۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82646763
T T
۰ نفر
نماینده لنجان در مجلس: ذوب آهن برای رفع مشكلات آلایندگی خود تلاش كند

اصفهان - ایرنا - نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی از شركت ذوب آهن اصفهان خواست برای برطرف كردن آلایندگی های این كارخانه تلاش كند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ' محسن كوهكن ریزی ' در مطلبی كه بر روی كانال تلگرامی خود قرار داد، اظهاركرد: ظرف سه دهه گذشته، ذوب آهن اقدام هایی را برای كاهش آلایندگی انجام داده است.
وی تصریح كرد: در سال های اخیر ذوب آهن با نگاهی جدی تر برای برطرف كردن آلایندگی های كارخانه تلاش كرده است اما این روند همچنان نظر ما را تامین نمی كند.
نماینده مردم لنجان در مجلس اضافه كرد: اگر بعضی مواقع با این كارخانه همراهی می كنیم به دلیل وضعیت مالی و مشكلات این كارخانه است.
وی تاكید كرد: به رغم همه مشكلاتی كه ذوب آهن با آن درگیر می باشد اما انتظار است؛ اصلاح سیتم كنورتور شماره یك و سه این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود.
كارگاه كنورتور با جذب چدن ارسالی از كوره بلند، آن را به فولاد مذاب تبدیل می كند.
در طی این فرآیند، دود و غبار نارنجی رنگی از آن متصاعد می شود كه آلاینده است و برای برطرف شدن آلایندگی آن از فلیترهای غبارگیر استفاده می شود.
وی در این مطلب با اشاره به اینكه در دهه 1340 هوای شهرستان لنجان از پاكترین هوای شهرستان های كشور بود اضافه كرد: با استقرار كارخانه ذوب آهن در این شهرستان به دلیل آنكه اولین كارخانه صنعت فولاد كشور بود و دستور ملوكانه را به همراه داشت، بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بیش از 30 هزار هكتار در اختیار این كارخانه قرار گرفت و سند سیم سربی برای آن صادر شد.
نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به اینكه در آن زمان شهرستان لنجان روستایی معروف به «ریز» بود ، تصریح كرد: زمانی كه نقشه ذوب آهن را مشخص كرده بودند حتی حریم روستای آن زمان را در نظر نگرفته بودند.
وی در ادامه به آلایندگی این كارخانه اشاره و اضافه كرد: كسانی كه این صنعت را راه اندازی كردند به هیچ عنوان به وضعیت آینده و پیشرفت شهر فكر نكرده و تنها برای آنها احداث كارخانه ذوب آهن مهم بود.
كوهكن اضافه كرد: پسآب صنعتی، گازها و موادی كه بر اثر تولید فولاد از دودكش های این كارخانه متصاعد می شود دو منشا آلایندگی در منطقه است.
وی در عین حال به اقدام های ذوب آهن اصفهان برای بهبود شرایط زیست محیطی و كاهش آلایندگی های ناشی از این كارخانه اشاره كرده و آورده است: اقدام هایی كه كارخانه ذوب آهن طی سال های گذشته تاكنون در راستای ارتقای وضعیت زیست محیطی انجام داده و برای مردم محسوس است، فلور زدایی و سیانور زدایی از پسآب صنعتی كارخانه و بازگرداندن پسآب به چرخه مصرف صنعتی و و پوشیده شدن لاگونهای این كارخانه است.
ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد فولاد سازی قطعات ساختمانی در ایران است.
این شركت فولادسازی، سال گذشته 2.7 میلیون تن فولاد خام تولید كرد.
در عین حال روابط عمومی شركت ذوب آهن اصفهان اعلام كرد: كنورتور شماره 2 این شركت توسط یك شركت آلمانی با 40 میلیارد تومان هزینه اصلاح و طی مراسمی در اسفند سال گذشته (95) با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به بهره برداری رسید.
شركت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینكه اصلاح سیستم كنورتور شماره یك و سه این كارخانه نیز با تكیه بر توان متخصصان داخلی طراحی بومی شده و مراحل آزمایشی خود را طی می كند اضافه كرد: اصلاح و بازسازی فلیترهای كنورتور شماره یك و سه ذوب آهن اصفهان با یك میلیارد تومان توسط كارشناسان داخلی در حال انجام است.

** نوسازی ناوگان حمل و نقل و احداث قطار حومه ای نیاز شهرستان لنجان است
كوهكن همچنین آلودگی ناشی از تردد زیاد وسایل نقلیه به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان لنجان را عامل دیگر افزایش آلایندگی در این شهرستان
بیان كرده و آورده است: مردم ما باید بدانند شهرستانی كه در مواقعی از سال دوربین های موجود در خیابان های آن در یك ساعت تردد بیش از 38 هزار خودرو را ثبت می كند به معنای آن است كه سرب متصاعد شده از خودروها یكی دیگر از آلایندگی های تهدید كننده شهرستان لنجان است.
نماینده مردم لنجام در مجلس شورای اسلامی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل و راه اندازی هرچه سریع تر قطار حومه ای بین این شهرستان و مركز استان تاكید كرد.
شهرستان لنجان در 45 كیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر

سرخط اخبار استان‌ها