فعال بازار خودرو:ركود شدید در بازار خودروهای خارجی/ مشتریان منتظر سیاست های جدید دولت هستند

تهران- ایرنا- نمایشگاه دار و فعال بازار خودروهای خارجی با اشاره به وجود ركود در بازار خرید و فروش این خودروها، گفت: مشتریان منتظر اعلام سیاست های خودرویی دولت پس از انتخابات هستند.

«كوروش طواحن» امروز(چهارشنبه( در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز با وضعیت نامناسبی در بازار خودروهای خارجی مواجه ایم و ركودی «وحشتناك» بویژه از عید امسال تاكنون بر آن حاكم است.
به گفته این فعال بازار خودرو، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، یكی از دلایل اصلی این ركود است كه فضای انتخاباتی بر آن بی تاثیر نبوده است.
وی در ادامه با انتقاد از برخی قوانین داخلی، اظهار داشت: ورود خودروهای بی. ام . و (BMW) سری X (شامل X3 و X4) از حدود 9 ماه پیش تاكنون( با وجود پرداخت پول و حق گمركات) به دلیل اینكه به سفارش آمریكا در آلمان ساخته شده ، بسته شده ؛ این در حالی است كه دولت به خرید هواپیما از آمریكایی ها مبادرت كرده است.
طواحن همچنین با اشاره به مشكلات گمركی، یادآوری كرد: این مشكلات سبب شد تا بهمن و اسفند ماه پارسال اجازه ورود خودروهای خارجی به بازار داده نشود، اما ورود ناگهانی و یكباره آنها پس از ایام عید نوروز بازار را با مازاد عرضه مواجه كرد.
فعال بخش خصوصی حوزه خودرو عوامل اصلی ركود در بازار خودروهای خارجی را نبود تقاضا در بازار، بی پولی یا كم پولی مشتریان و همچنین دست نگه داشتن از خرید تا زمان اطلاع از سیاست های جدید دولت بویژه پس از انتخابات عنوان كرد.
وی پیش بینی كرد امسال اتفاق خاصی را در بازار خودروهای خارجی شاهد نباشیم.
طواحن در ادامه با اشاره به اینكه در 2 سال اخیر شاهد بازار «بد»ی در خودروهای خارجی هستیم، افزود: پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك( برجام) تاكنون شاهد تغییر هر روزه قوانین هستیم و مردم منتظرند ببینند چه چیزی پیش می آید؛ این مساله دردسرهای جدی برای واردكنندگان اتومبیل داشته و ركودی عمیق در بازار حاكم شده است.
فعال بازار خودرو با تقدیر از عملكرد دولت در كاهش نرخ تورم و ثبات نسبی قیمت ارز كه ثبات در تصمیم گیری های واردكنندگان خودرو را به دنبال داشته، تاكید كرد: با این وجود ركود حاكم بر بازار آزاردهنده است.
طواحن همچنین با اشاره به كم شدن تنوع خودروهای خارجی در بازار پس از برجام، بیان داشت: از سال 2013 به دلایل زیست محیط از ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی و همچنین واردات خودروهای لوكس جلوگیری شد و همین مساله به كاهش تنوع خودرو در بازار انجامید.
وی افزود: پس از آن، با تصویب قوانینی برای حمایت از مصرف كنندگان، جلوی ثبت سفارش بسیاری از خودروهای خارجی گرفته شد و ركود در بازار را مضاعف كرد.
به گزارش ایرنا، اواخر اسفندماه پارسال مركز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرك در بخشنامه ای به گمركات سراسر كشور اعلام كرد : ثبت سفارش و ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به كشور در سال 1396 همچنان مجاز نیست.
براساس مصوبه هیات وزیران در دهم تیرماه 1382 در مورد آیین نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو، ورود خودرو به كشور منوط به داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش، اخذ گواهی های فنی و زیست محیطی از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت نو بودن و قدمت سال ساخت است؛ بر این اساس واردات و ترخیص هر خودرویی كه این شرایط را ندارد ممنوع بوده و تاكنون نیز هیچ خودروی ممنوعه ای وارد نشده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 **1561** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار: مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد