۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82588566
T T
۰ نفر
70 هزار گردشگر از بيت تاريخي امام (ره) در خمين بازديد كردند

خمين - ايرنا - مسئول موسسه حفظ ، تنظيم و نشر آثار امام ( ره ) در خمين گفت: 70 هزار گردشگر داخلي و خارجي در بهار امسال از بيت تاريخي آن حضرت در خمين بازديد كردند.

حجت الاسلام عليرضا مرودشتي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 120 نفر از اين گردشگران از كشورهاي آلمان،آمريكا، سوئيس و اتريش بودند.
وي بيان كرد :65 هزار گردشگر داخلي و خارجي در بهار سال گذشته از بيت تاريخي حضرت امام راحل كه از پر جاذبه ترين اماكن تاريخي خمين است بازديد كردند تا با سبك زيست ساده رهبر فقيد ايران و زادگاهش آشنا شوند.
بيت تاريخي امام ( ره ) عمارتي چهار هسته اي است كه چهار حياط دارد، اما بر خلاف معماري خانه هاي سنتي ايراني، هيچ كدام از حياط ها نقش مركزي ندارد.
جلوخان هاي اين بنا كه بخش وسيعي است به صورت فرورفتگي در كنار مسير و در جلوي در اصلي قرار دارد ودر اصلي اين خانه در پيش خان قرار دارد و اين در دو لنگه بوده و هر لنگه متشكل از چند رديف تخته قطور طولي است.
بعد از عبور از ورودي كه در پيش اطاق قرار دارد وارد فضايي كاملا سر بسته به نام هشتي مي شويم كه يك هشت ضلعي كامل است وبعد از هشتي در راهروي طويل و كم عرض و تاريكي قرار مي گيريم كه به آن دالان مي گويند كه اين دالان مانع ورود ناگهاني به فضاي داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از ديگر اجزا و فضاهاي كاركردي اين عمارت محسوب مي شود.
اين بيت تاريخي در محله سه پل شهر خمين و در شمال رودخانه اين شهر حدود 200 سال پيش ساخته و اين عمارت به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است
سنگ نگاره هاي تيمره، كبوترخانه ها، دستكدهاي زير زميني، قلعه هاي تدافعي، قلعه سالار محتشم، بيت تاريخي ،تيمچه بازار،مسجد جامع و24 بقاع متبركه ازمهمترين آثار تاريخي خمين است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها