۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82617184
T T
۰ نفر
قائم مقام ستاد كل مبارزه با مواد مخدر: مواد مخدر در كشور توزیع نخواهد شد

تهران -قائم مقام ستاد كل مبارزه با مواد مخدر گفت: توزیع مواد مخدر در هیچ شرایطی در كشور اتفاق نخواهد افتاد چراكه این موضوع در هیچ كشوری اتفاق نمی افتد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مویدی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران روز سه شنبه افزود: طبق قوانین كنوانسیون بین المللی و نیز براساس شرایط ژئوپلتیكی ایران در بحث مواد مخدر و نیز قوانین و مقررات كشورمان ، توزیع مواد مخدر دولتی نداریم و در این مبحث تابع قوانین بین المللی هستیم.
به گزارش ایرنا، سه شنبه هفته گذشته برخی رسانه ها از تصویب طرح توزیع مواد مخدر دولتی در كمیسیون علنی مجلس خبرداده بودند.
مویدی در ادامه اظهار كرد موضوعی كه از سوی برخی رسانه ها در خصوص توزیع مواد مخدر دولتی مطرح شده بود، كاملا عكس آن چیزی بود كه در مجلس بیان شده بود و نمایندگان نیز موضوع مطروحه را در این باره رد كرده اند.
مویدی تاكید كرد: توزیع مواد مخدر در هیچ شرایطی در كشور اتفاق نخواهد افتاد چراكه این موضوع در هیچ كشوری اتفاق نمی افتد یعنی هیچ كشوری تاكنون مبادرت به توزیع مواد مخدر از جمله كراك، تریاك و هروئین نكرده است و ما نیز نمی توانیم این كار را بكنیم.
قائم مقام ستاد كل مبارزه با مواد مخدر درباره موضوع حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر نیز گفت: برخی از نمایندگان مجلس به منظور اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد و كیفی سازی بندهایی از این مجازات ، اقدام به اصلاح بخش هایی از این ماده قانونی كرده اند اما هیچگاه این اصلاحات در راستای حذف اعدام نبوده است یعنی مجازات قاچاقچیان و اعدام آنها، حذف شدنی نیست. اگر طرح پیشنهادی در این مبحث به تصویب برسد در روند فعلی مجازات قاچاقچیان، تاثیری نخواهد داشت.
مویدی با اشاره به بازتاب وسیع موضوع توزیع مواد مخدر دولتی در سطح جامعه و نیز مجازات قاچاقچیان مواد مخدر افزود: متاسفانه این موضوع، عالمانه و كارشناسانه پرداخته نشد و آنچه مشهود است ، آن است كه آنچه رسانه ها در این باره مطرح كردند با آنچه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود ، 180 درجه تفاوت دارد.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
مویدی درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینكه آیا طرح توزیع شربت تریاك در مبحث درمان معتادان موفق عمل كرده است یا خیر و اینكه مواد آن چگونه تامین می شود؟ گفت: خوشبختانه توفیقات زیادی در این زمینه حاصل شده است و نمونه هایی داریم كه فرد مصرف كننده توانسته است مواد مخدر را با استفاده از شربت تریاك ترك كند اما ممكن است در مواردی نیز شربت تریاك تاثیر مفیدی در بهبودی فرد معتاد از خود نشان ندهد.
وی توضیح داد:روش استفاده از شربت تریاك در بهبود بیماری اعتیاد كاملا علمی است و سازمان بهداشت جهانی این روش بهبودی را تایید كرده است و این روش جایگزینی ترك مواد است . هم اینك این روش در كشور دنبال می شود. همچنین مشكلی در تامین شربت تریاك در كشور وجود ندارد.
وی درباره آموزش كاركنان فرودگاه و گمركات در برخورد با قاچاق مواد مخدر به كشور نیز گفت: این آموزش ها در حال انجام است و امیدواریم با تلاش رسانه ها و مردم، توفیقات خوبی در برخورد با ورود مواد مخدر به كشور و همه گیر شدن آن در جامعه ایجاد شود .
وی با اشاره به تجهیزات مدرن فرودگاههای كشور گفت: افراد زیادی در بحث قاچاق مواد مخدر در پلیس فرودگاه ها شناسایی و دستگیر شدند . بدون شك اینگونه دستگیری ها علاوه بر ورود مواد روان گردان و مخدر به كشور از خروج مواد به صورت قاچاق جلوگیری می كند.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره كولبران و نقش آنها در قاچاق مواد مخدر هم افزود: همه كولبران قاچاقچی نیستند؛ اما تعدادی از آنها برای معیشت اقدام به كولبری می كنند.
وی در عین حال افزود: هم اینك در مرزهای غربی معضل ورود مواد پیش ساز را داریم كه مرزبان ها در این زمینه آموزش دیده اند.
مویدی ضمن تشكر از همكاری وزارت بهداشت درمبارزه با مواد مخدر نیز اظهار كرد: نگاهمان با وزارت بهداشت یكسان است و وزارت بهداشت توفیقات خوبی را در این زمینه به انجام رسانده است .
مویدی درباره توزیع مواد مخدر دولتی به دیگر كشورها اظهار كرد: در برخی از كشورها مواد روان گردان به صورت كنترل شده در اختیارمصرف كننده ها قرار می گیرد اما هیچ كشوری تریاك در اختیار معتادان قرار نمی دهد.
وی درباره طرح توانمند سازی مربیان مدارس نیز گفت: طرح توانمند سازی طی سال جاری در همه استان ها به اجرا درآمد. ارزیابی ما مثبت بوده و تلاش می كنیم راه پیشگیری از مدارس و خانواده ها دنبال شود.
مویدی با اشاره به قوانین سخت گیرانه عربستان درباره مواد مخدر نیز گفت: آموزش های لازم به حجاج داده شده است و امیدواریم حج 96 امسال با آرامش و بدون هیچ مشكلی انجام شود.
وی به حجاج توصیه كرد در آستانه آغاز سفرهای زیارتی حج تمتع با توجه به آموزش های لازم به هیچ عنوان هیچ دارو و هیچ ماده مخدری را با خود حمل نكنند.
مویدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت معتادان خطرناك كه منشاء بیماری های عفونی خطرناك هستند به سطح جامعه گفت: در بحث ساماندهی معتادان اقدامات خوبی صورت گرفته است. افرادی كه بعد از درمان اعتیاد به سطح شهر بر می گردند تكدی گری و بیماری های عفونی در بین این افراد مشهود است. ارتباطی هم با مواد مخدر ندارند.
وی درباره شناسایی و ساماندهی معتادان متجاهر از سطح خیابان نیز گفت: دو هفته گذشته بالغ بر دو هزار و800 گارتن خواب ساماندهی شده اند كه بخش زیادی از این ها ربطی به اعتیاد ندارند و فقط متكدی هستند و یا از خانه رانده شده اند.
وی در واكنش به صحبت های انتقاد آمیز دادستان كل كشور نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموعه ای اجرایی نیست و نزدیك به 20 دستگاه در این عرصه فعال هستند. كسانی كه ادعا دارند عملكرد ستاد قابل قبول نیست این درست نیست. چون اعتیاد یك فرایند است، اگر كم كاری باشد همه اعضا كم كاری كرده اند. اینكه گفته می شود عملكرد ستاد واقع بینانه نیست درست نیست، امیدواریم به عملكرد ریز دستگاهها در امر مبارزه و پیشگیری توجه شود. در هرصورت اصلاحات و تغییرات و رسیدن به شیوه های جدید در ذات ستاد مبارزه با مواد مخدر است و از انتقادات سازنده استقبال می كنیم.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگر سخنانش؛ كارنامه فعالیت این ستاد را درخشان عنوان كرد و آن را اینگونه تشریح كرد.
وی افزود: از 4 سال گذشته رویكرد ما فرهنگ پیشگیرانه و آموزش مهارت های زندگی بوده است كه در این زمینه 108 درصد با رشد روبرو بوده ایم .
مویدی با مقایسه دو دوره 4 ساله فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر یعنی از سال 88( تا 91) و ( 92 تا 95) افزود: در 4 ساله اول در مبحث پیشگیری 28 درصد رشد داشته ایم.
وی ادامه داد: در بحث درمان و كاهش آسیب اعتیاد نیز شاهد رشد 61 درصدی بوده ایم كه این آمار بسیار قابل دفاع است.
مویدی افزود: در دوره 4 ساله 88 تا 91 ؛ 6 هزار و 988 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشتیم كه این رقم در دوره 4 ساله دوم یعنی 92 تا 95 ،34 درصد افزایش یافته است.
مویدی گفت: سلاح های كشف شده در كشور در 4 ساله دوم نسبت به 4 ساله اول 25 درصد افزایش داشته است .
قائم مقام دبیر كل ستاد مواد مخدر گفت: كشف انواع مواد مخدر در كشور2/ 15 درصد افزایش را نشان می دهد همچنین كشف شیشه و آمفیتامین با رشد7/ 6 درصدی روبرو بوده است.
وی یكی از عمده ترین اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر را فعال سازی دوباره كمیته شناسایی مواد پیش ساز در تولید مواد مخدر كشور بیان كرد .
مویدی گفت: در مقایسه با 4 سال اول نسبت به 4 سال دوم یعنی از سال 92 تا 95 ، بطور میانگین زندانیان جرائم مواد مخدر و انواع روان گردان بیش از 7 درصد رشد یافته است.
مویدی همچنین گفت: مراكز مجاز درمان و كاهش آسیب تحت پوشش ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر طی سالهای 92 تا 95 ، 61 درصد افزایش یافته است و اكنون بیش از 8 هزار نفر تحت پوشش درمان آنها هستند. اكنون 39 درصد پذیرش ها افزایش داشته است.
این مقام مسئول تاكید كرد: از سال 89 قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شده است و برخورد با كسانی كه مواد صنعتی در زمینه مخدرها تولید می كنند در دستور كار قرار گرفته است.
وی آمار معتادان متجاهر در سطح كشور را 40 هزار نفر اعلام كرد و گفت: اگر این تعداد معتاد ساماندهی شوند و ظرفیت سازی ها درست انجام شود كار خیلی خوبی در زمینه اعتیاد انجام شده است و وزیر كشور به جدیت این كار را دنبال می كند.
اجتمام**9136**1569**خبرنگار: فرزانه جلالیان **انتشار: علی حبیبی
آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه