نوری المالكی: نمی خواهم دوباره نخست وزیر شوم/سعودی ها بزرگترین بازنده نشست ریاض

بیروت – ایرنا - «نوری المالكی» نخست وزیر سابق عراق روز سه شنبه در گفت و گو با روزنامه لبنانی الاخبار با تاكید بر اینكه سعودی ها بزرگترین بازنده نشست ریاض هستند گفت كه عربستان مانند كودكی است كه پول هایش را به هدر داده و به اسباب بازی كه به دستش داده اند دلخوش كرده است.

**توطئه تعویق انتخابات برای كنار زدن اسلام گرایان
نوری المالكی در خصوص احتمال تعویق انتخابات در عراق به الاخبار گفت: حرف هایی در محافل آمریكایی مطرح است كه گویا تصمیم گرفته اند انتخابات را به تعویق بیندازند. بعضی از سیاسیون عراقی هم درباره تعویق انتخابات سخن می گویند. تعویق انتخابات فقط برای كسانی ضرورت دارد كه می خواهند جریان اسلام گرا (یعنی حزب الدعوه كه حزب حاكم در عراق است) را محدود كنند. اینها برای رسیدن به هدف خود از هر راهی وارد شدند اما اسلام گرایان در انتخابات 2006، 2010، و 2014 با وجود توطئه های داعش و القاعده در انتخابات پیروز شدند.
وی افزود: اینها می دانند كه جریان اسلام گرا باز هم پیروز خواهد شد برای همین فصل تازه ای را با عنوان «كشور بدون دولت و پارلمان» كلید زده اند تا عراق بدون دولت مانده و عاجز از اداره امور خود شود. آن وقت شورای امنیت تحت عنوان فصل ششم خواستار تشكیل دولت اضطراری برای اداره كشور شده و در این مدت توطئه علیه اسلام گرایان كامل شود.

**به نخست وزیری برنمی گردم
نوری المالكی با تاكید بر اینكه دیگر تمایلی برای بازگشت به نخست وزیری ندارم گفت: در قدرت سیاسی باقی خواهم ماند. می خواهم از طریق انتخابات یا ائتلاف با دیگر گروه ها در ترسیم نظام سیاسی مستحكم و جدید در كشور سهم داشته باشم.

**رابطه با الحشد الشعبی
رهبر حزب الدعوه عراق در ادامه افزود: حزب الدعوه و الحشد الشعبی (بسیج مردمی) جزو مهمترین نهادهایی هستند كه در مرحله پیش رو در معرض حمله قرار خواهند گرفت تا به دنبال این دو، بقیه اسلام گراها نیز متحمل ضربه شوند. این شعاری بود كه در نشست آنكارا سر داده شد و خواستار سرنگونی المالكی، الحشد الشعبی و ایران شدند. چرا الحشد مورد حمله قرار می گیرد؟ چون به من تعلق دارد و من آن را تاسیس كرده ام و از آن دفاع می كنم و معتقد به لزوم وجود آن هستم چرا كه با آن توانستیم جلوی بزرگترین حمله ویرانگر علیه عراق بایستیم و نیز برای اینكه الحشد الشعبی به ایران مرتبط است.
المالكی خاطرنشان كرد: باید این مساله درك شود كه ضربه زدن به من ضربه زدن به الحشد است و ضربه به الحشد نیز در واقع ضربه به من به حساب می آید. برای همین باید از الحشد دفاع كنیم.
نخست وزیر پیشین عراق تاكید كرد: ما نمی خواهیم الحشد الشعبی خارج از نهادهای دولتی باشد و برای حمایت از آن قانونی به تصویب رساندیم. اما نباید در ارتش ادغام شود؛ ادغام الحشد در ارتش و پلیس به معنای پایان الحشد الشعبی است.

**روابط بین گروه های داخلی عراق
نوری المالكی در خصوص آرایش نیروهای سیاسی در عراق گفت: در بین گروه های شیعی ائتلاف ملی تشكیل شده كه گروه های سیاسی مختلف زیر سایه آن جمع شده اند و حدود 150 كرسی در پارلمان در اختیار دارند. تنها جریان صدری است كه خارج از ائتلاف ملی قرار دارد و به شیوه خاص خودش ساز مخالف می زند.
وی افزود: در خصوص گروه ها و احزاب سنی پراكندگی و اختلاف زیاد است و آنها از مرجع دینی یا سیاسی كه آنها را متحد كند بی بهره اند. همه اینها نتیجه بازی كشورهای عربی و خلیجی به ویژه تركیه با اهل سنت عراق است. ما تلاش كردیم آنها را متحد كنیم و مرجعیت سیاسی برای آنها ایجاد كنیم تا بتوانیم با آنها به توافق برسیم اما اختلاف داخلی آنها بسیار شدید بود چرا كه برخی از این گروه ها به تركیه وصلند و برخی به كشورهای خلیج (فارس). ما از جریان ملی گرا در بین این گروه ها كه نمی خواهد دنباله رو كشورهای منطقه باشد و راهبردهای سیاسی ملی گرایانه دارد حمایت می كنیم.

**مسعود البارزانی و نقشه جدایی كردستان عراق
نوری المالكی در ادامه گفت و گو با الاخبار به وضعیت كردستان عراق اشاره كرد و گفت: بحران كردستان یك قضیه معروف و شناخته شده است. اختلافات شدیدی بین حزب دموكرات (البارزانی) و اتحاد ملی (الطالبانی) وجود دارد. البارزانی هروقت بحران های داخلی اش زیاد می شود سخنانی از این قبیل (اجرای همه پرسی در كركوك برای جدایی) به زبان می آورد. برای همین مساله جدایی برای مصرف داخلی و علم كردن جلوی مخالفان است.
وی افزود: البارزانی دوست دارد روزی شرایط برای تاسیس كشور بزرگ كردی با جدایی بخش هایی از سوریه و ایران و عراق و تركیه مهیا شود اما واقعیت های خارجی به وی اجازه چنین كاری را نمی دهد. فقط در این میان اسرائیل این رویكرد را تایید می كند. البارزانی در همه سیاست ها و نقشه ای خود به اسرائیل تكیه دارد.

**عملكرد دولت حیدر العبادی
نخست وزیر پیشین عراق در خصوص عملكرد دولت كنونی عراق هم گفت: دولت در بعد مبارزه با تروریسم علمكرد خوبی داشت اما این كافی نیست. دولت صرفا به معنی مبارزه با تروریسم نیست. امروز ایرادهایی به هیبت دولت وارد است و ما نگران اوضاع بد امنیتی و سركشی های علیه دولت هستیم.
وی افزود: دولت با داعش مبارزه می كند اما بصره را فراموش می كند. با اتفاقاتی كه در بصره و بغداد و سامرا در جریان است احتمال از دست دادن این مناطق وجود دارد. آیا موصل را به دست می آوریم و بصره و كربلا و نجف را از دست می دهیم؟ اگر وضع درست نشود افراد خارج از قانون و گروه و ها و باندها فرصت سركشی پیدا خواهند كرد.
المالكی وضع اقتصادی عراق را به هم ریخته توصیف كرد و گفت: كار به قطع حقوق كارمندان دولت رسیده است. اوضاع سیاسی هم دست كمی از اوضاع اقتصادی ندارد. دولت با همه انسجام و قدرت، نمی تواند 3 وزیر تعیین كند.

**نشست ریاض
نوری المالكی در پایان گفت و گو با الاخبار به نشست اخیر رئیس جمهوری آمریكا با رهبران كشورهای اسلامی و عربی در ریاض اشاره كرد و گفت: این نشست را باید از این باب تحلیل كرد كه چه كسی از آن سود كرد؟ و چه كسی زیان كرد؟ اسرائیل بیشترین كسی است كه از نشست ریاض سود كرد. نتانیاهو اگرچه در این نشست حضور نداشت اما تفكرش در آن حاضر بود.
وی افزود: آمریكا با قراردادها و پول ها و سرمایه گذاری هایی كه انجام گرفت دومین طرفی بود كه از این نشست سود كرد. سعودی ها نیز از حیث تبلیغاتی در این نشست جشنواره مانند سود كردند و ریاست ائتلاف عربی اسلامی را به دست آوردند. آرزوی آنها این بود كه منطقه به این نقطه برسد. سعودی ها مثل كودكان اسباب بازی برای بازی كردن به دست آوردند تا با آن دلخوش باشند.
المالكی ادامه داد: سعودی ها در این نشست اعتقاد خود درباره ایران را به صورت خشمگین و تند و كینه توزانه ای علنی ساخته و ایران و متحدان ایران را آماج حملات خود قرار دادند. آنها همانطور كه محمد بن سلمان گفت می خواهند جنگ را به داخل ایران بكشانند. ایران آنطور كه آنها فكر كرده اند ضعیف نیست؛ سعودی هم انقدر قوی نیست و كشورهایی كه در این نشست حضور داشتند حاضر به جنگ با ایران زیر پرچم سعودی نخواهند شد. حتی خود امریكا هم با سعودی در جنگ با ایران همراهی نخواهد كرد. این بدان معناست كه سعودی ها در نهایت بزرگترین بازنده این نشست هستند كه پول هایشان را به باد دادند و خوی تجاوزگری خود را آشكار ساختند.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان