۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82630864
T T
۰ نفر
مشكل دریاچه گهر احداث جاده نیست

خرم آباد - ایرنا - مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راهكار واقعی حفاظت از دریاجه زیبای گهر رعایت مسائلی بسیار پیش پا افتاده ای مانند عدم شستشوی ظرف و لباس در آب دریاچه بوده و احداث جاده مشكل این دریاچه نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد درویش یكشنبه شب در سمینار تخصصی چالش ها، موانع و راهكارهای جلب مشاركت های مردمی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با بیان اینكه حصاركشی محیط زیست هرگز راهكار مناسبی برای حفاظت از آن نبوده و نیست افزود: آنچه امروزه به آن نیاز داریم مسئله بوم گردی مسئولانه است و اگر این مهم در فرهنگ ما نهادینه نباشد هیچ حصاری نمی تواند محیط زیست را از گزند در امان نگه دارد.
دریاچه گهر نگین اشترانكوه یكی از زیباترین دریاچه‌های كوهستانی خاورمیانه و از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است كه در جنوب غربی شهر دورود و در ارتفاع 2هزار و 250 متری از سطح دریا واقع شده است.
این دریاچه حاصل زلزله در بین رشته‌ كوه‌های اشترانكوه است كه به لحاظ پوشش گیاهی و جانوری از اهمیت خاصی برخوردار بوده و سالانه میزبان حدود 70هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
موضوع احداث راه دسترسی به دریاچه گهر دورود مدتهاست كه به دغدغه ای برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده تا جایی كه اعتراض آنها را نیز به همراه داشته است.
این در حالی است كه احداث جاده به دریاچه گهر از سوی مسئولان استان تكذیب شده است.
مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین افزود: 80 درصد ریزگردهایی كه وارد ایران می شود و لرستان را نیز به یكی از قربانیان این ریزگردها تبدیل كرده باعث بالا رفتن خط برف شده ، زیرا نشستن ریزگردها روی برف موجب جذب گرمای بیشتر شده و بدین صورت برفی كه باید در تابستان هم بر روی قله ها باشد در اواسط اردیبهشت ماه آب می شود.
درویش هشدار داد: این ریزگردها به راحتی از جدار مویرگ ها عبور می كنند و حتی اگر از ماسك هم استفاده كنیم این ذرات عبور كرده و فشار اسمزی خون را بالا برده و انسان را درگیر ماجرایی بنام سرطان خون میكند.
وی با بیان اینكه سمن ها باید برای حفاظت از محیط زیست مصلحت اندیشی را كنار بكذارند ،عنوان كرد: مرگ تشكل ها زمانی فرا می رسد كه مصلحت اندیشی های منطقه ای بر نوع كاركرد و رسالت آنها غلبه پیدا كند.
به گفته وی اگر نتوانیم اهمیت محیط زیست را به شهروندان متذكر شویم و یا در انتقال پیام آن كوتاهی كنیم بدون شك در سال های نه چندان دور شاهد بروز فاجعه ای زیست محیطی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینكه رویشگاه های كشور تنها 7درصد از كل مساحت ایران را تشكیل می دهند افزود: آنچه كه مایه تعجب می باشد این مسئله است كه در این شرایط حاد محیط زیستی چرا باید به سمت برداشت های معدنی از همین معدود رویشگاه های موجود در كشور برویم.
7264/6060
خبرنگار: بهزاد سلاح ورزی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

سرخط اخبار استان‌ها