۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82559699
T T
۰ نفر
50 طرح مشاركتي آبخيزداري در خراسان رضوي نيازمند اعتبار

مشهد - ايرنا - معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي گفت: 50 طرح در حوزه آبخيزداري با وسعت بيش از 300 هكتار به صورت مشاركتي آماده اجرا و نيازمند اعتبار است.

محمود اعظمي راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون 300 هكتار از اراضي استان كه شامل يكصد روستا مي شود قابليت اجراي طرح هاي آبخيزداري به صورت مشاركتي را دارد.
وي عنوان كرد: با توجه به راهبرد سازمان جنگل ها و مراتع كشور در اجراي طرح هاي آبخيزداري به صورت مشاركتي در پنج سال گذشته بيش از 70 درخواست مردمي در استان خراسان رضوي براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در اين حوزه ها دريافت و طرح هاي مربوطه تهيه شده است.
اعظمي راد با بيان اينكه مجموع اعتبار مورد نياز اين طرح ها 250 ميليارد ريال است، تاكيد كرد: طي پيگيري هاي متعدد در دولت يازدهم 20 حوزه از 70 درخواست ياد شده با اعتبارات متفرقه از محل مديريت بحران و ماده 180 قانون تنظيم مقررات دولتي اجرايي شده است.
معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي ادامه داد: در مجموع 100 ميليارد ريال براي اجراي 20 حوزه هزينه شده اما 50 طرح ديگر نيازمند 150 ميليارد ريال اعتبار است كه بايد از منابع مردمي، تسهيلات بانكي و يا متفرقه تامين شود.
اعظمي راد اظهار كرد: نماينده هاي مجلس و فرمانداران با توجه به مشاركت مردم در طرح هاي آبخيزداري و تاثير اجراي آنها در هر منطقه و بهبود منابع آبي براي اجرايي شدن اين طرح ها كمك كنند.
وي عنوان كرد: بخشي از اين طرح ها مربوط به اصلاح و بهبود وضعيت منابع آب قنات ها در دو شهر طرقبه و شانديز و 99 درصد ديگر براي تقويت منابع آب كشاورزي مي باشد.
معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي اظهار كرد: با توجه به سياست مشاركت و به كارگيري همه ظرفيت ها در اجراي طرح هاي آبخيزداري در سال هاي اخير موفق شده ايم خيرين را در اين حوزه وارد كنيم.
اعظمي راد خاطر نشان كرد: حدود هفت ميليارد ريال پروژه آبخيزداري در سال 95 توسط خيرين در شهرستان هاي كاشمر، خواف و باخرز اجرايي شده و چندين طرح ديگر در دست پيگيري است.
وي با تاكيد بر ضرورت ورود گسترده خيرين به حوزه فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوان داري گفت: در بخش خيرين، خراسان رضوي در كشور پيشگام بوده و دومين استان در جذب فعاليت هاي خيرين در زمينه اجرا و مطالعات طرح ها و فعاليت هاي آبخيزداري است كه بايد توسعه يابد.
وي با بيان اينكه فعاليت هاي آبخيزداري در خراسان رضوي براي توسعه پايدار و اشتغال و جلوگيري از مهاجرت از هر اقدام ديگري در حوزه روستايي و مناطق محروم واجب تر است، عنوان كرد: از اهداف طرح هاي آبخيزداري معكوس كردن مهاجرت روستائيان است.
اعظمي راد با بيان اينكه تفاهمنامه اي با بسيج و آستان قدس رضوي امضا و تا كنون اجرايي نشده است، گفت: اين تفاهم در خصوص محروميت زدايي از روستاهاي محروم استان با كمك فعاليت هاي آبخيزداري است.
وي توضيح داد: بر اين اساس حدود 50 پروژه حوزه آبخيزداري در مناطق محروم به آستان قدس رضوي معرفي شده تا پيگيري شود.
كانال تلگرام ايرنا خراسان رضوي به نشاني telegram.me/irnamashhad براي دسترسي و دريافت سريع و فوري به اخبار منتخب در همه حوزه هاي خبري و تصويري فعال است.
خبرنگار:فاطمه يوسفي**انتشار دهنده:شاهين فرشاد
1906/507

سرخط اخبار استان‌ها