۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82675485
T T
۰ نفر
بایسته های قرارداد خودروسازان با خارجی ها

تهران- ایرنا- قراردادهای گوناگون خودروسازان با شركت های خارجی در دوره پسابرجام سرعت گرفت اما فعالان این عرصه بر بایسته هایی در این زمینه تاكید دارند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در امضای قرارداد با خودروسازان خارجی بر تولید مشترك تاكید دارد.
شركت هایی مانند فولكس واگن آلمان باید برای ماندن در ایران برای تولید محصولات مشترك آستین بالا بزنند و نخستین گام، همكاری با قطعه ساز ایرانی است اما با این همه، برخی معتقدند هنوز این شركت آلمانی در عمل به همكاری با قطعه سازان ایرانی تمایلی نشان نداده و مقدمات تولید محصولات مشترك را اجرایی نكرده است.
رییس انجمن قطعه سازان بتازگی گفته «فولكس واگن هنوز با قطعه ساز ایرانی برای همكاری تعاملی نكرده است».
در همین پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه‌سازان خودرو كشور امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تكثر قرارداد خودروسازان با خارجی ها، شمارگان (تیراژ) تولید خودروها را از حالت اقتصادی برای خودروسازان و قطعه سازان خارج می كند.
«آرش محبی نژاد» درباره همكاری قطعه سازان با شركت فولكس واگن آلمان افزود: همكاری با این شركت و همچنین سایر شركت های تولیدكننده خودرو خارجی از دو بُعد قابل بررسی است كه نخستین آن به بحث قوانین و مقررات مرتبط می شود.
به گفته وی، هر شركتی كه شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه «آغاز تولید با عمق ساخت داخل 40 درصد»، «شروع تولید با عمق صادرات محصول به میزان 30 درصد ارزش كل تولید داخل (اعم از خودرو یا قطعه)»، «انتقال دانش فنی و فناوری» و «سرمایه گذاری طرف خارجی در ایران» را رعایت كند، مشكل مقرراتی نخواهد داشت و مورد حمایت قرار می گیرد.
این مسوول بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین برنامه ریزی كرده است عمق سخت داخل در كمتر از 2سال به 70 درصد برسد كه در این صورت مشكل منافع ملی، قطعه سازان و خودروسازان حل می شود.
وی با اشاره به بُعد دوم این موضوع كه «عملی بودن» آن است، یادآوری كرد: امروز همه خودروسازان كشورمان مذاكره با خارجی ها را در اولویت كاری خود قرار داده اند كه از جمله آنها شركت های پژو، سیتروئن، فولكس واگن، بنز و ... است.
محبی نژاد تصریح كرد: تداوم این روند با توجه به نیاز سالیانه كشور به خودرو (حدود یك میلیون و 400 هزار دستگاه) كه در افق 1404 حداكثر به سالیانه سه میلیون دستگاه می رسد و سرشكن شدن این تولید بین خودروسازن داخلی، شمارگان تولید از حالت اقتصادی خارج می شود كه در این صورت دیگر نه برای خودروسازان و نه برای صنایع قطعه سازی به صرفه نیست.
وی اضافه كرد: ضمانت اجرایی این شروط بسیار مهم است، زیرا در صورت تكثر قراردادها هیچ یك از آنها به سرانجام نمی ررسد.
چندی پیش نیز مدیر روابط عمومی و تبلیغات شركت ماموت خودرو به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قرارداد داخلی بین ماموت خوردو و شركت مادر فولكس واگن امضا شده و بر مبنای همین قرارداد، رتق و فتق امور برای امضای قرارداد نهایی در دستور كار است.
به گفته «علی شفیعی»، این قرارداد مطابق با مصوبه وزارت صنعت، علاوه بر واردات، تولید و داخلی سازی خودروها را در برنامه دارد.
به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته فولكس واگن كه پارسال به عنوان برترین تولیدكننده خودرویی جهان شناخته شد، از طریق نماینده رسمی خود- شركت ماموت خودرو- در ایران آغاز به فعالیت كرد.
ماموت خودرو مسوولیت فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری فولكس ‌واگن در ایران را برعهده دارد.
مقرر است این شركت با 2مدل از خودروهای پرفروش فولكس ‌واگن آغاز به كار كند، سپس برای تامین نظر مشتریان، به سراغ محصولات دیگر این برند آلمانی برود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*3065 *1961* گزارش: محمد ملك دار* انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد