۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82674569
T T
۰ نفر
1450 هكتار از اراضي سرايان به كشت جو اختصاص يافت

بيرجند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي سرايان گفت: عمليات كشت جو از مهر امسال در اراضي كشاورزي اين شهرستان آغاز و پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري حدود يكهزار و 450 هكتار از اراضي به كشت جو اختصاص يابد.

موسي سليماني روز شنبه در نشست برنامه ريزي كشت پاييزه شهرستان سرايان افزود: ميزان بذر جو مورد نياز در هر هكتار 150 تا 180 كيلوگرم در نظر گرفته مي شود.
وي متوسط برداشت جو در هكتار را 2.3 تن اعلام كرد و گفت: پيش بيني مي شود با اين سطح زير كشت سه هزار و 350 تن جو در ارديبهشت ماه سال آينده برداشت شود.
به گزارش ايرنا سليماني با تاكيد بر كشت به موقع محصولات پائيزه و استفاده از بذرهاي اصلاح شده به كشاورزان توصيه كرد از ارقام مناسب و سازگار با شرايط منطقه در كشت پاييزه استفاده كنند.
وي عنوان كرد: بذرهاي اصلاح شده داراي كيفيت ژنتيكي مناسب، درصد بالايي از افزايش عملكرد محصول را به خود اختصاص مي دهد، به همين دليل تاكيد مي شود از بذور اصلاح شده استفاده شود.
مدير جهاد كشاورزي سرايان يادآور شد: رقم مناسب براي كشت جو در اين شهرستان شامل ريحان، نصرت و نيك است و در حال حاضر رقم نصرت و نيك براي كشت جو بين كشاورزان توزيع شده و انتخاب اين رقم به دليل مقاومت به خوابيدگي، مقاوم بودن به بيماري و عملكرد بالاي آن است.
وي افزود: تامين عناصر غذايي به ميزان مورد نياز براي اين محصول از جمله عوامل موثر در افزايش عملكرد محصول جو بوده و در طول رشد خود به مقدار قابل توجهي ازت نياز دارد.
سليماني گفت: همچنين بعد از ازت، فسفر و پتاس از جمله عوامل ضروري براي رشد محصول جو به شمار مي آيد كه بايستي در اختيار گياه قرار گيرد.
وي با بيان اينكه ميزان مصرف كودهاي شيميايي بسته به آناليز و تجزيه خاك توصيه مي شود گفت: در منطقه سرايان به طور معمول كود ازته 200 تا 250 كيلوگرم در هكتار به صورت تقسيطي در سه مرحله، كود فسفاته 100 تا 150 كيلوگرم در هكتار و كود پتاسه 50 تا 100 كيلوگرم در ابتداي فصل كشت توصيه مي شود.
وي با تاكيد بر رشد كلزا در شهرستان سرايان عنوان كرد: با توجه به افزايش سه برابري كشت كلزا و اينكه امسال 200 هكتار كشت اين محصول در شهرستان انجام خواهد شد، ميزان كشت جو در اراضي كشاورزي سرايان تفاوت چنداني نداشته است.
وي به وجود 850 نفر بهره بردار مستقيم در حوزه كشت محصول جو اشاره كرد و افزود: سطح زير كشت اين محصول سال گذشته در شهرستان يكهزار و 400 هكتار بود كه سه هزار و 200 تن جو از آن برداشت شد.
مدير جهاد كشاورزي سرايان با اشاره به اينكه بيشتر جو توليدي اين شهرستان به مصرف خوراك دام مي رسد به كشاورزان توصيه كرد محصول خود را در برابر حوادث غيرمترقبه بيمه كنند تا درصورت بروز حادثه گوشه اي از خسارت آنها جبران شود.
وي گفت: جوكاران در فصل پاييز در تلاش هستند تا علاوه بر ارتقاي كيفيت محصول توليدي خود ميزان برداشت جو در واحد سطح را نيز افزايش دهند.
فاصله شهر سرايان تا بيرجند مركز خراسان جنوبي 160كيلومتر است، اين شهرستان داراي دو بخش آيسك و سه قلعه و چهار دهستان آيسك، سه قلعه، مصعبي و دوكوهه و 36 روستاست.
7557*3028* خبرنگار - رقيه محمدي * انتشاردهنده - رسول محمدحسني*

سرخط اخبار استان‌ها