۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۳۳
کد خبر: 82660706
T T
۰ نفر
برگزاري آيين جشن عيد سعيد غدير، عيد ولايت و امامت در بلگراد

بلگراد- ايرنا- آيين جشن عيدسعيد غدير، عيد ولايت و امامت با همت سفارت و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در محل آمفي تئاتر سفارت كشورمان در بلگراد با حضور سفير، كارمندان سفارت و ديگر نهادهاي ايران، جمعي از ايرانيان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، طي اين مراسم در مورد عظمت و اهميت اين واقعه، خطبه غديرخم و همچنين خصوصيات اميرالمؤمنين (ع ) به عنوان جانشين رسول اكرم (ص) در امر ولايت و مبدأ امامت سخنراني شد.
'حسين ملاعبداللهي' سفير جمهوري اسلامي ايران در صربستان و مونته نگرو در ادامه اين مراسم ضمن تبريك عيد سعيد غدير، به شرح واقعه غدير خم پرداخت.
وي اظهار داشت: در سال دهم هجرت پيامبر اكرم (ص) پس از انجام فريضه حج، در هنگام بازگشت از مكه به مدينه در منطقه جحفه در ١٢ مايلي مكه در كنار بركه آبي منزل كردند و ازهمه ياران و همراهان خوبش خواستند متوقف شوند.
سپس ياران وي از روي هم گذاشتن جهاز شترهاي كاروان جايگاهي مرتفع آماده كردند و پيامبر بر بالاي آن قرار گرفتند به گونه اي كه همه همراهان ايشان را ببينند و صدايشان را بشنوند. سپس پيامبر به ايراد سخن پرداختند و ضمن حمد و ثناي پروردگار و ذكر فضائل خويش، فرمودند، 'مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِيٌّ مَوْلاهُ'،‌بود ( هركس كه من مولاي او هستم علي هم مولاي اوست.). پيامبر( ص) سپس از همه ياران و همراهان خواستند تا اين نكته را تكرار كنند.
'بعد از سخنراني، ايشان در خيمه گاه خويش مستقر شدند و همه مسلمانان نزد ايشان رفتند و از ايشان تشكر كردند و تبريك گفتند و بعد از آن خدمت اميرمومنان حضرت علي رسيدند و اين ولايت را به ايشان تبريك گفتند.'
سفيرمان در بلگراد افزود: سپس آيه شريفه الْيَوْمَ اكملت لكم دينكم بر پيامبر (ص) نارل شد و به اين ترتيب رسول الله حجت را بر پيروان خويش تكميل كردند. واقعه غدير براي جهان اسلام، واقعه اي مهم و سرنوشت ساز بود. أهل تشيع آنرا عيد و يوم اللهي مي دانند كه در آن سرنوشت رهبري مسلمين بعد از پيامبر در آن روشن گو مشخص گرديد. البته گروهي از مسلمانان تفسيري متفاوت از اين واقعه و سخنان پيامبر ارايه دادند.
'آنها سخنان پيامبر را به معناي تعيين جانشين معنوي ايشان و نه تعيين رهبر سياسي تفسير كردند.'
عبداللهي گفت: رسول الله (ص) اندكي بعد از واقعه غدير رحلت كردند و آنچه در عمل در تعيين رهبر سياسي جامعه مسلمين اتفاق افتاد در سقيفه بني ساعده شكل گرفت و نه بر اساس توصيه اي كه در غدير انجام شد.
'بعد از اين حادثه مسلمانان بر پايه دو تفسير مختلف از واقعه غدير مسير آينده را دنبال كردند و به اين ترتيب جهان اسلام به دو بخش اهل تشيع و اهل تسنن تقسيم گرديد. ولي آنچه كه بايد از جانب همه مسلمان‌ها بدان توجه شود اين است كه همه مسلمين داراي يك خالق، يك معبود، يك پيامبر و ‌يك قرآن هستيم و همه اجزائي از يك مجموعه واحد هستيم.امروز دنياي اسلام در سراسر جهان به شدت تحت فشار و آسيب‌هاي جدي قرار دارد.'
ملا عبداللهي در ادامه سخنانش افزود: درسي را كه ما بايد از غدير بگيريم درس شكيبايي، محبت و ارادت ورزي به پيامبر بزرگ اسلام و امام علي عليه‌السلام است كه در دوران حيات خودشان بزرگمنشي و شكيبايي و اصالت شخصيتي خود را نشان دادند. آنچه را نيز كه حضرت ازخود برجاي گذاشتند همچون نهج‌البلاغه نشان دهنده عمق فكر،‌ عمق شناخت و عمق معرفت هاي بسيار ارزشمندي است كه نشان دهنده شخصيت بسيار والاي ايشان است كه خوشبختانه اهل تسنن در كنار اهل تشيع ارادت ويژه نسبت حضرت علي (ع ) دارند و همين ارادت و محبت مي تواند مبناي مستحكمي براي وحدت و همبستگي جهان اسلام قرار گيرد.
'سعيد خليلوويچ' رئيس موسسه علمي قم در بلگراد نيز در ادامه در باب خطبه غدير خم و اهميت حادثه‌ غدير اشاره كرد كه در لسان قرآن، غدير به عنوان نعمت حقيقي خداوند براي مسلمين معرفي شده است.
وي توضيح داد كه حادثه‌ي غدير در شرايطي اتفاق افتاد كه مسلمين با رهبري پيامبر عظيم‌الشأن اسلام قبلا نصر و فتح الهي را در مكه و مدينه جشن گرفته بودند ولي خداوند متعال با اين وجود از پيامبر مي‌خواهد كه پيام غدير را ابلاغ نمايد و اگر ابلاغ نكند تمامي رسالتش را به انجام نرسانده است .
شبك**اروپام**436**1392**انتشار: ابوالفضل بابايي

سرخط اخبار فرهنگ