۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82650448
T T
۰ نفر

خراسان جنوبي بزرگترين زيستگاه يوزپلنگ ايراني است

۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82650448
خراسان جنوبي بزرگترين زيستگاه يوزپلنگ ايراني است

بيرجند- ايرنا- مدير كل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي، گفت: اين استان با وجود پناهگاه حيات وحش نهبندان با يك ميليون و 500 هزار هكتار مساحت بزرگترين زيستگاه يوز پلنگ ايراني است.

پرويز آرامنش روز پنجشنبه همزمان با نهم شهريور ماه روز ملي حفاظت از يوزپلنگ ايراني، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده وجود 10 قلاده يوزپلنگ در اين استان دور از انتظار نيست.
وي ادامه داد: در نيمه اول 1395 ، 52 دوربين تله را در اين زيستگاه جاگذاري كرديم كه فقط 10 درصد از مساحت اين زيستگاه را پوشش مي دهد اما با همين حجم كم موفق به گرفتن 18 عكس و هشت فيلم از يوز هاي ايراني شديم كه بسيار قابل توجه است.
به گفته وي در تصوير هاي به دست آمده حضور 2 قلاده با توجه به بررسي خال هاي روي بدن حيوان به صورت 100 درصد تثبيت شده است اما در بقيه تصاوير به دليل زاويه نامناسب تصوير كارشناسان هنوز به دنبال شناسايي قلاده هاي ديگر به صورت كاملا تخصصي هستند.
وي اظهار كرد: اين در حالي است كه جداي از تصوير ها در سال 94 ، يك مادر و 2 توله و در سال 95 چهار قلاده يوزپلنگ در اين پناهگاه مشاهده شده اند.
وي با بيان اينكه حفاظت از محيط زيست بر همه واجب است، عنوان كرد: بر اساس اصل پنجم قانون اساسي محيط زيست متعلق به همه مردم است و همه آحاد جامعه هم بايد در حفظ آن كوشا باشند تا در مسايل زيست محيطي دچار مشكل نشويم.
از سال 1386 و با پيشنهاد « انجمن يوزپلنگ ايراني» و مشاركت گروه هاي مردمي حفاظت محيط زيست، روز 9 شهريور به عنوان روز ملي حفاظت از يوزپلنگ نام گذاري شده است.
علت انتخاب اين روز واقعه اي بود كه سبب شد يوزپلنگ به عنوان يكي از مهمترين گونه هاي جانوري ايران بار ديگر مورد توجه قرار گيرد.
در نهم شهريور ١٣٧٣ يك ماده يوز به همراه سه توله اش براي نوشيدن آب به باغ هاي شهر بافق نزديك شدند كه به علت نبود آگاهي و تصور اشتباه مردم، اين گونه جانوري مورد حمله مردم قرار گرفت در اين حادثه ماده يوز زخمي فرار كرد، يكي از توله ها در محل كشته شد و محيط بانان فقط توانستند 2 توله يوز زخمي را نجات دهند كه يكي از توله ها در راه تهران جان داد.
تنها توله به جا مانده از اين واقعه، يك يوزپلنگ ماده بود كه به پارك پرديسان تهران منتقل شد و «ماريتا» نام گرفت به همين دليل نهم شهريور، روز ملي حفاظت از يوزپلنگ نامگذاري شد.
يوز پلنگ آسيايي يكي از نادر ترين ترين گربه سانان جهان است و بعد از شير و ببر، سومين گربه سان بزرگ ايراني است كه در خطر نابودي و انقراض قرار دارد.
در اواخر سال 60 با مشاهده يوزپلنگ در منطقه ناي بندان طبس با انجام بررسي هاي لازم، حفاظت از گونه ارزشمند يوزپلنگ در دستور كار اداره حفاظت محيط زيست خراسان بزرگ قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولين فاز حفاظت بين المللي يوز پلنگ آسيايي در سال 1375 انجاميد.
سپس با پيگيري دفاتر امور حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست و اداره كل مذكور در سال 1377 و با كمك سازمان هاي بين المللي « پروژه حفاظت از يوز پلنگ آسيايي و زيست بوم هاي مرتبط» با استفاده از كمك هاي مالي سازمان تسهيلات جهاني محيط زيست ( GEF) و سازمان حفاظت محيط زيست در شهريورماه 1380 تصويب شد.
بيش از 40 سال است كه براي حفاظت يوزآسيايي در كشورهاي آسيايي تنها در كشور ما به بقاي خود ادامه داده و اين افتخار ما ايرانيان است كه توانستيم اين ميراث طبيعي را همچنان حفظ كنيم و ايرانيان حافظان آخرين بازمانده هاي يوزپلنگ آسيايي يا يوزپلنگ ايراني در جهان هستند.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
3215* 6054* خبرنگار- محمدرسول ابراهيمي اسفدن* انتشار- مريم پنجابي

سرخط اخبار استان‌ها