۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82647951
T T
۰ نفر
83 گروه دامپزشكي درعيد قربان بركشتار دام خراسان شمالي نظارت مي كنند

بجنورد- ايرنا- مديركل دامپزشكي خراسان شمالي گفت: 83 گروه دامپزشكي در روز عيد قربان بركشتار دام در اين استان نظارت مي كنند.

به گزارش ايرنا سيدمهدي احمدي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهاركرد: 41 نفردامپزشك و 69 نفربازرس بهداشتي گوشت نيز درعيد قربان آماده ارائه خدمات به مردم هستند.
وي با بيان اينكه بيشترين گروه هاي دامپزشكي در عيد قربان در شهرستان راز و جرگلان مستقر است افزود: عمليات نظارتي از صبح روز پنجشنبه براي انجام بازرسي قبل از كشتار آغاز مي شود و دام هاي سالم با يك نشان مشخص مي شوند.
احمدي گفت: در خراسان شمالي تمامي كشتارگاه ها، خودروها، بازرسين بهداشتي گوشت و ناظرين ذبح شرعي در روزعيد قربان خدمات رايگان ارائه مي دهند.
وي اضافه كرد: در روزعيد قربان سلامت دام قبل، حين و بعد از كشتار بازرسي مي شود و محصول مورد نظر با سلامت كامل درب منازل تحول داده مي شود.
احمدي تصريح كرد: در كشتارگاه ها سيستمي به عنوان پيش سرد وجود دارد كه دام بعد از كشتاردر دماي صفر تا چهار درجه نگه داري مي شود تا عوامل بيماري زا از بين برود و لاشه سالم به دست مصرف كننده برسد.
وي اظهاركرد: اگر در قبل، حين و بعد از كشتار دام بيماري هاي مختلفي توسط كارشناسان دامپزشكي مشاهده شود آن لاشه از چرخه حذف مي شود.
احمدي گفت: با توجه به اينكه بيماري ها به صورت جدي انسان را تهديد مي كند، نياز است كه با رعايت نكات بهداشتي، كمترين مورد مواجه با بيماري را داشته باشيم.
وي افزود: اگر فرد در جايي قرباني مي كند كه بازرس بهداشتي گوشت نيست، بايد در زمان ذبح حداقل از دستكش، عينك و ماسك استفاده كند و گوشت قرباني و آلايش آن شامل دل، جگر، قلوه، كله و پاچه را به مدت 24 ساعت در يخچال نگه داري كرده و بعد استفاده كنند.
مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي نيز در اين نشت عنوان كرد: امسال 16گروه از طلبه و روحانيون در اين استان امر نظارت را برعهده دارند.
حجت الاسلام عليرضا دهقان گفت: از اين تعداد 6 گروه در مركز استان، سه گروه درشهرستان اسفراين، سه گروه درشهرستان شيروان و درمابقي شهرستان ها نيز گروه با توجه به نياز مستقرشده است.
وي درباره مصرف اجزاي حيوانات حرام گوشت در بازار گفت: چند سالي است كه براي رفع اين مشكل هفت شركت، متقاضي جمع آوري اجزاي حرام گوشت شده اند .
حجت الاسلام دهقان افزود: اين شركت ها با شهرداري ها قرارداد منعقد كرده اند و پس از جمع آوري اجزاي، آنها را فريز كرده و با طي مراحل قانوني براي صادرات فرستاده مي شوند.
دستگاه هاي اجرايي، سازمان ها، نهادها و شركت هاي دولتي و عمومي و همچنين مردم مي توانند ديدگاه ها يا برنامه هاي خبري خود را از طريق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و يا به 09159768804 تلگرام به ايرنا اطلاع دهند يا نمابر كنند.
*ايرناي خراسان شمالي در كانال تلگرامي به نشاني https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است.
ع/ 6042 انتشاردهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها