۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۱۹
کد خبر: 82633994
T T
۰ نفر
ربیعی: چهار بحران كنونی جامعه به وزارت كار مرتبط است

تهران- ایرنا- گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: از هفت بحرانی كه در جامعه وجود دارد، چهار بحران فقر مطلق، آسیب های اجتماعی، صندوق ها و معضل بیكاری مربوط به این وزارتخانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی ربیعی» در جلسه عصر چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم افزود: كانون توجه و حل این مسائل به این وزارتخانه ربط دارد. در گذشته فرایند رفاهی بدون هدفگذاری با سیاست های توزیعی ادامه داشت.
وی گفت: معتقدم پول در این حوزه ها هزینه كردیم اما با پاشیدن پول نه فقر از بین رفت و نه اشتغال حل شد. فرایند رفاهی همواره وابسته به درآمدهای نفتی بوده است.
وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: امروز می خواهم بگویم وضعیت ما مثل حسابداری است كه دارایی نامشروع در آن است و می گویند سخت است محاسبه اش.
به گفته ربیعی، امروز وزارت تعاون كار صاحب نظریه و ایده است. معمولا اساتید دانشگاه زیاد هستند، در دانشگاه هم كه به فصل نظریه می رسیم می گوییم برو جلو ، در صورتی كه نظریه پایه هر كاری است. امروز در سیاست های رفاهی وزارتخانه نظریه دارد، هیچ سیاست توسعه ای بدون سیاست رفاهی موفق نمی شود.
وی ادامه داد: محرومان اگر از مواهب توسعه برخوردار نشوند، توسعه به مقصود نمی رسد.برنامه كاهش فقر و نابرابری و كاهش آسیب و اشتغال فراگیر با تاكید بر مناطق محروم قابل انجام نیست.
ربیعی گفت: توانمند سازی مهارت انسانی ،ارتقای امنیت شغلی و صیانت از جامعه كار و تولید با همكاری شركای اجتماعی ،پایدار سازی صندوق های بازنشستگی تبدیل بنگاه های وابسته به صندوقها به پیشران توسعه و برنامه تامین اجتماعی چند لایه برنامه ای بود كه به مجلس و دكتر روحانی ارائه داده ام.
وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: امحای فقر مطلق و تامین نظام چند لایه است و مقام معظم رهبری هم تاكید كردند. با همه نظام های حمایت و بیمه ها و حمایت از بهزیستی و حتی برنامه اشتغال فراگیر مبارزه با فقر می توانیم با برنامه ریزی و سرمایه گذاری پیشتاز شویم و بگوییم با فقر مبارزه كردیم و امحا كردیم و سایر ابعاد فقر رار كاهش دادیم
وی یادآور شد: ما مسئول مبارزه با فقرهای حركتی، عاطفی، درآمدی، غذایی، سلامت، شناخت و حركتی و حتی عاطفی هستیم .
به گفته وی، اشتغال یعنی مبارزه با فقر درآمد ،تقویت صندوق ها یعنی مبازره با فقر درآمد ،بیمه ها یعنی مبارزه با فقر سلامت ، مبارزه با بازماندگی ازآموزش یعنی مقابله با فقرتحصیلی و شناختی و حمایت از زنان خشونت دیده یعنی مبارزه با فقر عاطفی.
ربیعی افزود: امحای فقر آرزوی ما بوده است و تاكید رهبری و برنامه رئیس جمهوری امحای فقر بوده است.
امحای فقر انسانی تر شدن جامعه است.
وی گفت: ما آمادگی داریم و همت مشترك و كار گروهی می خواهد و با كمك دولت و مجلس و با برنامه ای كه ارائه شده انجام دهیم و بگوییم یا ارمان بزرگ انقلاب از بین برود و یا كاهش دهیم.
ربیعی گفت: در این مدت داده های متغیر در خصوص آسیب ها را در سطح محلی تولید كردیم. خیریه ها و سازمانهای مدنی را دوبرابر كردیم. الگوی سه مرحله ای مقابله با آسیب ها را ما نوشتیم و به دكتر روحانی ارائه كردیم.من به دلیل شناخت از مقوله امنیت، امنیت اجتماعی را همسنگ امنیت ملی می دانیم. ساحت فقر و ساحت امور اجتماعی در ساحت اجتماعی و نه امنیتی قابل حل است.
وی گفت: مطالعات اقوام و مذهب را در برنامه وزارتخانه قرار دادم. برنامه های آتی خود را فقرهای همپوشان كه در مرزها در مناطق قومی ایجاد شده قرار خواهم داد.
«خوشبختانه در این مدت اشكال فقر را شناسایی كردیم. چهار سال مزد بر تورم پیشی گرفت و شیبی كه دولت اتخاذ كرد 67درصد بین مزد و تورم فاصله افتاد، بازنشستگان و كارگران قدرت خریدشان فرو افتاد.»
وی گفت: 11 میلیون حاشیه نشین شهری امروز بیمه شده و دفترچه هویت آنهاست، برخی از ایرانی ها این دفترچه ها را برای اینكه هویت ایرانی داشته باشند ، می دانند. در یك خانواده بلوچ دیدم كه دفترچه درمان را روی شناسنامه قرار داده بود.
وی گفت: 170هزار كودك بازمانده از تحصیل داریم. كسی برای من نوشت كه از دولت زنگ زدند كه ما در مورد بچه شما كار داریم كه نگران شدم اما وقتی پاسخ دادم و فهمیدم از وزارت رفاه است ارام شدم. فرد پولدار بود و معلم خصوصی گرفته بود مفتخرم به عنوان ایرانی كه دولت پیگیر كودك من بود. مهمترین برنامه من در حوزه فقر در دولت آینده كاهش انواع فقر خواهد بود.
«با همه توان و وجود خودم خواهم ایستاد، این طرح هیچگاه به زمین نمی خورد ، هر روز بهتر جلو می رود اشكالات ساختاری و كمبود منابع است. چون تشنگی در جامعه بود ما سریع حركت كردیم.»

**بخش اشتغال
ربیعی گفت: من با اینكه می دانم اشتغال ابزار مختلف می خواهد اما وزارتخانه باید پرچم اشتغال را بردارد و این موضوع را دكتر روحانی از من خواستند هر چند سایر دستگاه ها همه دخیل هستند اما خوشبختانه به بلوغ نظری در مورد اشتغال رسیدیم.
وی با این پرسش كه چرا اشتغال در خانه ها محسوس نیست، گفت: اینها عللی دارد كه هم جمعیتی و هم سمت عرضه و تقاضا است اما حركت شروع شده و هماهنگی بین دستگاهی شروع شده است.
وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با اشاره به طرح تكاپو گفت: طرح تكاپو متكی بر مزیت های منطقه ای است. طرحی است كه دولت در اقتصاد مقاومتی تصویب كرده است.
«سه سال پیش در مورد اشتغال صحبت كردم ، با رشد بدون اشتغال مواجه هستیم ، اما رشد كلاسیك 400هزار اشتغال بیشتر ایجاد نمی كند. در این چهار سال روی اشتغال فراگیر كار می كنیم تا هم بهره وری و هم رشد ایجاد كند و باقیمانده 975هزار را از اشتغال فراگیر ایجاد كنیم.»
وی با بیان اینكه برنامه دهگانه اشتغال را طراحی كردیم، افزود: برنامه كارورزی مدل جهانی دارد .متخصصان داخلی و 54 متخصص بین المللی به ایران آمدند كه روی این طرح كار شود. همچنین اجرای این طرح را با نظام بیمه ای هماهنگ می كنیم. در حوزه رفاه و هم اشتغال پیشنهاد دارم اگر در خدمت شما بودم نیاز به كمیته دائمی كه كمیسیون میان كمیسیونی خواهد بود كه با تمام ظرفیتها كار را دنبال می كنیم.
وی گفت: در دورانی كه ریزش نیرو به علت فقدان رشد به دوره ما رسید، آرامترین دوران میان دولت و جامعه كارگری داشتیم.
ربیعی گفت: سال های گذشته همواره در این خیابان آزادی تجمع كارگری بود اما در این چهار سال دوران اعتماد را پشت سر گذاشتیم .امروز كمترین چالش میان كارگر و كارفرما را داریم، اینها سرمایه اجتماعی كشور است. اعتماد بخشی از سرمایه اجتماعی كشور است.
به گفته وی،در چهار سال گذشته 57 درصد تشكل ها افزایش یافت. همچنین 32.5درصد از حوادث ناشی از كار كاهش یافته است.
وی تاكید كرد: سیاست دراز مدت برای افزایش قدرت خرید دنبال می كنم.روزی كه آمدم گفتم با تعاون كار و با كار به رفاه می رسیم. كدام كیك اقتصاد بزرگ شده است ایا بخش خصوصی ما 25درصد بزرگتر شد كه تعاون در این كیك بزرگ رشد كند؟
«در دورانی كه 56درصد كسری رشد داشتیم و ركود بود و از سویی همه واگذاری ها انجام شده و واگذاری نمانده كه من سهم تعاون را بگیرم.»
ربیعی گفت: مطالعات نشان می دهد بخش تعاون را به جلو خواهیم برد ، در بخش تعاون كار در روزنه های جدید و روستا تعاون را دنبال می كنیم. زیر ساخت اشتغال تعاونی خواهد بود، امروز تعاونی های تامین جای رشد دارد. دارم تعاون را به سمتی می برم كه جای رشد دارد.
وی گفت: كارهای كلینیكی برای احیای تعاونی ها انجام داده ایم ، دوباره می خواهیم احیا كنیم هرچند بخشی قابل اجرا نیست. من با وزیر كار چند كشور تازه تاسیس شده دیدار داشتم همه اینها گفتند اول مهارت را افزایش دادیم.
وی بودجه آموزش مهارت از كل بودجه آموزشی كشور را 1.4درصد عنوان كرد و گفت: باید با كمك شما هر ایرانی یك مهارت كسب كند. كسانی كه مهارت كسب كردند رفتند سر كار.
«در توافق با ستاد كل نیروهای مسلح در مورد سربازخانه ها قرار است مهارت را تسری دهیم. اگر می خواهیم كشور توسعه یابد به مهارت بپردازیم.»
به گفته وی،20درصد از 700هزار میلیارد تومانی كه برای رشد هشت درصدی در نظر داریم باید از طرق مهارت ایجاد شود.مهارت راه بی بدیل پیشرفت كشور است.

**بحران صندوقها
وی گفت: شاید بعدها نشستی با شما داشته باشم، در سال های قبل اولین بار آژیر در مجلس و دولت به صدا درآوردم «همه صندوق های هجده گانه ناپایدار است ، در صندوق تامین اجتماعی نسبت شش به یك است در برخی از صندوقها یك نفر كار می كند، 10نفر حقوق می گیرند باید منابع مصارف را دنبال كنیم.»
ربیعی گفت: امروز با پدیده ای روبرو می شویم در مدت چهار سال 1.5میلیون نفر به تعداد بازنشسته ها اضافه شدند. سیاست های حمایتی كه دولت و یا مجلس در نظر دارد برای آنها جایگاه حمایتی ببیند با صندوق های بیمه ای نمی توان سیاست های حمایتی را دنبال كرد یا باید منابع امن را دید.
وی گفت: مطالعات عمیق كردیم ، الان سازمان بین المللی كار برای مطالعات صندوق ها به ایران آمده اند. راه نجات صندوق ها و حفظ تامین اجتماعی امروز استخراج شده است.حل مسائلی مثل یارانه، فقر ،اشتغال و صندوق ها اجماع ملی می خواهد همه باید یك حرف را بزنیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: در انتخابات تا حرف یارانه می زنیم می گویند دولت یارانه حذف كن.باید پیرامون صندوق ها گفت و گوی ملی كنیم.
«روزی كه آمده بودم وزارت كار 5500 میلیارد ریال وام برای مستمری گرفته بودند، اما امروز برای توسعه است.»
به گفته وی، دولت پول مناسب برای دادن بدهی ها ندارد، واقعیت صندوق ها است كه باید در كنار هم این كار را انجام دهیم. پر ارزشترین شركت های ما امروز به بورس رفتند، كارهای بزرگی است كه نمی بینند، شركتها را با شفافیت به بورس بردیم. سیستم اطلاعاتی كه فراهم كردیم امكان كنترل صندوق حتی در دفتر دكتر روحانی فراهم شده است.
همه كمیسیونها می توانند در شركتهای ما حاضر شوند مطالعه كنند و بعد گزارش ها ارائه شود.
ربیعی گفت: یكی از راهبردهای مهم خروج از بنگاه داری صندوق ها است و همه باید كمك كنیم تا از بنگاه داری خارج شویم. راهبرد بزرگ ما است كه خود را خلاص كنیم.
وی گفت: می دانم تعامل من با مجلس ضعیف بوده كه به سمت جبران می روم.
به گزارش ایرنا، معاون امور مجلس رییس جمهوری هفدهم مردادماه نام 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم كرد.
طبق ماده 205 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یك هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول كلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی تشكیل می‏‌شود.
«علی ربیعی» به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی معرفی شده است. وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از فعالان سیاسی و مذهبی بود و پس از آن به كمیته پیگیری شورای انقلاب در بخش صنعت پیوست.
وی همزمان از موسسان شاخه كارگری حزب جمهوری اسلامی و مسوول شاخه كارگری حزب جمهوری اسلامی تهران بود و از آغاز انقلاب اسلامی به عنوان نماینده كارگران به عضویت شورای عالی كار درآمد.
ربیعی با آغاز جنگ تحمیلی از سال 1359 به سپاه پاسداران پیوست و 60 ماه خدمت در جبهه‌های غرب و مناطق عملیاتی را در كارنامه خود دارد.
دبیر ستاد مبارزه با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری در دولت از 1379تا 1384، مشاور اجتماعی رییس‌جمهوری از 1376 تا 1384، مسوول اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مسوول كمیته‌های تبلیغات از 1372 تا 1384، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت اطلاعات از 1366 تا 1372، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو شوراهای فرماندهی پایگاه تهران، منطقه 3 كشوری و قرارگاه حمزه سیدالشهدا، مسوول شاخه كارگری حزب جمهوری اسلامی تا 1360، عضو موسس و عضو شورای مركزی خانه كارگر، عضو مسوول و سردبیر روزنامه كاروكارگر و عضو موسس و عضو هیات امنای موسسه آموزش عالی كار از سوابق اجرایی ربیعی در سال های گذشته است.
برنامه ملی فقرزدایی و كاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تاكید بر كاهش آسیب های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تاكید بر مناطق محروم و روستایی، توانمندسازی، مهارت افزایی و توسعه منابع انسانی، ارتقای امنیت شغلی و صیانت از سرمایه های انسانی و منابع مادی در جامعه كار و تولید با همكاری شركای اجتماعی، پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، تبدیل بنگاه های اقتصادی وابسته صندوق ها به پیشران اقتصاد ملی، توسعه تعاون، توسعه فرهنگی و اجتماعی نیروی كار محور برنامه های وی در دولت دوازدهم به شمار می رود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123*1961* گزارش: زهره دریغ گفتار*انتشار: مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد