۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82642007
T T
۰ نفر
وزیر امور خارجه تركیه: از یكپارچگی خاك عراق حمایت می كنیم

آنكارا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه كه برای سفری رسمی به اقلیم كردستان عراق رفته بود، شب گذشته پس از دیدار با مقامات محلی اعلام كرد كه كشورش به صورت قطعی از تمامیت ارضی و یكپارچگی خاك عراق حمایت می كند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، چاووش اوغلو در نشست خبری پس از دیدار با مسعود بارزانی رئیس اقلیم كردستان عراق در اربیل افزود: تركیه همواره خواهان برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه است و علاوه بر حمایت قطعی از تمامیت ارضی و یكپارچگی خاك عراق، از حقوق اقلیم كردستان نیز پشتیبانی می كند.
وی اعلام كرد كه دیدار و مذاكراتش با مقامات عراق از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس مجلس این كشور پربار و سازنده بوده و در دیدار با بارزانی نیز درباره روند مبارزه با گروه تروریستی داعش و پ.ك.ك و همچنین همه پرسی استقلال اقلیم كردستان عراق رایزنی كرد.
وی همچنین برافراشتن پرچم اقلیم كردستان بر فراز ساختمان های دولتی در كركوك طی ماه های گذشته را اشتباه خواند و اظهار كرد: برگزاری همه پرسی استقلال، صلح و ثبات در منطقه را تضمین نخواهد كرد.
وزیر امور خارجه تركیه تاكید كرد: ما اعلام كردیم كه برگزاری این همه پرسی در منطقه، اقدامی اشتباه است چرا كه تاكنون برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش بسیاری انجام شده و برای توسعه اقتصاد و تقویت اقلیم كردستان و افزایش همكاری های دو جانبه همواره تلاش سازنده ای انجام شده است.
وی با بیان این كه 'ما با برادران كُرد مشكلی نداریم'، گفت: مشكل عمده تركیه تشكیلات تروریستی حزب كارگران كردستان(پ.ك.ك) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) است.
چاووش اوغلو ادامه داد: گروه های تروریستی پ.ك.ك و ی.پ.گ دشمن كردهای عراق و سوریه هستند و ما در سوریه و عراق، كردها را جدا از این گروه های تروریستی دانسته و همواره از حق و حقوق آنها دفاع می كنیم.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان