۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82631450
T T
۰ نفر

پرداخت 130 ميليارد ريال يارانه حمايتي كشمش در همدان

۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82631450
پرداخت 130 ميليارد ريال يارانه حمايتي كشمش در همدان

همدان - ايرنا - مدير سازمان تعاون روستايي استان همدان گفت: بر اساس مصوبه دولت مبني بر حمايت از باغداران انگور يارانه حمايتي كشمش براي باغداران در نظر گرفته شد كه تاكنون 130 ميليارد ريال از اين يارانه در استان پرداخت شده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سازمان تعاون روستايي، رضا عباسي افزود: سال گذشته ميزان توليد باغ هاي انگور در سطح شهرستان ملاير افزايش قابل توجهي داشت كه با توجه به افزايش عرضه كشمش قيمت اين محصول كاهش يافت و بر اين اساس با مصوبه دولت مقرر شد مبلغي به عنوان يارانه حمايتي كشمش به باغداران پرداخت شود.
وي ادامه داد: با توجه به اين مصوبه ابتدا پرداخت 2 هزار ريال به ازاي هر كيلو كشمش در دستور كار قرار داشت كه با پيگيري هاي صورت گرفته به پنج هزار ريال افزايش يافت.
عباسي افزود: بيش از 6هزار باغدار در شهرستان ملاير مدارك خود را تكميل كرده و مشمول دريافت يارانه شدند كه بر اين اساس بيش از 140 ميليارد ريال به باغداران ملايري اختصاص يافت.
وي اضافه كرد: پرداخت يارانه حمايتي به باغداران در راستاي حمايت دولت از توليد و بخش كشاورزي صورت مي گيرد و مي تواند انگيزه مطلوبي به باغدارن براي ادامه توليد و افزايش بهره وري داشته باشد همچنين افزايش صادرات محصولات كشاورزي از جمله كشمش با توجه ويژه به برند سازي و بسته بندي ارزش افزوده بالايي براي كشور و استان همدان ايجاد مي كند.
متوسط توليد انگور در جهان در هر هكتار 10 تن است كه اين رقم در تاكستان‌هاي ايران به حدود 17.1 تن و در شهرستان ملاير كه قطب اصلي توليد انگور در استان همدان و كشور است به رقم 21 تن در هكتار مي‌رسد.
ملاير با دارا بودن 28 درصد مساحت باغ انگور و 38 درصد توليد اين محصول در استان رتبه اول را دارد و شهرستان نهاوند نيز با 19 درصد مساحت و 19 درصد ميزان توليد رتبه دوم توليد انگور در استان را دارد.
شهرستان همدان 13 درصد از مساحت باغ انگور و 12 درصد از ميزان توليد در استان را دارد و در حال حاضر استان همدان با 6.6 درصد وسعت باغ‌هاي انگور در ايران، 11.2 درصد اين محصول و 18 درصد كشمش توليدي كشور را در خود دارد.
حدود 32 درصد محصول انگور در استان همدان پس از چيدن به بازار مصرف ميوه مي‌رسد و 43 درصد نيز تبديل به كشمش مويز مي‌شود.
10 درصد از محصول انگور نيز براي توليد آبغوره تحويل كارگاه‌هاي سنتي و كارخانجات مجهز مي‌شود كه 15 درصد اين محصول نيز در كارگاه‌هاي شيره‌پزي استان مصرف مي‌شود.
2087/7523
خبرنگار: مرضيه بختياري** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها