۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82652503
T T
۰ نفر

عوارض داروهاي كاهش وزن را جدي بگيريد

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82652503
عوارض داروهاي كاهش وزن را جدي بگيريد

اهواز – ايرنا – يك متخصص تغذيه و رژيم درماني خطرات و عوارض داروها و مكمل هاي كاهش وزن را تشريح كرد و به مردم توصيه كرد نسبت به اين عوارض بي توجه نباشند.

دكترمجيد كارانديش شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگارايرنا اظهار كرد: خطر بروز بسياري از عوارض و بيماري هاي مزمن به علت اضافه وزن و چاقي افزايش مي يابد و افراد مبتلا به اين عارضه براي رهايي از چاقي ممكن است راههاي درماني متفاوتي را امتحان كنند.
وي افزود: اگر ورود و خروج انرژي در بدن انسان با هم مساوي باشد وزن ثابت مي ماند بنابراين اگر كسي دچار اضافه وزن شده و قصد كاهش دارد بايد تعادل انرژي را دوباره برقرار كند.
كارانديش با اشاره به اينكه تغيير شيوه زندگي و تغيير رفتار، مصرف داروها و در موارد شديد اعمال جراحي از جمله راههاي كاهش وزن است گفت: خيلي از افراد بدون اينكه اولويت اول درمان يعني تغيير رفتار را امتحان كنند به سراغ راه دوم رفته و جواب نمي گيرند چون علت اصلي مشكل رفع نشده است و در دراز مدت با دارو قابل حل نيست.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني ادامه داد: با وجود اينكه تعداد بسيار زيادي تركيبات يا مكمل هاي دارويي در داروخانه ها، عطاري ها، باشگاههاي ورزشي و يا شبكه هاي ماهواره اي و يا شبكه هاي اجتماعي موجود است و تبليغ مي شود، داروهاي مجاز كاهش وزن شايد به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد و شرايط استفاده حتما بايد توسط مشاوران تغذيه يا پزشكان متخصص تائيد شود.
وي گفت: درهيچ جاي دنيا داروهاي با عوارض جدي بدون تجويز پزشك مصرف نمي شوند و داروهاي مجاز چاقي بايد با تجويز پزشك و متخصص تغذيه استفاده شود چون مصرف برخي از اين تركيبات عوارض زيادي را ايجاد مي كند.
كارانديش بيان كرد: مكمل هاي كاهش وزن نمي توانند نقش خيلي قوي و طولاني مدت در كاهش وزن داشته باشد.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: برخي از افراد داراي اضافه وزن تصور مي كنند با مصرف برخي تركيبات يا مكمل ها، بدون هيچ تحرك بدني و با خوردن مقدار زياد غذا مي توانند وزن كم كنند.
وي گفت: بسياري از داروها و مكمل هاي كاهش وزن نتايج سريعي در كاهش وزن دارند و به دليل تاثير در سيستم اعصاب مركزي، اختلالات خلقي از جمله كاهش اشتها را ايجاد مي كنند.
كارانديش افزود: تاثير منفي روي پوست و مو، ايجاد مشكلات روحي در روابط خانوادگي و اختلالات خواب از ديگرعوارض برخي از اين تركيبات دارويي است.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني اظهار كرد: برخي از اين تركيبات و مكمل هاي كاهش وزن داراي مواد روان گردان هستند و تاثير آنها كوتاه مدت است.
وي ادامه داد: فرد بايد تعادل انرژي خود را حفظ كند و تحرك بدني دست كم بين 90 تا 120 دقيقه در هفته را در برنامه خود داشته باشد در غير اين صورت به هر ترتيبي وزن كم كند دوباره بر مي گردد و هدف كاهش وزن نيست بلكه بايد باعث ارتقاي تندرستي شود.
كارانديش بيان كرد: اغلب رژيم هاي معروف به تك خوري يعني مصرف فقط يك يا دو قلم از مواد غذايي، قطعا كاهش وزن را به دنبال دارد ولي احتمال ابتلا به بيماري هاي جانبي را افزايش مي دهد.
اين متخصص تغذيه گفت: اولين عارضه رژيم هايي كه گروههاي غذايي را محدود مي كند، اختلالات گوارشي است و اين رژيم هاي عوام پسندانه باعث كاهش وزن مي شود ولي تندرستي را ارتقا نمي دهد.
وي بيان كرد: رژيم هاي عوام پسند بر روي مصرف برخي گروههاي غذايي و يا حدف برخي وعده هاي غذايي تاكيد دارد.
كارانديش با اشاره به 6 گروه غذايي شامل لبنيات، نان و غلات، سبزي ها و ميوه ها و گوشت ها ، چربي ها و غلات گفت: بايد انرژي را روزانه به طور متعادل از اين گروهها دريافت كنيم.
اين متخصص تغذيه افزود: رژيم غذايي غلط اين است كه يك يا چند تا از اين مواد را از برنامه غذايي حذف كنيم و يا وعده هاي غذايي حذف شوند.
وي تاكيد كرد: تبليغات عوام فريبانه كه كاهش وزن را بدون رژيم و بدون ورزش تبليغ مي كنند مردم را فريب مي دهند.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاري**انتشار: كبري آقازري

سرخط اخبار استان‌ها