۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82579731
T T
۰ نفر

افزایش تنش در مناطق مرزی هند و چین

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82579731
افزایش تنش در مناطق مرزی هند و چین

دهلی نو-ایرنا – 'راجنات سینگ' وزیر كشور هند روز چهارشنبه به دنبال افزایش تنش بین هند و چین در مناطق مرزی، در دیدار با مقامات ایالتی سیكیم ،پلیس مرزی و ارتش هند، وضعیت مرزهای شمالشرق این كشور را بررسی كرد.

به گزارش ایرنا،دولت ایالتی سیكیم دراین نشست گزارشی از رویارویی نیروهای چین و هند در مناطق مرزی ارائه كرد.
مقامات وزارت دفاع و امور خارجه چین روز گذشته گارد مرزی هند را به عبور از خطوط مرزی در منطقه تبت در ایالت سیكیم در شمال شرق هند و ورود به خاك چین متهم كردند.
'گنگ شوانگ'سخنگوی وزارت امور خارجه چین در گفت وگو با خبرنگاران از هند خواست هرچه زودتر نیروهای خود را از خاك این كشور خارج كند.
وی از دهلی نو خواسته بود به تمامیت ارضی چین و معاهدات مرزی امضا شده میان دو كشور احترام بگذارد و تاكید كرد چین ورود زائران به گذرگاه ' ناتولا' واقع در مرز میان ایالت سیكیم هند با تبت را به حالت تعلیق در آورده است .
گذرگاه 'ناتولا'، هند را به مناطق هندو و بودایی نشین در منطقه مرتبط می كند.این منطقه در سال 1967 میلادی شاهد درگیری شدید مرزی میان نیروهای نظامی چین و هند بوده است.
پس از ورود نیروهای هندی به خاك چین ،پكن منطقه مرزی 'ناتولا' را به روی زائران هندی كه قصد داشتند به منطقه 'كیلاش مانسرووار' سفر كنند مسدود و اعلام كرد بازگشت زائران در آینده منوط به وارد نشدن نیروهای هندی به خاك چین است.
چین و هند توافقنامه همكاری نظامی مرزی با هدف جلوگیری از رویارویی نظامی در امتداد خطوط واقعی مرزی امضا كرده اند.
بر اساس این توافقنامه، نیروهای دو كشور باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رویارویی مرزی در مناطق مرزی مانند بخش های از ایالت آرناچال پرادش به كار گیرند. با این حال نیروهای نظامی دو كشور در سال 1962 دراین منطقه درگیر شدند.
كارشناسان هندی می گویند افزایش تنش مرزی در سیكیم اقدامی توسط پكن برای باز كردن جبهه جدیدی علیه هند است .
روابط بین چین و هند سالهاست برسر اختلاف دیرینه مرزی و حمایت پكن از پاكستان دستخوش تنش شده و مقامات هندی از شركت در اجلاس بین المللی یك كمربند یك جاده كه ماه گذشته با هدف تقویت روابط سیاسی و اقتصادی در چین برگزار شد، خودداری كردند.
بدگمانی میان دو كشور بر اثر اختلافات مرزی كه پس از جنگ سال 1962 به وجود آمد، همچنان ادامه دارد و مذاكرات نزدیك به 13 سال میان طرفین در باره مسایل مرزی تاكنون نتیجه چندانی نداشته و پكن و دهلی نو تاكنون موفق به تعیین دقیق سرحدات نشده اند.
هند و چین در خصوص 90 هزار كیلومتر مربع در منطقه مرزی هیمالیا اختلاف دارند.
هند مدعی است، چین 38 هزار كیلومتر مربع از فلات'اكسای' چین در غرب این كشور را به تصرف خود در آورده است ،بخش زیادی از این اراضی در ایالت 'آرناچال پرادش' واقع است كه در چین به 'تبت جنوبی ' معروف است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان