۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82652504
T T
۰ نفر

بازماندن از تحصيل، سقوط سرمايه ها در ورطه آسيب ها

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82652504
بازماندن از تحصيل، سقوط سرمايه ها در ورطه آسيب ها

همدان - ايرنا - آمار كودكان بازمانده از تحصيل به دلايل مختلف از جمله فقر اقتصادي و اجتماعي خانواده ها مي تواند تلنگري براي جوامع باشد تا سرمايه هاي ارزشمند خود را از سقوط در ورطه انواع آسيب هاي اجتماعي بازدارند.

به گزارش ايرنا كودكاني كه در طول ساليان طلايي آموزش پذيري به دلايل مختلف از جمله شرايط نامناسب اقتصادي و اجتماعي خانواده ها و يا توزيع نابرابر امكانات آموزشي در جامعه از كسب علم و دانش باز مي مانند، ناخواسته قرباني مشكلات ناشي از بيسوادي شده و بر لبه پرتگاه زندگي قرار مي گيرند.
كودكاني كه به جاي حضور در كلاس هاي درس، در حال فروش فال، شاخه گل، پاك كردن شيشه ماشين و يا جمع آوري زباله هستند و يا به ازدواج هاي زودهنگام تن داده اند هر لحظه در معرض انواع آسيب ها از جمله اعتياد و بزهكاري اجتماعي قرار دارند.
بازماندن از تحصيل نه فقط يك معضل شخصي كه زخمي عميق بر پيكره جامعه است و تنها راه حل پيشگيري از اين معضل اجتماعي همكاري دستگاه ها و كمك گرفتن از خيرين و سازمان هاي مردم نهاد است.
در اين خصوص خط قرمز آموزش و پرورش بر اين است كه به هيچ عنوان نبايد دانش‌آموزي از ادامه تحصيل باز بماند و در اين راستا اقدامات موثري انجام شده است.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان همدان در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا گفت: كودكان بازمانده از تحصيل به افرادي اطلاق مي شود كه به سن تحصيل رسيده اند اما به دلايلي از قبيل بدسرپرست بودن كودك، مشكلات اقتصادي و بيكاري والدين و يا ازدواج زودهنگام كودكان، تا به حال به مدرسه نرفته اند.
حسين بهرامي نويد افزود: همچنين به دانش آموزاني نيزكه چندين سال درس خوانده اند و به دلايلي مدرسه را رها كرده اند عنوان دانش آموزان ترك تحصيل اطلاق مي شود كه اين دانش آموزان نيز در طرح انسداد مبادي بي سوادي پيگيري مي شوند.
وي در خصوص نحوه شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل گفت: هرساله طبق تفاهم نامه اي كه با اداره كل ثبت احوال منعقد شده است ليست دانش آموزان در سن تحصيل به آموزش و پرورش اعلام مي شود و اين ليست با اسامي دانش آموزان ثبت نام شده در سامانه سناد مطابقت داده مي شود تا دانش آموزان لازم التعليمي كه ثبت نام نكرده اند شناسايي و وضعيت آنها پيگيري شود.
بهرامي نويد اظهار كرد: 50 تا 60 درصد دانش آموزاني كه اسامي آنها از اين طريق به عنوان بازمانده از تحصيل اعلام مي شود در بررسي هاي بعدي و رفع خطاهاي احتمالي از ليست بازمانده از تحصيل ها خارج مي شوند و پس از پايش ها و راستي آزمايي اين اسامي در آذرماه و اطمينان از اينكه دانش آموز ثبت نام نكرده است پيگيري ها آغاز مي شود.
وي بيان كرد: ارگان هايي نظير فرمانداري ها، بهزيستي، كميته امداد امام خميني(ره) ، امور زندان ها، صدا و سيما و خانه هاي بهداشت ياريگر آموزش و پرورش در انسداد بي سوادي و شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل هستند و پس از شناسايي مراحل جذب و نگهداشت دانش آموزان نيز ادامه دارد.
بهرامي نويد با بيان اينكه نرخ پوشش تحصيلي دانش آموزان ابتدايي استان 98.6 است گفت: استان همدان در اين زمينه از ميانگين كشوري بالاتر است.
وي با اعلام آخرين نتايج بررسي مرحله اول در خصوص افراد بازمانده از تحصيل در سال تحصيلي 95-96 گفت: تعداد افراد لازم التعليم بازمانده از تحصيل معرفي شده به استان در مرحله اول يك هزار و 484 نفر شامل 932 دختر و 552 پسر بود كه تاكنون يك هزارو 450 تن از كودكان لازم التعليم بازمانده از تحصيل اين استان شامل 919 دختر و 531 پسر شناسايي شده اند و 34 تن شامل 13 دختر و 21 پسر هنوز شناسايي نشده اند.
بهرامي نويد ادامه داد: با بررسي هاي اوليه مشخص شد كه از يك هزار و 450 كودك شناسايي شده، 595 نفر از مقطع ابتدايي فارغ التحصيلان شده اند و بررسي ادامه تحصيل دادن اين دانش آموزان در مقطع متوسطه از حيطه كاري ما خارج است.
وي افزود:همچنين مشخص شد 587 نفر از بازمانده از تحصيلان شناسايي شده مشغول به تحصيل در دوره ابتدايي هستند و از مابقي دانش آموزان بازمانده از تحصيل 19 كودك استثنايي هستند، 110 كودك مهاجرت يا انتقال محل زندگي داشته اند، 10 كودك بيماري صعب العلاج دارند، 10 كودك نيز به دليل اشتغال، 34 كودك به دليل ازدواج و 24 كودك به دليل فوت از تحصيل بازمانده اند همچنين چهار تن از اين كودكان جزو اتباع خارجي هستند، 28 نفر بدسرپرست و 29 نفر نيز به دلايل متفرقه از تحصيل بازمانده اند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش استان همدان اظهار كرد: اين نتايج پس از بررسي مرحله اول در خصوص بازماندگان از تحصيل در سال تحصيلي 95-96 حاصل شده و در آبان ماه و آذرماه سالجاري اين آمارها راستي آزمايي مي شوند و نتايج قطعي مشخص مي شود.
وي با بيان اينكه استان همدان در شناسايي و جذب اين كودكان نسبت به سال تحصيلي گذشته رشد داشته است تصريح كرد: وضعيت تحصيل دانش آموزان عشايري در دولت يازدهم ساماندهي شد و قرار است در جمع بندي جديد ستوني به وضعيت دانش آموزان عشاير استان اختصاص يابد.
مديركل آموزش و پرورش استان همدان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: در سال 92 و هم زمان با شروع به كار دولت يازدهم شمار دانش آموزان عشاير همدان 277 نفر بود كه با افزايش چشمگير پوشش تحصيلي در اين بخش هم اكنون شمار دانش آموزان عشاير در اين استان به حدود 800 نفر افزايش يافته است.
مصطفي خزاعي در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا افزود: مدارس عشايري اين استان در سال 92 شامل سه آموزشگاه عشايري ثابت و سيار بود كه اين رقم با رشد 75 درصدي هم اكنون به 12 آموزشگاه ارتقا يافته است.
وي اجراي طرح و برنامه هاي دفتر آموزش و پرورش عشاير در قالب جذب، پوشش و نگهداشت دانش آموزان، مشاوران سيار، آموزش 2 زبانه، پيش دبستاني عشايري و ارتقاي بهداشت مدارس را از اهم فعاليت هاي اين حوزه به منظور كيفيت بخشي آموزشي دانش آموزان عشايري عنوان كرد.
مصطفي خزاعي اظهاركرد: جذب همه كودكان لازم التعليم بازمانده از تحصيل يكي از اهداف ضروري آموزش و پرورش است و هدف از اين برنامه ايجاد فرصت هاي آموزشي براي همه كودكان در مدارس است.
وي ادامه داد: طرح سنجش رايگان بدو ورود پايه اول از سال 95 تاكنون به صورت سيار در مناطق عشايري اجرا شده است .
مديركل آموزش و پرورش استان همدان اضافه كرد: با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي و بسيج سازندگي با اختصاص اعتباري بالغ بر 400 ميليون ريال تجهيزات مورد نياز كلاس هاي عشايري سيار خريداري شده كه در سال تحصيلي 97-96 در اختيار مدارس قرار خواهد گرفت.
خزاعي رويكرد جديد آموزش و پرورش استان در حوزه عشاير را توسعه كلاس هاي عشايري دوره متوسطه عنوان كرد و گفت: دريافت مجوز بكارگيري معلم عشايري از طريق دانشگاه فرهنگيان در دستور كار امسال آموزش و پرورش عشايري بوده و تاكيد براين است كه معلمان عشاير از افراد بومي عشاير انتخاب شوند.
وي اضافه كرد: با توجه به پراكندگي عشاير در استان در سال هاي 96-95 و 97-96 كتب درسي دوره ابتدايي به صورت تجميعي و رايگان تهيه مي شود.
خزاعي تصريح كرد: در سال 96-95 تعداد يك معلم وظيفه و در سال 97-96 چهار معلم وظيفه در حوزه آموزش و پرورش عشاير به كار گرفته مي شوند كه 2 نفر آنان از بين عشاير هستند.
مدير كل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در راستاي انسداد بي سوادي در سال 95 حدود 300 نفر از كودكان عشايري بازمانده از تحصيل جذب و نام نويسي شدند.
خزاعي افزود: پيگيري، شناسايي و جذب اين دانش آموزان علاوه بر عشاير استان همدان در ميان عشاير استان هاي لرستان، خوزستان و ايلام نيز در حال انجام است.
وي ادامه داد: استان همدان در 2 سال گذشته براي 2 سال متوالي توانست از لحاظ جذب سوادآموز رتبه هاي مطلوبي كسب كند و رتبه دوم كشوري را در سال 95 كسب كرد و توانست تمام سهميه خود را زير پوشش قرار دهد.
طبق سرشماري سال 1387 جمعيت عشاير استان با سه هزار و 500 خانوار در 72 سامانه مستقر در شهرستان هاي ملاير، نهاوند، بهار و تويسركان و همدان مستقر هستند.
حدود 285 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بيش از 12 هزار كلاس درس تحصيل مي كنند كه از اين تعداد 151 هزار دانش آموز استان در مقطع ابتدايي مشغول به تحصيل هستند.
حدود 30 هزار نفر از اين دانش آموزان در دوره اول ابتدايي تحصيل مي كنند و حدود 121 هزار دانش آموز در ساير دوره هاي مقطع ابتدايي تحصيل مي كنند.
1181/1354
گزارش: الهام تدين**انتشاردهنده :زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها