۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۰۴
کد خبر: 82635062
T T
۰ نفر
استاندارخوزستان: شركت هاي نفتي براي توسعه اميديه و آغاجاري تلاش نكرده اند

اهواز- ايرنا- استاندار خوزستان با انتقاد ازشركت هاي نفتي موجود در شهرستانهاي اميديه و آغاجاري گفت: اين شركتها به رغم اينكه باعث توسعه كشور شده اند اما براي آغاجاري و اميديه كمكي نكرده اند و وضعيت اين شهرستان ها مناسب نيست.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي عصر پنجشنبه در شوراي اداري شهرستان آغاجاري مسائل و مشكلات اين شهرستان را مورد بررسي قرار داد و اظهار كرد: در حال حاضر وضعيت جاده اين شهرستان به سمت بهبهان مناسب نبوده و خطرات زيادي را به همراه دارد و به همين جهت از اداره راه و شهرسازي استان مي خواهم پهناي باند اين جاده را در دستور كار قرار دهد.
وي همچنين آبياري مدرن در اين شهرستان را يكي از ضرورت ها برشمرد و افزود: بايد از انهار كشاورزي به صورت بهينه استفاده شود تا كشاورزان شهرستان آغاجاري با مشكل مواجه نشوند.
وي بيان كرد: شركتهاي نفتي در شهرستانهاي آغاجاري و اميديه با توليد 570 هزار بشكه و 60 كيلومتر طول ميدان نفتي تأثيرگذاري بسياري در اقتصاد كشور دارند اما خدماتي به اين شهرها ارائه نداده اند.
شريعتي همچنين وضعيت ايستگاه هواشناسي شهرستان آغاجاري را نامطلوب برشمرد و گفت: اگر از ايستگاه هواشناسي آغاجاري بازديد جهاني صورت گيرد بي شك اين ايستگاه تعطيل خواهد شد اما براي توسعه آن 2 ميليارد ريال كمك شده است.
وي ادامه داد: در سال جاري حدود 3 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اصلاح شبكه هاي آبرساني فرسوده استان اختصاص داده ايم كه از اين محل نيز مي توان اعتبار مناسبي را به شهرستان آغاجاري اختصاص داد.
استاندار خوزستان گفت: اكنون منابع كشور محدود است و هزينه هاي كشور به حدي رسيده كه هيچ منابعي كفاف آن ها را نمي دهد.
وي ادامه داد: در شرايط كنوني بايد از سرمايه هاي سرگردان خارجي بهره مند شده، امنيت سرمايه گذاري خارجي را ارتقاء داده و همچنين از منابع كشورهاي ديگر با روش هاي مختلف از جمله تعريف پروژه هاي عمراني براي توسعه كشور استفاده كنيم.
شريعتي با اشاره به اينكه منابع مالي از طريق نفت كاهش يافته است گفت: در گذشته 14 درصد فروش نفت به وزارت نفت پرداخت مي شد در حالي كه هربشكه نفت 100 دلار بود اما اكنون هر بشكه نفت به 45 دلار رسيده است.
وي افزود: اگرچه در گذشته تصميمات نادرست مشكلات بزرگي را براي كشور ايجاد كرد اما در شرايط كنوني لازم است كه امنيت سرمايه گذاري فراهم، آرامش جامعه تامين شده و تعامل گسترده اي نيز با جهان داشته باشيم.
استاندار خوزستان همچنين به اختصاص سيستم سرمايشي به مسجد شهرستان آغاجاري اشاره كرد و گفت: خدمت رساني در حوزه ديني و فرهنگي يكي از وظايف اصلي ما است به همين دليل كولرهاي موردنياز مسجد جامع شهر آغاجاري را نيز خريداري كرده تا فضايي را در شان مردم اين شهرستان ايجاد كنيم.
همچنين حجت الاسلام سيد ميثم موسوي امام جمعه آغاجاري در اين جلسه اظهار كرد: فقر و نبود زيرساخت ها در آغاجاري بيداد مي كند كه يكي از مشكلات اصلي اين شهرستان بازگشت هويت آن است.
وي ادامه داد: اين كه مديران در آغاجاري بايد كسب تجربه كنند و بعد به شهرستان هاي ديگر منتقل شوند يكي از مشكلات اساسي شهرستان است.
امام جمعه آغاجاري همچنين به نبود آب در اين شهرستان اشاره كرد و گفت: در بسياري از ساعتها در طول شبانه روز آب شرب به مردم شهرستان نمي رسد و اگر هم آبي در اختيار آن ها قرار مي گيرد بسيار بي كيفيت است.
وي ادامه داد: در حالي كه مردم و جوانان شهرستان آغاجاري به اميد نياز دارند،ر نا اميدي در اين شهرستان بيداد مي كند.
حجت الاسلام موسوي با بيان اين كه آغاجاري بايد در اولويت قرار گيرد گفت: اكنون باتوجه به اين شرايط نياز است كه يك زمين و سالن ورزشي مناسب در اختيار جوانان قرار گيرد تا اين فضاي ورزشي به محل و بستري براي اميدوار شدن آن ها تبديل شود.
وي ادامه داد: بازار شهرستان بسيار خلوت شده و اين سكوت آغاجاري نشانه آرامش نيست بلكه نشان دهنده به كما رفتن آن است.
امام جمعه آغاجاري تاكيد كرد: پشت اين سكوت شهر مهاجرت، طلاق، بيكاري، دردها و نااميدي جوانان پنهان شده است.
همچنين محمد عيداني فرماندار آغاجاري اظهار كرد: در اين روز با حضور استاندار خوزستان از شبكه آب شرب شهرستان بازديد كرده و فاز اول آن افتتاح شد.
وي يادآور شد: در زمينه آبرساني مشكل اساسي اين است كه به علت فرسودگي 35 كيلومتر از شبكه داخلي 40 درصد با هدررفت آب مواجه هستيم كه نياز است ترميم و اصلاح شود.
فرماندار آغاجاري گفت: اكنون نياز به تامين اعتبار داريم تا مشكلات آب شرب روستايي و هدر رفت بالاي آن را برطرف سازيم.
وي ادامه داد: همچنين جاده آغاجاري به بهبهان نيز مورد بازديد قرار گرفت و مقرر شد تا كار افزايش عرض جاده در دستور كار قرار گيرد.
عيداني تصريح كرد: اكنون 450 هزار هكتار زمين آبي و 450 هزار هكتار زمين ديمي در آغاجاري وجود دارد و كشاورزان بسياري براي اشتغالزايي به ما مراجعه مي كنند اما متاسفانه چون بسياري از اين اراضي فاقد سند است، براي تامين آب اين اراضي با مشكل مواجه هستيم.
وي همچنين به تعهدات شركت نفت براي توسعه بيمارستان اشرفي اصفهاني اشاره كرد و گفت: در بازديد استاندار خوزستان از بيمارستان اشرفي اصفهاني بخشي را بررسي كرديم كه شركت نفت از 23 ميليارد ريال تاكنون هشت ميليارد ريال اعتبار براي آن پرداخت كرده و مابقي اعتبار آن تامين نشده است.
فرماندار آغاجاري گفت: طرح جامع شهر با وجود تصويب در شوراي برنامه ريزي تاكنون ابلاغ نشده و كار آن در دفتر فني معاونت عمراني استانداري باقي مانده است.
وي اظهار كرد: اكنون ستاد بازسازي مناطق فرسوده را تشكيل و برنامه ريزي براي جابجايي 150 واحد مسكوني انجام شده است اما وزارت راه بايد در خصوص تامين اعتبار ساخت اين واحدهاي مسكوني همكاري بيشتري با ما داشته باشد.
همچنين درويشعلي كريمي مدير كل آبفار خوزستان گفت:شهرستان آغاجاري 9 روستا و 9 روستاي ملحق شده جايزان اميديه را دربر دارد.
وي افزود: باتوجه به مشكلات آبرساني در اين شهرستان قرار است تا ساخت اسكله جديد تامين آب و توسعه اسكله موجود با افزايش چهار كيلومتري براي رسيدن به تصفيه خانه موجود در دستور كار داشته باشيم.
مدير كل آبفار خوزستان گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته به زودي 45 كيلومتر اصلاح شبكه و چهار كيلومتر نيز انتقال آب به تصفيه خانه را در دستور كار قرار مي دهيم.
وي ادامه داد: آبفاي شهري استان يك حلقه چاه را در يكي بخش هاي آغاجاري احداث كرده كه چهار سال پلمپ و بلااستفاده مانده است و اكنون تقاضا داريم تا از اين ظرفيت براي آبرساني به 9 روستاي جايزان و 9 روستاي بخش جودكي استفاده شود.
كريمي تصريح كرد: اگر اين چاه در اختيار ما قرارگيرد در زمينه تامين آب نه تنها مشكلي نداريم بلكه مازاد هم خواهيم داشت و مي توانيم خط برقي چاه را نيز خودمان تامين اعتبار كنيم.
7152/6064
خبرنگار: محمدرضاخبازان** انتشار دهنده: محسن بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها