۸ مهر ۱۳۹۶، ۸:۰۰
کد خبر: 82681234
T T
۰ نفر
مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه جمعه تا صبح شنبه

تهران- ایرنا- با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی برگزار شد/ظریف: اروپا باید مقابل آمریكا بایستد/مسئول شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: برخی به غلط بجای انتقاد به دنبال انتقام از خدمتگزاران نظام هستند/روسیه فشار آمریكا برای بازدید از مراكز نظامی ایران را رد كرد/تیلرسون: آمریكا همه پرسی كردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد و كره شمالی خواستار برقراری ساختار صلح شد از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئولان و هزاران نفر از مردم دلداده اهل بیت علیهم‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
* تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه در گفت وگو با نشریه ایندیپندنت و فایننشال تایمز، با پیش بینی عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ در 15 اكتبر آینده، خواهان مقابله اروپا با تحریم های آمریكا در صورت خروج این كشور از برجام شد.
* شهرری- ایرنا- حجت الاسلام سید رضا اكرمی مسئول شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینكه ما نباید در داخل نظام اسلامی با قلم و بیانمان در مقابل هم باشیم و به یكدیگر توهین كنیم، گفت: برخی به غلط بجای انتقاد سازنده به دنبال انتقام از خدمتگزاران جمهوری اسلامی هستند.
* انزلی- ایرنا- تیم امداد و نجات دریایی اداره كل بنادر و دریانوردی استان گیلان، موفق شدند یك كشتی تجاری را در منطقه آزاد انزلی از خطر غرق شدن نجات دهند.
* ایلام- ایرنا- رئیس سازمان اردویی و گردشگری بسیج مستضعفین تاكید كرد: ایمنی سفر كاروان های راهیان نور و حفظ سلامت شركت كنندگان دراین كاروان ها از مهم ترین اولویت ها و ویژگی های مورد تاكید قرارگاه مركزی راهیان نور است،
* آنكارا- ایرنا- سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران كه به دعوت مقامات تركیه در راس هیاتی بلند پایه به آنكارا سفر كرده است، با افسران رابط مبارزه با مواد مخدر كشورهای اروپا و منطقه بالكان مستقر در پایتخت تركیه دیدار و گفت وگو كرد.

اخبار خارجی
**********
* مسكو- ایرنا- میخاییل اولیانوف مدیر بخش كنترل منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای وزارت امور خارجه روسیه با رد فشارهای ضدبرجامی آمریكا، اعلام كرد: هیچ دلیلی وجود ندارد كه آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از مراكز نظامی ایران را ارائه كند.
* تهران- ایرنا- ركس تیلرسون اعلام كرد كه آمریكا همه پرسی یكجانبه كردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد و این همه پرسی و نتیجه آن فاقد مشروعیت است.
* پكن- ایرنا- كره شمالی بار دیگر تاكید كرد كه برای پایان دادن به بحران در شبه جزیره كره باید برنامه های نظامی كنار گذاشته شده و رژیم دائمی صلح برقرار شود.
* كوالالامپور- ایرنا- استرالیا خواستار استرداد 'نیل پراكاش' تروریست این كشور شد كه با گروه تروریستی - تكفیری داعش در عراق و سوریه دست به جنایت زد و اكنون در تركیه در بازداشت به سر می برد.
* كوالالامپور- ایرنا- محقق ایرانی و دانشیار دانشگاه پوترا مالزی به همراه تیم خود موفق به كسب جایزه برتر مركز تحقیقات ملی زلزله تایوان در مسابقات ساختمان های مقاوم در برابر زلزله شد.
* نیویورك- ایرنا- سخنگوی دبیر كل سازمان ملل در پاسخ به پرسشی درباره موضع این نهاد نسبت به همه پرسی در اقلیم كردستان عراق با یادآوری بی طرفی این نهاد آمادگی برای هرگونه كمك به دولت بغداد و اربیل در صورت نیاز و درخواست، مردم این كشور را به پرهیز از تنش و خشونت دعوت كرد.
* تهران- ایرنا- جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریكا از قرار دادن كره شمالی در فهرست ممنوعیت سفر به ایالات متحده از سوی دولت ترامپ انتقاد كرد و گفت كه این كار سبب دلسرد شدن مخالفان و فراریان از دولت پیونگ یانگ می شود.
* پكن- ایرنا- روز اول اكتبر (یكشنبه) مصادف با روزملی چین است و همه ساله در چنین ایامی مردم این كشور هفت روز تعطیلات رسمی دارند كه به هفته تعطیلات طلایی موسوم است.
* پكن- ایرنا- ژاپن می گوید كه در فصل ماهیگیری سال 2017 میلادی 177 نهنگ را شكار كرده و قصد دارد برای برنامه های تحقیقاتی از آنها استفاده كند. بسیاری از كشورها با این اقدام توكیو مخالفند و آن را خطری برای محیط زیست دریایی می دانند.
* پكن- ایرنا- چین اعلام كرد كه اظهارات توخالی در این باره كه آمریكا به دنبال تغییر رژیم كره شمالی نیست، برای حل مساله هسته ای شبه جزیره كره كفایت نمی كند.
* تهران- ایرنا- دو سناتور ارشد آمریكایی در نامه ای از رئیس جمهوری این كشور خواستند قانون تحریم ایران، روسیه و كره شمالی را كه دو ماه پیش به تصویب كنگره رسید، اجرایی كند.
* دمشق- ایرنا- ارتش سوریه، حمله گروه تروریستی داعش به مواضع خود در محور محله های الرشدیه و الحویقه دفع كرد.
* لندن- ایرنا- مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل العباس(ع) در شب تاسوعای حسینی با حضور گسترده شیعیان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در مساجد، حسینیه‌ها و تكایای شهرهای انگلیس برگزار شد.
* آتن- ایرنا- عاشقان امامت و ولایت در شب تاسوعای حسینی و سوگ ابا عبدالله الحسین (ع) كه در سالن اجتماعات پارس واقع در شمال شرق آتن برگزار شد، به عزداری و نوحه سرایی پرداختند و اشك ماتم ریختند.
* بغداد- ایرنا- فواد معصوم رئیس جهموری عراق هموطنانش را به گرفتن درس وحدت و گفت وگو از عاشورا فراخواند.
* اربیل- ایرنا- همزمان با افزایش فشارها بر اقلیم كردستان عراق بدلیل برگزاری همه پرسی، انتقاد سیاسیون اقلیم كردستان عراق از مجریان و دست اندركاران همه پرسی بالا گرفته است، بطوری كه یك عضو كرد پارلمان عراق گفته كه بارزانی بخاطر باقی ماندن در سمتش مردم را به سوی قحطی برده است.
* بغداد- ایرنا- سخنگوی دولت اقلیم كردستان عراق در واكنش به اقدام دولت عراق مبنی بر بازگرداندن مدیریت مرزها و فرودگاه ها به دولت مركزی در چارچوب قانون اساسی این كشور، بغداد را به نقض حقوق قانونی و انسانی مردم كردستان عراق متهم كرد.
* نیویورك- ایرنا- وزیر بهداشت و خدمات انسانی ترامپ كه به خاطر استفاده از هواپیمای شخصی و نظامی در سفر های رسمی خود با واكنش ها و انتقادات تندی روبرو شده بود بعد از ظهر روز جمعه (به وقت محلی) از مقام خود استعفا كرد و ترامپ هم استعفای او را پذیرفت.
* مسكو- ایرنا- آیین سوگواری حسینی و ادای احترام به حضرت ابوالفضل (ع) در مسجد خاتم الانبیا (ص) سفارت ایران در مسكو، حسینیه شیعیان، مركز اسلامی، مساجد پایتخت روسیه و چندین شهر دیگر این كشور برگزار شد.
* اربیل- ایرنا- یكی از اعضای كرد پارلمان عراق با انتشار مقاله ای روز جمعه با اشاره به برگزاری همه پرسی اقلیم كردستان عراق، اتحادیه میهنی را بازنده اول این همه پرسی دانست و نوشت اتحادیه میهنی كردستان عراق كركوك و دوستی جمهوری اسلامی ایران را تواما در نتیجه این همه پرسی از دست داد.
* مسكو- ایرنا- ژنرال ایگور كوناشنكوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام كرد: اگر سهم انگلیس در مبارزه با داعش غیرقابل ارزیابی توصیف می شود، برای حجم اندك اقدامات این كشور در مبارزه با تروریسم است.
* نیویورك- ایرنا- كاخ سفید در واكنش نسبت به پیشنهاد مقامات كرملین مبنی بر همكاری میان روسیه و آمریكا درجهت مبارزه با گروه تروریستی جبهه النصره گفت كه تنها شرط این همكاری ها تلاش كرملین برای وادار كردن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به رعایت اصول و مقررات آتش بس خواهد بود.
* لندن- ایرنا- 'هنری بولتون' 54 ساله روز جمعه با كسب 30 درصد آراء در انتخابات درون‌حزبی، به رهبری حزب استقلال انگلیس (یوكیپ) برگزیده شد.
* مسكو- ایرنا- یك سرباز در پادگانی در روسیه با كشتن سه همكارخود از جمله یك افسر، از محل خدمت گریخت.
* آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه گفت: اجازه نمی دهیم تاوان اشتباه مقامات اقلیم كردستان عراق را غیرنظامیان بپردازند و تدابیر تركیه در این خصوص نیز در راستای مقابله با كسانی است كه بر اشتباهات خود اصرار دارند.
* آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه اعلام كرد كه همه امكانات برای بازگشت اتباع این كشور از شمال عراق بسیج شده و در صورت نیاز هواپیمای اختصاصی نیز اعزام می شود.
* نیویورك- ایرنا- دبیركل سازمان ملل با انتشار اطلاعیه ای اتهام های مسئولین دولت میانمار علیه نماینده ویژه و مسئول هماهنگی این نهاد در آن كشور را رد و فعالیت های وی را در جهت حمایت از حقوق انسانی و مورد اعتماد كامل خود عنوان كرد.
* الجزیره- ایرنا- بانك مركزی مصر در گزارشی اعلام كرد كه بدهی های خارجی این كشور در پایان سال مالی 2016-2017 میلادی، 41.57درصد افزایش داشت و به 79 میلیارد دلار رسید.
* برلین- ایرنا- در حالی كه با توجه به نتایج انتخاباتی پارلمانی روز یكشنبه آلمان، تشكیل دولت ائتلافی موسوم به 'جاماییكا' محتمل ترین گزینه است، یك نظرسنجی جدید حاكی است كه حدود 60 درصد آلمانی ها از این ائتلاف حزبی حمایت می كنند.
* تهران- ایرنا- «ركس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریكا روز جمعه اعلام كرد كه واشنگتن روابط دیپلماتیك خود با كوبا را به رغم حملاتی به كاركنان سفارت ایالات متحده در هاوانا حفظ می كند.
* آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه اعلام كرد كه از ساعت 18 امروز جمعه، تمامی پروازها از تركیه به مقصد شهرهای سلیمانیه و اربیل در شمال عراق متوقف شده است.
* باكو- ایرنا- «نیكولای پاتروشاف» دبیر شورای امنیت روسیه روز جمعه در سفر به باكو و دیدار با «رامیز مهدی اف» رئیس دفتر رئیس جمهوری آذربایجان درباره مسائل امنیتی و مبارزه با افراطی گری و تروریسم رایزنی كردند.
شبد**1953**1010
**تنظیم كننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده:حسن معظمی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد