۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82633992
T T
۰ نفر

جراحي هاي زيبايي؛ زيبا دوستي يا مد گرائي

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۱۸
کد خبر: 82633992
جراحي هاي زيبايي؛ زيبا دوستي يا مد گرائي

اهواز – ايرنا - ميل به زيبايي و زيبا ديده شدن در هر انساني وجود دارد و يكي از خواسته هاي بي انتهاي انسان ها به ويژه در زنان است به طوريكه انسان را وادار مي كند كه براي زيبا ديده شدن دست به هر كاري از جمله عملهاي جراحي سنگين نيز بزند.

به گزارش ايرنا ميل به تنوع و ايجاد تغيير در ظاهر براي زيباتر شدن در سال هاي اخير در بين جوانان فراگير شده به صورتي كه حتي با پرداخت هزينه هاي بالا حاضرند عمل هاي جراحي زيبايي را انجام دهند.
وقتي به جمع دوستان و يا در بين افراد در محافل عمومي وارد مي شويم متوجه مي شويم كه در بين آنان اغلب يكي از انواع عمل هاي زيبايي را انجام داده اند.
عمل جراحي بيني در سال هاي پيش بين جوانان به شدت رايج بود اما در سال هاي اخير عمل هاي ديگري از جمله پروتز گونه و لب و يا پيكرتراشي طرفداران زيادي پيدا كرده و هر روز شاهد ظهور يك نوع پديده جديد زيبائي هستيم.
جوانان نيز تحت تاثير تبليغات و دوستان خود تمايل دارند هر نوع عمل جراحي را امتحان كنند با اين تصور كه بهتر از ديگران جلوه كنند و به اصطلاح از مد عقب نباشند.
كارشناسان بر اين باورند كه در حال حاضر به ندرت چهره طبيعي در ميان جوانان ديده مي شود زيرا با انجام عمل هاي معروف به زيبايي چهره هاي افراد دگرگون شده و اغلب اين چهره ها مصنوعي مي نماياندو حتي شبيه به هم شده اند.
اين كارشناسان مي گويند: گاهي اوقات عمل هاي جراحي زيبائي به گونه اي چهره افراد را دگرگون مي كند كه فرد يا افراد از انجام اين عمل هاي جراحي خود پشيمان مي شوند.
به گفته آنان مشاهده چهره هايي عجيب در ميان افراد جامعه و فضاي مجازي نشان مي دهد معيارهاي جوانان تغيير زيادي كرده كه نيازمند آسيب شناسي است.
يكي از افرادي كه مورد عمل جراحي زيبايي قرار گرفته است به خبرنگار ايرنا گفت: عمل بيني امر رايجي در جامعه شده است وبه نظرم راهي را كه بيشتر افراد جامعه رفته و تجربه كرده اند نبايد ترسناك باشد.
هنا ن افزود: با توجه به اينكه بيشتر افرادي كه عمل كرده بودند به واقعيت يا غير از آن، ابراز خرسندي مي كردند و در جامعه امري عادي قلمداد مي شد تصميم به عمل زيبايي بيني گرفتم.
وي ادامه داد: البته اين اقدام صرفا براي زيباتر شدن نبود و بخشي از تصميم من براي داشتن اعتماد بنفس بيشتر بود.
اين جوان 30 ساله اظهار كرد: بيني يكي از بارزترين اعضاي صورت است كه زيبايي آن به زيباتر شدن چهره كمك بسياري مي كند و در ساير اعضاي صورت هم تاثيرگذار است كه البته انتخاب پزشك مناسب در اين موضوع بسيار حائز اهميت است.
يكي ديگر از تجربه كنندگان جراحي زيبايي اظهار كرد: هميشه از چهره خودم راضي بودم اما براي زيبا تر شدن و تنوع طلبي اقدام به جراحي زيبايي كردم چون عاشق عكس گرفتن هستم.
شهرزاد الف ادامه داد: به علت داشتن استرس، بعد از سه سال تصميم به عمل گرفتم و دكتر به من اطمينان داد كه نگران نباشم.
وي افزود: شايد 10 درصد انگيزه من براي اين عمل، به عموميت اين موضوع در جامعه بر مي گردد كه بعد از عمل از نظر روحي حس بهتري دارم و اعتماد به نفس در من افزايش يافته است.
وي گفت: در انتخاب پزشك دقت زيادي كردم چرا كه احتمال بروز عوارض وجود دارد اما اگر پزشك مطمئني پيدا شود اين عوارض به حد اقل ممكن مي رسد.
يك فوق تخصص جراح پلاستيك و زيبايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اگر فردي از ظاهر خود احساس رضايت نداشته باشد ممكن است از نظر روحي و رواني دچار مشكل شود كه در عملكرد اجتماعي نمود پيدا مي كند بنابراين نبايد به هر فردي كه خواهان انجام جراحي زيبايي است برچسب نياز نداشتن را بچسبانيم.
دكتر علي اكبر عطايي افزود: اما برخي از افراد به ويژه جوانان بدون داشتن مشكل فيزيكي خاص به علت حسادت و مدبازي به دنبال انجام جراحي هاي زيبايي هستند و گاهي خواسته هاي فرا علمي دارند.
وي ادامه داد: فوق تخصص جراحي پلاستيك، ترميمي و زيبايي تنها رشته اي است كه به صورت فوق تخصصي مي تواند جراحي پلاستيك را انجام دهد و متخصص جراحي پلاستيك در ايران وجود ندارد.
دكتر عطايي اضافه كرد: اما برخي رشته هاي ديگر از جمله متخصصان گوش، حلق و بيني، پوست و چشم نيز جراحي هاي زيبايي را انجام مي دهند كه البته بايد يك دوره فلوشيپ زيبايي را گذرانده باشند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در حال حاضر تكنسين ها، پرستارها و پزشكان عمومي و گروههاي غير مرتبط با پزشكي از جمله آرايشگرها وارد عرصه فعاليتهاي زيبايي شده اند كه از ضعف قانوني و ضعف نظارت است و جراحان مجاز بايد ساماندهي شوند.
وي بيان كرد: ما به عنوان جراح پلاستيك بيشتر نگران عوارض هستيم ، پزشك نبايد دنباله روي خواسته مراجعه كننده باشد بلكه بايد خواسته بيمار را به صورت دقيق بررسي كند تا مطابق با استاندارهاي پزشكي باشد.
دكترعطايي اظهار كرد: در خوزستان فقط 2 نفر جراح پلاستيك وجود دارد كه در مراكز خصوصي و به صورت آزاد فعاليت مي كنند بقيه جراحان پلاستيك در بيمارستان هاي دولتي فعال هستند.

**هموارشدن فعاليت مراكز غير مجاز به علت اقبال بيشتر مردم به بخش خصوصي
دبير انجمن جراحي پلاستيك و زيبايي خوزستان گفت: در نتيجه پزشكان با سيلي از مراجعان به بخش خصوصي روبرو مي شوند كه به علت شلوغي مراكز دولتي و ذهنيت افراد نسبت به آنها است و در نتيجه فضا براي مراكز غيرمجاز هموارتر شده و عوارض زيادي را به دنبال دارد.
وي گفت: راه حل اين است كه نيروهاي انباشت شده در بخش دولتي به سمت بخش خصوصي سوق داده شود كه اگر اين خلا پر شود خود به خود عرضه و تقاضا به سمت استانداردسازي و مراجعه به افراد متخصص اين كار پيش رفته و عارضه ها كمتر مي شود.
دكتر عطايي بيان كرد: در صورت بروز عارضه، فرد فوق تخصص تا حد امكان مي تواند اين عارضه را برطرف كند در غير اين صورت مساله ساز مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اهواز اضافه كرد: ما به عنوان پزشكان فوق تخصص در صورت تشخيص نامناسب بودن عمل و داشتن عارضه براي فرد، توصيه مي كنيم كه اين عمل انجام نشود.

** از نظر استانداردهاي پزشكي هيچ تضميني وجود ندارد
وي ادامه داد: استفاده از واژه تضمين در تمام رشته هاي پزشكي نشان مي دهد كه يك جاي كار اشكال دارد چون از نظر استانداردهاي پزشكي هيچ تضميني وجود ندارد.
دكتر عطايي گفت: هر پزشكي كه از عارضه ها بيشتر صحبت كرد توانمند تر است و تجربه بيشتري دارد و هر چقدر تضمين ها و تبليغات بيشتر باشد نگراني بيشتري وجود دارد و البته امكان به صفر رساندن عارضه ها وجود ندارد.
اين فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي در خصوص طراحي هاي پيش فرض براي عمل هاي زيبايي اظهار كرد: اين نوع پيش فرض هاي رياضي براساس داده هاي رايانه طراحي مي شود و بدن زنده با محاسبه رياضي قابل قضاوت نيست.

**طراحي هاي پيش فرض نبايد ترغيب كننده عمل براي بيمار باشد
وي افزود: اين پيش فرض ها با اين هدف است كه به عنوان يك راهنما، پزشك مسيرهاي انجام عمل را براي خودش تعريف كند اما نبايد ترغيب كننده عمل جراحي براي بيمار باشد.
دكترعطايي بيان كرد: مراجعه كننده براي انجام عمل نبايد انگيزه زياد و ترس بيش از حد داشته باشد و وظيفه اصلي بيمار اين است كه قبل از انجام عمل، تحقيقات لازم را براي انتخاب پزشك خوب انجام دهد.

**مردم براي انجام هر عملي به سايت انجمن جراحان پلاستيك مراجعه كنند
دبير انجمن جراحي پلاستيك و زيبايي خوزستان ادامه داد: از مردم تقاضا مي كنم براي انجام هرعملي به سايت انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران به آدرس plasticssurgeons.ir مراجعه كنند و اگر اسم پزشك موردنظر در سايت بود فرد تمام مدارك لازم را براي جراحي زيبايي دارد در غير اين صورت پزشك در رديف رشته هاي ديگري مانند گوش و حلق و بيني و پوست قرار مي گيرد.
وي اظهار كرد: براي كنترل مراكز غير مجاز بايد اطلاع رساني صحيح و وسيع انجام شود و متوليان سلامت بايد به صورت آموزشي از طريق رسانه هاي فراگير مردم را نسبت به اين مشكل آگاه كنند.
دكتر عطايي به تكنولوژي هاي جديد اشاره كرد و گفت: پيكر تراشي، تغيير سايز در يك جلسه ، مزوتراپي، ليپوماتيك از جمله اين تكنولوژي ها هستند و شركت هاي توليد كننده اين دستگاهها تبليغات اغراق كننده و خارج از حيطه اعلام مي كنند كه در اين زمينه فقط بايد به پزشكان فوق تخصص جراحي پلاستيك مراجعه شود و مردم هيچ گاه نبايد سلامت خود را در اختيار شركتهاي تبليغاتي قرار دهند.

**جراحي بيني با ليزر جنبه تبليغاتي دارد
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اهواز در خصوص جراحي بيني با ليزر بيان كرد: اين نوع عمل بيشتر جنبه تبليغاتي دارد و ليزر فقط در برش پوستي و كارسطحي روي بيني كاربرد دارد و در حدي نيست كه در عمل جراحي نوين تبليغ مي شود.
وي اظهار كرد: بيشترين شكايت مردم از عمل هاي جراحي زيبايي از همكاراني بوده كه انجام عمل هاي جراحي پلاستيك در حيطه كاري و تخصصي آنها نبوده است.
دكتر عطايي در خصوص آمار انجام جراحي هاي زيبايي در خوزستان گفت: از آنجايي كه در رشته جراحي هاي زيبايي، آرايشگرها و رشته هاي غير مرتبط از جمله پرستار و تكنيسن ها و پزشكان عمومي نيز ورود كرده اند آمار رسمي از انجام عمل هاي جراحي زيبايي در اختيار ما نيست و بايد مديريت و ساماندهي انجام شود.

**خوزستان از استان هاي پرمتقاضي جراحي زيبايي
اين فوق تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي ادامه داد: خوزستان از نظر آمار مراجعان عمل هاي زيبايي از استان هاي بسيار پرمتقاضي است و از نظر تعداد جراحان فوق تخصص پلاستيك و به خصوص بخش خصوصي بسيار در مضيقه است و فضا را براي مداخله گران غير مرتبط باز كرده كه عوارض زيادي را به دنبال دارد.
وي بيان كرد: هفت نفر فوق تخصص زيبايي در استان فعاليت مي كنند كه از اين تعداد فقط يك نفر فقط در بخش خصوصي فعال است.
يك استاد علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در خصوص گرايش جوانان به جراحي هاي زيبايي گفت: زيبايي دوستي يكي از گرايش هاي فطري آدمي و مانند هر گرايش فطري ديگر بايد مواظب آن بود و به پرورش آن پرداخت.
دكتر مسعود صفايي مقدم بيان كرد: اگر اين گرايش، كه به خصوص در دوران نوجواني و جواني بسيار نيرومند است و منشاء بسياري از رفتارها است، به حال خود رها شود مي تواند آثار نامطلوبي به جا بگذارد.
وي افزود: يكي از مشكلات ما اين است كه متاسفانه توجه كافي به اين موضوع كه گرايشات افراد بايد موضوع آموزش و پرورش قرار گيرد ندارند در نتيجه مشاهده مي شود كه در مواردي اين ظرفيت هاي الهي كه مي توانند عامل پرورش آدمي به مراحل بالاتر رشد شوند خود عامل سقوط يا توقف مي شوند.
صفايي مقدم ادامه داد: حس زيبايي خواهي و درك زيبايي شناسي بايد به حوزه هاي معنا و باطن تسري پيدا كند در آن صورت است كه گرايش و ميل به زيبايي مسير رشد خود را به درستي طي مي كند و ظاهر را مرحله اي براي ورود به عالم باطن و معنا قرار مي دهد.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان كرد: اگردر جامعه اي اين روند طي نمي شود و معمولا جوانان در مرحله ظاهر توقف مي كنند بدان معناست كه عالم ماديت در اين جامعه چنان فربه شده كه جايي براي عالم معنا نگذاشته است.
وي گفت: در اين صورت زيبايي در زيبايي مادي خلاصه مي شود، همانطور كه ثروت هم در ثروت مادي، و سلامتي هم در سلامتي جسمي و رشد و موفقيت هم همه بر اساس معيارهاي مادي سنجيده مي شود.
صفايي مقدم ادامه داد: اين چنين جامعه اي را بايد يك جامعه ماترياليستي دانست حتي اگر ظواهر و آداب ظاهري خلاف اين را نشان دهد و شايد اولين متهم در چنين جامعه اي دستگاههاي آموزشي و پرورشي و نهادهاي ديني باشند.
اين استاد علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان كرد: اما آنچه مي تواند ورود افراد و بخصوص جوانان را از عالم ماديت و عينيت به عالم معنا تسريع نمايد آن است كه امكان ها و زمينه هاي تمرين و تجربه كردن عالم معنا و معنويت را براي جوانان فراهم نمايند.
وي افزود: كتاب خواندن، به هنر و تجربه هنري پرداختن، اخلاقي زيستن، تمرين دوست داشتن ديگران و خيرخواهي براي همگان و مشاركت خيرخواهانه و خالص براي بهبود وضع زندگي مردم، از جمله اين تجربه هاست.

**دستگاههاي تربيتي نخستين متهمان نامتعادل شدن جراحي هاي زيبايي
صفايي مقدم اظهار كرد: آمار نشان مي دهند كه جوانان ما بسيار بيش از آنچه در يك جامعه متعادل رايج است به عمل هاي جراحي زيبايي اقدام مي كنند و دستگاههاي تربيتي و ديني با رويكردهاي نادرستي كه اتخاذ مي كنند نخستين متهمان اين چرخه نادرست هستند.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: اما از آنجا كه اميد چنداني به بهبود اوضاع اين نهادها نمي رود سازمان هاي تربيتي و آموزشي و فرهنگي مردم نهاد، روشنفكران و دانشگاهيان، روحانيون و معلمان دلسوز و آگاه بايد به اين امر توجه جدي نمايند و به خصوص به تقويت علمي و اخلاقي خانواده ها بپردازند.
وي بيان كرد: بر اين اساس توجه جوانان به خود و به زيبايي هاي خود امري طبيعي و از جمله نعمت ها و آيات الهي است اما چنانچه اين گرايش كنترل ناشده باشد و به پرورش آنها اقدام نشود منجر به ناموزوني آن شده و رفتارهاي پرهزينه و آسيب زا را سبب مي شود.
دانشيار گروه روانشناسي باليني دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در اين خصوص اظهار كرد: اين كه چه چيزي ما را به سوي تغيير فيزيكي و ظاهري سوق مي دهد بستگي به سطح عزت نفس و محيط اجتماعي دارد.
دكتر سودابه بساك نژاد افزود: مطالعات مختلف در ايران نشان داده كه زنان ايراني با عزت نفس پايين و حس دائمي بدشكلي بدني به جراحي هاي زيبايي اقدام مي كنند حتي اگر اين جراحي موفق هم نباشد اما براي ساليان طولاني حس رضايت براي ان ها ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر الگوهاي محيطي تبليغات و پوشش هاي اجتماعي هم افراد را به سوي تغيير اندام جسماني وادار مي كند و آن ها را راغب مي كند تا خود را تغيير دهند.

**پايين آمدن سطح عزت نفس اجتماعي از مهمترين عوامل رواج جراحي هاي زيبايي
بساك نژاد گفت: پايين آمدن سطح عزت نفس اجتماعي، توجه به زيبايي به دليل افزايش تبليغات و تسهيلات پزشكي پيشرفته كه اين اعمال را راحت تر كرده است از جمله عوامل رواج جراحي هاي زيبايي در ايران است.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان كرد: آموزش در مدارس و تاكيد و توجه به پذيرش خود به همان شكل كه هستيم مي تواند در كنترل سونامي جراحي پلاستيك كمك كند.
3004/6064
گزارش از: خاطره غفاري** انتشار دهنده: محسن بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها