۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82627767
T T
۰ نفر
روزنامه روسی: قزاقستان عرصه گام های ضدروسی آمریكا است

مسكو - ایرنا - روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: آمریكا در راس پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در كشور قزاقستان، اقدام علیه روسیه را برنامه ریزی می كند.

به گزارش ایرنا، پایگاه آنلاین رسانه روسی روز جمعه در مقاله ای به قلم ولادیمیر موخین كارشناس امور بین المللی نوشت: رزمایش‌های بین‌المللی «عقاب دشت – 2017» در قزاقستان با شركت كشورهای عضو ناتو و جامعه همسود برگزار شد.
نویسنده مقاله ادامه داده است: یكی از ویژگی های این رزمایش‌ها كه از سال 2003 منظم برگزار می‌شود، نبود نظامیان روس است و آموزش نیروهای قزاقستان در گردان صلح طلب «قازبات» (مخفف روسی گردان قزاقستانی) نیز با استانداردهای ناتو و نظارت كارشناسان این پیمان انجام می‌شود.
روزنامه روسی نوشت: قابل درك است كه قزاقستان می‌خواهد در عملیات حفاظت از صلح شركت فعال داشته باشد، اما یك ماه پیش وزیر امور خارجه این كشور با لحنی شدید، امكان شركت نیروهای قزاقستانی در عملیات سوریه را منتفی دانست و این تاكید آشكارا روی روسیه سایه انداخت كه دو سال است برای جنگ با تروریست‌ها و آشتی دادن طرفین سوری درگیر تلاش می‌كند.
نویسنده افزوده است: قزاقستان كه همراه روسیه و برخی كشورهای جامعه مشترك‌المنافع عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است در عملیات ناتو در افغانستان شركت كرد، اما برخلاف ایران، روسیه و تركیه از شركت در عملیات مشابه سوریه سر باز می‌زند، البته می تواند چنین كاری بكند، اما اگر روابط اتحادی مسكو-آستانه در نظر گرفته شود، چنین دیده می شود كه موضع قزاقستان با روسیه تفاوت بنیادین دارد.
روزنامه روسی همچنین نوشته است: بسیاری از كارشناسان و سیاستمداران بر این باورند، تأسیسات نظامی آمریكا در خاك قزاقستان وجود دارد كه برای روسیه و دیگر كشورهای جامعه مشترك‌المنافع خطری بالقوه است.
«از سوی دیگر در یك نشست با حضور ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در مسكو نیز مساله تأسیس مراكز بیولوژیك آمریكا در قزاقستان و گرجستان بررسی شد كه در واقع به معنی جنگ افزارهای میكروبی است.»
نزاویسیمایا گازتا ادامه داده است: كارشناسان مركز موجود در قزاقستان را «منبع اطلاعاتی تحلیلی بزرگ» و «پایگاه تحقیقی گسترده» می‌نامند. هیچ ضمانتی هم وجود ندارد كه این پایگاه علیه روسیه و دیگر كشورهای جامعه مشترك‌المنافع اقدام نمی‌كند.
یوری تكاچف كارشناس نظامی روس نیز گفته است: روسیه و قزاقستان روابط اتحادی دارند و در امور فضایی و رزمایش‌های نظامی مشترك همكاری می كنند.
وی در گفت وگو با نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان كرد: قزاقستان جنگ افزارهای روسی را با تخفیف ویژه می خرد، اما متأسفانه مسائل ناگواری با این همكاری همراه است.
كارشناس روس افزود: این تصور به وجود می‌آید كه رهبری قزاقستان همزمان روی دو صندلی همراهی با روسیه و یاری برای اقدام های آشكار ضدروسی آمریكا و دیگر اعضای ناتو نشسته است.
روزنامه روسی در پایان نوشت: واشنگتن با شركت در اموری مانند رزمایش‌های عقاب دشت، می خواهد فعالیت در میدان نبرد آسیای مركزی را تمرین كند و حضور نظامیان آمریكایی در قزاقستان هم به آنها امكان كسب اطلاعات در مورد پایگاههای نظامی روسیه را می‌دهد.
قزاقستان در آسیای میانه بیش از هفت هزار كیلومتر مرز با روسیه دارد كه طولانی ترین مرز خاكی جهان محسوب می شود و بسیاری از بخش های آن هم جدی محافظت نمی شود.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان