۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82631156
T T
۰ نفر

نجات هزار فلامینگو در تالاب بختگان فارس

۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82631156
نجات هزار فلامینگو در تالاب بختگان فارس

شیراز - ایرنا - سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: یك هزار فلامینگوی نابالغ كه در پهنه خشك تالاب بختگان به دام افتاده بودند، از مرگ نجات یافتند.

به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا ، نبی الله مرادی سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اوایل مرداد ماه محیط بانان پارك ملی بختگان در حین پایش منطقه متوجه حضور بیش از یك هزار فلامینگو شدند كه در پهنه خشك تالاب بختگان به دام افتاده بودند.
وی افزود: پس از بازدید كارشناسان از منطقه مشخص شد در پی بارندگی های سال زراعی جاری و جمع شدن آب در سمت شرقی تالاب بختگان در فصل بهار، فلامینگوها در این منطقه جوجه آوری داشته اند اما با گرمای هوا و خشك شدن آب تالاب، جوجه ها كه هنوز آمادگی پرواز نداشتند در نمكزار به دام افتاده اند.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست فارس اضافه كرد : برای نجات جوجه ها راهكارهایی از جمله زنده گیری و انتقال پرندگان به تالاب طشك مطرح شد اما احتمال آسیب به پرندگان حین زنده گیری و حمل بر اساس تجربیات گذشته وجود دارشت كه این رویكرد اجرایی نشد.
مرادی ادامه داد: با توجه به اینكه بافت اسفنجی خاك تالاب مقداری ذخیره آب داشت تصمیم بر آن شد تا با حفر كانال ها و بركه هایی به نگهداشت آب در محل كلنی فلامینگو ها كمك شود تا بدین طریق زیستگاه موقتی برای جوجه ها تا زمان توانایی پرواز، فراهم شود.
وی افزود: به همین منظور كارشناسان و محیط بانان نشست هایی را با اهالی روستای بستر تالاب داشتند و با اعلام حمایت آنان ،عملیات اجرایی مشترك را علیرغم همه مشكلات اجرایی آغاز كردند و به نتیجه رساندند.
مرادی افزود: 50 نفر از اهالی روستا در عملیات نجات جوجه های فلامینگو مشاركت و شبانه اقدام به حفر كانال و گودال هایی در محل تجمع فلامینگوها كردند.
سرپرست اداره كل محیط زیست فارس گفت: در پایش های بعد مشخص شد كه آب در این منطقه بالا آمده و وضعیت بحرانی تا حدی رفع شده است و این اقدام مشاركتی موجب شد از تلفات جوجه های ناتوان جلوگیری شود.
مرادی گفت: تالاب بختگان سالهاست كه با مشكل بحران آب مواجه است.خشكسالی، عدم تخصیص حق آبه از رودخانه كُر،گسترش كشاورزی ناپایدار و برداشت بی رویه آب در حوضه كُر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را به شدت تهدید می كند. سال های گذشته نیز به دفعات مشكلاتی از این دست برای پرندگان در تالاب بوجود آمد كه موجب تلفات پرندگان شد.
تالاب و دریاچه بختگان در فاصله 250 كیلومتری جنوب شرق شیراز دراستان فارس و در شهرستان نی ریز قرار دارد.
دریافت : نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده : غلامرضا مالك زاده
6113 /1876
۰ نفر