۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82591656
T T
۰ نفر

پایان عمر شورای همكاری خلیج فارس/ قطر: تمام شد

۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82591656
پایان عمر شورای همكاری خلیج فارس/ قطر: تمام شد

تهران- ایرنا-'عبدالله بن حمد العطیة' معاون نخست وزیر قطر با بیان اینكه قطر درس سختی از محاصره این كشور توسط برادران عرب خود گرفت، افزود : شورای همكاری خلیج فارس تقریبا به پایان كار خود رسیده است.

به نوشته روزیكشنبه روزنامه الشرق قطر، العطیه كه وزیرسابق انرژی و صنعت این كشور نیز هست در گفت وگو با یك برنامه تلویزیونی افزود : دولت قطر آماده ادامه زندگی و فعالیت و قادر به تعامل با همه شرایط بحرانی و محاصره تحمیلی بر این كشور است.
وی باستایش موضع دولت كویت ومردم آن و نیزسلطنت عمان دراین بحران، نسبت به موفقیت تلاش های میانجی گرایانه كویت با كمك 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر كویت برای حل این بحران دیپلماتیك بین كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس ابراز امیدواری كرد و افزود : امیر كویت به خوبی ازعهده حل این گونه بحران ها بر می آید.
این مقام قطری گفت : دولت قطر در بحران جاری درس مهمی گرفت و ما در زمان حاضر می دانیم كه چگونه با اقتصاد، بازارهای خود رفتار كنیم و ما باید به خودمان متكی باشیم و ما دریافتیم كه چندان به برادران خود كه اقدام به محاصره دوحه كرده اند، اعتماد نكنیم.
العطیه درباره تاثیر این بحران در شورای همكاری خلیج فارس گفت: ما شورای همكاری خلیج فارس را در سال 1981تاسیس كردیم اما اكنون به نظر می رسد كه این شورای همكاری تقریبا به پایان كار خود رسیده است.
وی گفت: دولت های محاصره كننده قطر رفتار غیرعقلانی در حق قطر داشتند و نشست اخیر قاهره قبل از شروع آن شكسته خورده بود.
العطیه افزود: این كشورها ادعا می كنند كه همه جهان قطر را حامی تروریسم می دانند اما آیا كشورهای جیبوتی، مالدیو و برخی كشورهای دیگر به تنهایی این جهان را تشكیل می دهند؟ و این درحالی است كه مقامات و شخصیت های مهم كشورهای محاصره كننده قطر با ما در ارتباطند و تصمیم های دولت هایشان را درخصوص محاصره و تحریم قطر را رد می كنند.
العطیه تصریح كرد: امارات هنوز واردات گاز را از قطر قطع نكرده چراكه 30 درصد از تولید برق این كشور به گاز قطر وابسته است و آنها تنها با ما مطابق خواسته های و شروطی كه در نظرشان مهم بود، قطع رابطه كرده اند و اگر ما حامی تروریسم بودیم چرا از قطر گاز وارد می كنند و صدها میلیون دلار به ما می پردازند؟
این مقام قطری درخصوص شرط این كشورهای عربی مبنی بر قطع روابط با ایران گفت كه اگر كشورهای حاشیه خلیج فارس با تهران قطع روابط دیپلماتیك و اقتصادی و هوایی بكنند دوحه نیز اماده پایبندی به این تحریم است به شرط آنكه این شش كشور توافقنامه ای درخصوص تحریم و قطع رابطه با ایران امضا كنند و به آن پایبند باشند.
معاون نخست وزیر قطر در واكنش به اظهارات مقام های بحرینی درحمایت قطر از اخوان المسلمین و لزوم بازخواست این كشور در خصوص این موضوع افزود: اخوان المسلمین در بحرین نیز حضور دارند و روزنامه النبأ این كشور به ادعاهای وزیر خارجه بحرین و موضع گیری او پاسخ داد و از آنها انتقاد كرد. حتی این جماعت در كنار دولت بحرین در تنش های داخلی این كشور ایستاده بود.
سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (15 خرداد96 ) با متهم كردن دوحه به حمایت از سازمان های تروریستی ، روابط دیپلماتیك خود را با قطر قطع كردند.
وزارت خارجه قطر با رد همه این اتهامات تاكید كرد كه این سه كشور با همكاری مصر، به دنبال تحمیل قیمومیت خود بر تصمیمات ملی ما هستند.
كویت در راستای میانجیگری برای حل این بحران فهرستی از خواسته های كشورهای حاشیه خلیج فارس ومصر را كه حاوی 13 ماده از جمله توقف حمایت از تروریسم، كاهش روابط دیپلماتیك با ایران، و تعطیلی شبكه 'الجزیره' است به قطر تحویل داد. اما وزارت خارجه قطر با رد این خواسته ها، آنها را غیر قابل اجرا دانست.
خاورم**9366**1064
مترجم:صغری رحیمی ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جهان