۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۲۲
کد خبر: 82651754
T T
۰ نفر
اردوغان: موضوع كشتار مسلمانان آراكان را در تمام دنیا مطرح خواهیم كرد

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه اعلام كرد كه موضوع كشتار مسلمانان آراكان میانمار را به انحای مختلف در سطح جهان مطرح و پیگیری خواهد كرد، حتی اگر كسی از این حوادث سخن به میان نیاورد.

به گزارش ایرنا، اردوغان روز جمعه در مراسم دیدار با اعضای حزب عدالت و توسعه به مناسبت عید قربان در استانبول گفت: طی سه روز گذشته به عنوان رئیس دوره ای سازمان همكاری اسلامی با سران كشورهای مختلف اسلامی درباره آراكان به صورت تلفنی مذاكره كردم و با دبیر كل سازمان ملل متحد نیز در این باره صحبت كردم و هدف من از این تماس های ایجاد یك همبستگی مشترك نسبت به این مساله است.
وی با اشاره به آغاز اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از 19 ماه سپتامبر بیان كرد: در آن جا نیز مساله كشتار مسلمانان آراكان را به شكل دیگری پیگیری كرده و موضوع را به نحو مقتضی به عموم جهانیان شرح داده و گوشزد خواهم كرد و در دیدارهای دو جانبه هم در مورد این مساله بحث و رایزنی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: برخی افراد در شبكه های اجتماعی یا رسانه های جمعی انتقاد می كنند كه 'آراكان به ما چه ربطی دارد و چرا در این مساله دخالت می كنیم؟' در حالی كه این افراد در درجه اول از تاریخ اجداد خود اطلاعی ندارند و حتی نمی دانند كه ما در میانمار مزار شهدا داریم.
وی اظهار كرد: آراكان از لحاظ جغرافیایی از ما دور است ولی مانند هند و پاكستان و بسیاری از نقاط جهان اسلام جزئی از سرزمین دلهای ماست.
به گزارش ایرنا، بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه نیز كشتن انسانهای بی دفاع در میانمار به دلیل مسلمان بودنشان را نسل كشی خواند و تاكید كرد كه این اقدام جنایت بشری است.
وی در مراسم ویژه عید قربان حزب عدالت و توسعه در مركز كنگره خلیج استانبول افزود: اقدامات اخیر علیه مسلمانان آراكان به عنوان جنایات بشری در قرن بیست و یكم در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی اظهار كرد: عید قربان، عید تركیه و جهان اسلام از جمله پاتانی، غزه، حما، آراكان است اما متاسفانه امروز بیشتر مناطق اسلامی در هوای عید نیستند بلكه در حال و هوای عزا و ماتم به سر می برند.
وی ظلم امروز در آراكان را نشان دهنده شدت دشمنی با اسلام در دنیای امروزی دانست و بیان كرد: ما خون مظلومان را هر كجای دنیا كه باشد همچون خون رگ های خود می دانیم و اگر این مساله در مدت كوتاهی حل نشود، صلح جهانی به خطر خواهد افتاد.
وی نگرش‌های افراطی و نژادپرستانه سالهای اخیر در جهان را بسیار خطرناك عنوان كرد و ادامه داد: باید عاملان این جنایات كشتار مسلمان آراكان در مقابل قانون محاكمه شوند و مسببان آن دیر یا زود باید به قانون و بشریت حساب پس بدهند.
یلدریم با تاكید بر ضرورت ایفای نقش فعالانه تر سازمان ملل متحد در خصوص كشتار مسلمانان آراكان افزود: تركیه امروز نیز همانند گذشته از یك طرف تلاش می كند تا كمك های بشردوستانه ارسال شود و از سوی دیگر به اقدامات خود در راستای توقف این ظلم و كشتار و فشارهایی كه بر هم كیشان ما در آنجا اعمال می شود، ادامه می دهد.
وی ادامه داد: انسان های آزاده و مقامات كشورها، نباید تنها گردهم جمع شده و با ابراز ناراحتی، اقدام به محكومیت آن كنند بلكه باید تدابیری موثر و مشخص تر علیه دولت میانمار كه عامل این قتل عام است، اتخاذ كنند.
وی سكوت در مقابل این جنایت را موجب متزلزل شدن اعتماد به سازمان ملل متحد دانست و گفت: جامعه بین المللی نیز باید فعال تر بوده و استاندارهای متفاوت را در این زمینه كنار بگذارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان