه ای و تحقق هدف 30 میلیارد دلاری روابط تجاری تاكید كرده اند و دیدگاه های مشتركی در اغلب حوزه های روابط كاری بین دو طرف وجود دارد.
سفر بیش از یك میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به تركیه در سال گذشته میلادی نیز نشان می دهد كه ایران پنجمین كشور گردشگر فرست به تركیه است و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی بیش از دو میلیون نفر از اتباع ایرانی به تركیه سفر كنند كه این آمار نشاننگر روابط بسیار عمیق و گسترده دو كشور در حوزه فرهنگی و مردمی در كنار روابط سیاسی و اقتصادی است.
برگزاری بیست و پنجمین نشست كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تركیه در تاریخ 19 تا 21 فروردین ماه 95 در شهرهای آنكارا و قونیه برگزار شد و برنامه ریزهای برای برگزاری بیست و ششمین كمیسیون مشترك اقتصادی در تهران در مهر یا آبان سالجاری در حال انجام است.
سفر مقامات اقتصادی دو طرف در سال جاری میلادی و نیز اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی از جمله زمینه های همكاری اقتصادی ایران و تركیه به شمار می رود و بر مبنای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و تركیه كه از ژانویه سال 2015 با هدف تقویت روابط تجاری دو كشور در حال اجراست، تركیه در 140 قلم كالای كشاورزی تخفیفات تعرفه ای به جمهوری اسلامی ایران اعطا می كند و در مقابل ایران نیز در 125 قلم كالای صنعتی، تخفیفات تعرفه ای مورد نظر را برای تركیه در نظر گرفته و در حال حاضر مذاكرات كارشناسی برای افزایش اقلام تعرفه های ترجیحی میان دو كشور در حال انجام است.
روسای جمهوری تركیه و ایران در دوره خدمت دكتر روحانی دو بار به صورت رسمی به كشور مقابل سفر كرده اند و این دومین سفر اردوغان به ایران در دوره ریاست جمهوری دكتر روحانی به شمار می رود و علاوه بر این، روسای جمهوری دو طرف پنج بار هم در حاشیه اجلاس های جهانی در پاكستان، قزاقستان و نیویورك، استانبول با هم ملاقات و مذاكره كرده اند و در همه این دیدارها، گسترش روابط تجاری دوجانبه محور مذاكرات طرفین بوده است.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در چارچوب سفری رسمی به ایران، امروز چهارشنبه از فرودگاه اسن بوغای آنكارا رهسپار تهران شد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبكچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراك وزیر انرژی، بولنت تفنگچی وزیر گمرگ و تجارت، سلیمان سویلو وزیر كشور، نعمان كورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری و مهدی اكر معاون حزب عدالت و توسعه تركیه، اردوغان را در این سفر همراهی می كنند.
وی قرار است در این سفر با دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری و آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار و مذاكره كند.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان