۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۵۳
کد خبر: 82651741
T T
۰ نفر
چاووش اوغلو: بنگلادش مرزهای خود را باز كند، تركیه هزینه اش را می پردازد

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه خواستار بازگشایی مرزهای بنگلادش به روی مسلمانان آراكان میانمار شد و گفت: تركیه آماده است تا هزینه اسكان و خدمات پناهجویان آراكان را پرداخت كند.

به گزارش ایرنا، چاووش اوغلو روز جمعه در مراسم عید قربان در دفتر حزب عدالت و توسعه در شهرستان كمر استان آنتالیا افزود: رایزنی در این زمینه با مقامات بنگلادش ادامه دارد و ما تمام هزینه بازگشایی مرز به روی مسلمانان تحت ستم را تقبل می كنیم.
وی اظهار كرد: به جز تركیه هیچ كشوری در زمینه كشتار و ستمی كه به مسلمانان آراكان اعمال می شود، واكنش مناسبی نشان نداده است.
وی بیان كرد: از برادران مسلمان آراكانی خود حمایت خواهیم كرد و برای حل قطعی این مشكل گام برمی داریم.
وی با اشاره به مذاكره تلفنی رئیس جمهوری تركیه با روسای جمهوری مالزی و اندونزی و همچنین با دبیركل سازمان ملل برای حل مساله مسلمانان میانمار گفت: سازمان همكاری های اسلامی را نیز به اقدام در این زمینه فرا خواندیم و امسال در خصوص وضعیت آراكان نشستی برگزار خواهیم كرد تا باید برای این مشكل راه حل قطعی پیدا كنیم.
وزیر امور خارجه تركیه همچنین با كوفی عنان دبیر كل اسبق سازمان ملل متحد و رئیس كمیسیون مشورتی ایالت راخین میانمار در مورد حملات دولت میانمار به مسلمانان آراكان به صورت تلفنی گفت و گو كرد.
وی در این گفت و گو بیان كرد: بسیاری از مسلمانان به علت حملات شدید مجبور به ترك خانه خود شدند و دهها روستاها كه توسط ارتش سوزانده شده، غیرقابل سكونت شده و دهها هزار مسلمان آراكان كه از روستاهای خود فرار كرده اند، تلاش می كنند به مناطق امن رفته و یا از راه های غیرقانونی به بنگلادش برسند.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان