۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82635562
T T
۰ نفر
ادعاي ترامپ در مورد تاريخ ميندانائو فيليپين پس از حملات تروريستي اسپانيا

كوالالامپور- ايرنا – موضع 'دونالد ترامپ' رئيس جمهوري آمريكا در تروريست ناميدن جبهه آزاديبخش مورو در فيليپين در زماني كه جزيره ميندانائو در اشغال آمريكايي ها بود، با انتقاد مواجه شد و رسانه هاي فيليپين تاكيد دارند ترامپ تاريخ را تحريف مي كند.

به گزارش ايرنا، ترامپ كه به دليل اظهارات نژادپرستانه با انتقادات گسترده اي مواجه است، اين بار با اين ادعا كه 'مورو' در زمان اشغال ميندانائو توسط آمريكايي ها 'تروريست' بوده اند، باعث انتقادات گسترده تري شد.
'ترامپ' پس از حملات تروريستي اسپانيا در پيامي در توئيتر خود نوشت: مطالعه كنيد كه ژنرال 'پرشينگ' از آمريكا پس از دستگيري 'تروريست ها' با آنها چه كرد. پس از آن تا 35 سال ترور اسلامي افراطي وجود نداشت.
به نوشته روز جمعه تارنماي روزنامه 'فيل استار'، 'ترامپ' با اين اظهارات داستان مرتبط با يك ژنرال ارتش آمريكا به نام 'جان جوزف' (جك سياه) را كه با گروه هاي استقلال طلب مورو كه حدود يك قرن پيش و پس از جنگ فيليپين – آمريكا به وقوع پيوسته بود، زنده كرد.
اين ژنرال آمريكايي با استناد به سندهاي تاريخي، استقلال طلبان مسلمان جنوب فيليپين را با گلوله هايي كه در خون خوك نگهداري شده بودند، هدف قرار داده بود.
آمريكايي ها از سال 1899 تا سال 1902 تلاش كردند فيليپين را پس از رهايي از حكومت اسپانيا اشغال كنند، اما با مقاومت نظامي مردم و فيليپين روبرو شدند.
'پرشينگ' به عنوان فرمانده مناطق 'مورو' در جنوب فيليپين برگزيده شد، اما آغاز حاكميت اين فرمانده از سال 1909 با حركت هايي عليه وي همراه بود.
براساس اين گزارش، اين نخستين باري نيست كه 'ترامپ' به داستان شكست دادن مسلمانان ميندانائو با شليك گلوله آغشته به خون خوك اشاره مي كند.
وي پيشتر در سال 2016 نيز طي سخناني مدعي شده بود 'پرشينگ' و نظاميان آمريكايي 'مشكلات زيادي با تروريسم' در جنوب فيليپين داشتند.
ترامپ گفته بود كه 'پرشينگ' 50 گلوله آغشته به خود را به افراد خود داده بود و با به صف كردن 50 نفر، 49 گلوله را به سوي آنها شليك كردند و سپس به يك نفر باقيمانده اجازه داده شد به سوي مردم خود بازگردد و آنچه را رخ داده بود براي آنها بازگو كند.
تاريخ نويسان تاكنون مستنداني براي اثبات آنچه در خصوص اين رويداد ادعا شده است، نيافته اند.
اظهارات 'ترامپ' در مورد تاريخ ميندانائو مي تواند باعث تقويت ديدگاه هاي 'رودريگو دوترته' رئيس جمهوري فيليپين در قبال آمريكا باشد.
يك دهه پس از جنگ جهاني دوم، آمريكا به يكي از متحدان فيليپين تبديل شد و تا روي كار آمدن 'دوترته' روابط دو كشور از سطح قابل قبولي برخوردار بود، اما 'دوترته' با چرخش سياست فيليپين، اكنون خصومت آشكاري با آمريكا دارد.
رئيس جمهوري فيليپين پيش از اين با اشاره به جنايات آمريكا در اين كشور جنوب شرق آسيا، تهديد كرد قصد دارد جنايات چند دهه گذشته آمريكا از جمله تلاش براي تسخير ميندانائو را بررسي كند و بايگاني عكس هاي جنايات كاخ سفيد را حفاري كند.
دوترته در انتقاد از مواضع آمريكا در مقابل سياست هايش و اتهام به وي در مورد نقض حقوق بشر، گفته بود: من نيز تحقيقات را شروع خواهم كرد. چرا؟ مگر پيش از اين، حقوق بشر وجود نداشت؟ آيا اين يك اختراع امريكا است.
وي دربارۀ ناآرامي‌هاي ميندانائو نيز گفت: «در حقيقت اين مشكل، ميراث آمريكا براي ماست. چرا؟ چون آن‎ها به اين كشور حمله كردند و ما را تحت انقياد خود درآوردند ... '
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي

سرخط اخبار جهان