۴ تیر ۱۳۹۶، ۵:۱۳
کد خبر: 82576866
T T
۰ نفر

چین و لبنان؛ اقتصاد زمینه اصلی روابط

۴ تیر ۱۳۹۶، ۵:۱۳
کد خبر: 82576866
چین و لبنان؛ اقتصاد زمینه اصلی روابط

بیروت-ایرنا-كشور كوچك و كم جمعیت لبنان چه جایگاهی برای كشور بزرگ چین با جمعیت میلیاردی اش دارد؟ سفر اخیر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین به بیروت مجالی است برای بازشناسی روابط این دو كشور.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین جمعه پیش در سفر به لبنان علاوه بر دیدار با «جبران باسیل» همتای لبنانی خود با دیگر مقام های ارشد این كشور از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سعد الحریری» نخست وزیر دیدار و گفت و گو كرد.
وزیر خارجه چین در دیدار با همتای لبنانی خود با اشاره به اینكه روابط بین چین و لبنان به صورت مستمر در حال توسعه یافتن است تاكید كرد كشورش حمایت های خود را از لبنان در راستای حفظ حاكمیت و امنیت آن ادامه می دهد.
وانگ یی افزود: روابط دیپلماتیك بین لبنان و چین 46 سال پیش شروع شد و با وجود تحولات زیادی كه در اوضاع منطقه ای و جهانی روی داده روابط دو طرف به طور دائم افزایش یافته است.
وزیر خارجه چین تصریح كرد: لبنان كشور مهمی در مسیر جاده قدیمی ابریشم به شمار می آمد و ما خواستار مشاركت لبنان در طرح ارائه شده از سوی رئیس جمهوری چین در این خصوص هستیم.
جبران باسیل وزیر خارجه لبنان هم درباره روابط اقتصادی دو كشور گفت: چین رتبه اول كشورهای صادر كننده به لبنان را دارد و ما خواهان افزایش مبادلات تجاری به ویژه در دو حوزه خدمات و فن آوری اطلاعات هستیم چرا كه این دو حوزه، پتانسیل رشد بالایی در خود دارند.
وی افزود: در این جلسه درباره مساله نفت و گاز نیز گفت و گوهایی داشتیم و از شركای چینی مان می خواهیم در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشند.

**اقتصاد ستون اصلی روابط پكن و بیروت
گرچه در سفر اخیر وانگ یی به لبنان، قرارداد اقتصادی بین دو طرف امضا نشد اما به طور كلی بستر روابط دو طرف بر مبنای اقتصاد است. این وضعیت نه تنها درباره لبنان بلكه درباره بیشتر كشورهای خاورمیانه صدق می كند.
در بحبوحه شكاف ها و اختلاف های منطقه ای چین تلاش می كند با پی ریزی روابط متوازن با بیشتر كشورهای تاثیرگذار منطقه ای بر مبنای اقتصاد هم خود را از تنش ها دور نگاه دارد و هم منافع اقتصادی سرشاری را نصیب خود كند.
تا اوایل دهه پنجاه میلادی، روابط بین كشورهای عربی و چین در مناسبات دیپلماتیك با مصر و سوریه خلاصه می شد. اولین تفاهم نامه تجاری بین لبنان و چین در سال 1955 میلادی به امضا رسید و هفده سال بعد یعنی در سال 1972 برای اولین بار مناسبات دیپلماتیك بین لبنان و جمهوری خلق چین شكل گرفت.
لبنان با وجود مساحت كوچك جغرافیایی، به خاطر پتانسیل بالای خود در زمینه تجارت و بانكداری و رسانه و ارتباطات گسترده با كشورهای مختلف جهان، جایگاه ویژه ای در نزد چینی ها دارد.
این كشور كوچك كه بر كرانه دریای مدیترانه واقع شده در گذشته نیز یكی از كشورهای مهم در مسیر جاده ابریشم بود و نقش واسطه در تجارت بین المللی داشت كه چین را به كشورهای دیگر جهان ربط می داد، به همین دلیل نیز در پروژه احیای جاده ابریشم كه در سال های اخیر از سوی رئیس جمهوری چین مطرح شده، لبنان جایگاه ویژه ای پیدا می كند.
چین در نظر دارد با احیای جاده ابریشم، در بازسازی سوریه و عراق پس از پایان جنگ نقش موثرتری ایفا كند. به نوشته روزنامه «النهار»، چین برای احیای این مسیر مبلغ دو میلیارد دلار اختصاص داده است.
رابطه چین با كشورهای عربی بر پایه احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی كشورها و مصالح متقابل استوار بوده و مسئولان چینی تلاش خود را صرف توسعه هرچه بیشتر این روابط كرده اند. در شرایطی كه برخی ها نسبت به پر شدن بازارهای لبنان از اجناس چینی ابراز نگرانی كرده اند عده ای این مساله را اجتناب ناپذیر می دانند كه مشابه آن را در كشورهایی همچون عربستان و مصر و الجزائر نیز می توان مشاهده كرد كه چین بزرگترین كشور صادر كننده به این كشورها به شمار می آید.
كارشناسان در عین حال پیشنهاد می كنند برای افزایش صادرات از لبنان به چین بر روی محصولاتی همچون زیتون و شیرینی جات و برخی محصولات كشاورزی تمركز صورت گیرد.
خاورم**390**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان