۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۴۹
کد خبر: 82665222
T T
۰ نفر

حركت شطرنج استان قزوين به سمت خانه پيشرفت

۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۴۹
کد خبر: 82665222
حركت شطرنج استان قزوين به سمت خانه پيشرفت

قزوين-ايرنا- شناخت مردم و بازيكنان نسبت به شطرنج، بر اثر اقدامات انجام شده در سال هاي اخير افزايش يافته و اين رشته ورزشي در استان قزوين در حال پيشرفت و ترقي است.

به گزارش ايرنا، استان قزوين با داشتن ظرفيت ها و استعدادهاي فراوان ورزشي در ميان نوجوانان تا پيشكسوتان به ويژه در عرصه شطرنج به يكي از قطب هاي مهم ورزش كشور تبديل شده و با برگزاري شش دوره مسابقات شطرنج جام شهيد رجائي معتبرترين مسابقات رنكينگ زير 2 هزار را به نام خود ثبت كرده است.
هفتمين دوره مسابقات شطرنج جام شهيد رجايي نيز از 23 شهريورماه در مجموعه ورزشي سردار آزادگان استان قزوين آغاز شده و نشانگر تداوم حركت رو به جلوي قزوين در اين رشته ورزشي است.

***حضور 100 شطرنج باز داراي ريتينگ در قزوين نشانه پيشرفت اين رشته در استان است
داور قزويني شطرنج فيده گفت: توجه مسئولان و مردم در سالهاي اخير به شطرنج موجب شد وضعيت اين رشته ورزشي در كشور و به تبع آن در استان بهبود يابد و در رنكينگ جهاني به رتبه 45 نايل شود.
فاطمه افشار با بر شمردن نشانه هاي پيشرفت شطرنج در كشور و استان ادامه داد: مسابقات ريتد ايران در سال هاي گذشته به تعداد انگشت شمار در سال برگزار مي شد ولي اكنون تنها استان قزوين در يك سال 15 مسابقه ريتد را برگزار كرده كه نشان دهنده توسعه شطرنج در سطح كشور و شناخت مردم و بازيكنان نسبت به اين رشته ورزشي است.
افشار ادامه داد: در 10 سال گذشته در قزوين چهار شطرنج باز ريتينگ دار وجود داشت ولي اكنون حدود 100 شطرنج باز داري ريتينگ در قزوين حضور دارند كه نشان دهنده پيشرفت شطرنج در اين استان است .
اين داور فيده ادامه داد: تجهيزات شطرنج استان در چهار سال اخير به اندازه 10 سال گذشته پيشرفت كرده و اكنون به لحاظ سخت افزاري پاسخگوي مسابقاتي مانند شطرنج شهيد رجائي به عنوان يكي از معتبرترين مسابقات كشور است.

***شطرنج استان قزوين به سمت حرفه اي شدن پيش مي رود
رئيس هيات شطرنج استان قزوين نيز با بيان اينكه اين رشته در استان به سمت حرفه اي شدن پيش مي رود، گفت: شطرنج استان هنوز در حد آماتور قرار دارد ولي تلاش براي ارتقاي اين رشته به جايگاه واقعي آن در سطح كشور ادامه دارد.
يارويس مسگيني در عين حال افزود: شطرنج استان از لحاظ داوري و فني در سطح مناسبي قرار دارد وداراي داوران درجه 2 و سه خوبي است ولي از لحاظ مربيگري به دليل نداشتن شرايط خاص شطرنج مانند ريتينگ بالا، جايگاه خوبي ندارد.
وي با اشاره به توسعه رشته شطرنج در استان گفت:با اقدامات صورت گرفته موفق شديم امكانات شطرنج را در 6 شهرستان استان در حد مطلوب توسعه دهيم و حتي براي تجهيز بسياري از شهرهاي استان نظير اقباليه،دانسفهان،اسفرورين و آوج اقدام كنيم.
اين مسئول ورزشي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به استعدادهاي اين رشته ورزشي در استان افزود:امسال چهار شطرنج باز استان به نام هاي آبتين عطاخواه،حسن مهدوي فر،مليكا محمدي و رادين يادگاري در سطح كشور خوب درخشيدند و توانستند استعدادهاي شطرنج استان را در رده هاي سني مختلف به نمايش بگذارند.
وي با بيان اينكه نام 170 شطرنج باز حرفه اي در سامانه جامع شطرنج استان ثبت نام كرده اند افزود: با تفاهم نامه اي كه در يكسال اخير براي برگزاري مسابقات با آموزش و پرورش منعقد شد بيش از 6 هزار علاقمند به شطرنج در استان قزوين ثبت نام كردند كه نشان دهنده ظرفيت بالاي اين رشته در استان است .
وي ادامه داد: با توجه به ظرفيت هاي گسترده، سياست هيات شطرنج استان افزايش علاقمندان اين رشته و سپس آموزش و حرفه اي كردن آنها است كه اميدواريم در اين خصوص موفق عمل كنيم.
مسكيني در خصوص هفتمين دوره شطرنج جام شهيدرجائي نيز اظهار كرد:اميدواريم بتوانيم يازدهمين دوره اين مسابقات را به صورت بين المللي در استان قزوين برگزار كنيم .

***رقابتهاي شطرنج جام شهيد رجائي بهترين مسابقات رنكينگ زير 2 هزار در كشور است
نماينده شطرنج بازان نيز در حاشيه مسابقات جام شهيد رجايي گفت: اين رقابتها بهترين مسابقات شطرنج رنكينگ زير 2 هزار است كه حدود 16 سال در قزوين برگزار شده است.
ميلاد شاه علي ادامه داد:سطح برگزاري اين رقابت ها سال به سال در حال ترقي است و در سال جاري نيز بهترين شطرنج بازان رنكينگ زير 2 هزار در اين جام حضور يافته اند.
وي در خصوص مهمترين مشكلات شطرنج گفت:كمبود اعتبارات مالي و عدم پوشش رسانه اي موجب شده است كه فعاليت ها و قهرمانان اين رشته در سطح كشور ناشناخته بمانند.
مسئول برگزاري مسابقات شطرنج جام شهيد رجائي نيز درخصوص اين رويداد ورزشي به خبرنگار ايرنا گفت:119 شطرنج باز از 16 استان كشور به مدت يك هفته در اين رقابت ها كه در 9 دور به روش سوئيسي برگزار مي شود حضور دارند.
علي احمدي فر با اشاره به كاهش تعداد شركت كنندگان اين دوره نسبت به دوره قبل افزود:تعويق زمان برگزاري هفتمين دوره جام شهيد رجائي از ششم به 23 شهريورماه و همزماني اين دوره با برگزاري جام هاي ديگر موجب كاهش استقبال از اين جام شد.
هفتمين دوره مسابقات شطرنج جام شهيد رجائي از 23 شهريورماه در مجموعه ورزشي سردار آزادگان شهر قزوين آغاز شده و تا 28 همين ماه ادامه دارد.
6101/6012 خبرنگار:هادي درزي رامندي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني

سرخط اخبار استان‌ها