۸ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۳
کد خبر: 82547767
T T
۰ نفر
شینزو آبه: ژاپن اقدام‌های تحریك آمیز كره شمالی را بر نمی‌تابد

پكن - ایرنا - «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در سخنانی اعلام كرد كه كشورش به هیچ عنوان نمی تواند اقدام های تحریك آمیز مكرر كره شمالی و بی اعتنایی این كشور به هشدارهای پیاپی از سوی جامعه بین المللی را بپذیرد.

به گزارش ایرنا، سخنان «آبه» روز دوشنبه پس از آن مطرح شد كه بر اساس گزارش رسانه های كره جنوبی، كره شمالی در اولین ساعات صبح امروز اقدام به شلیك یك فروند موشك بالستیك به سمت آبهای اقتصادی ژاپن كرد.
نخست وزیر ژاپن كه با خبرنگاران گفت وگو می كرد، یادآور شد: پس از آزمایش موشكی امروز كره شمالی، توكیو مراتب اعتراض شدید خود را اعلام كرده است.
او بر اساس گزارش تلویزیون «ان.اچ.كی» تاكید كرد: كره شمالی و مساله هسته ای این كشور همانطور كه در نشست اخیر سران «جی هفت» در ایتالیا مطرح شد، باید در اولویت بررسی مجامع بین المللی قرار گیرد.
«آبه» همچنین یادآور شد كه كشورش به منظور اتخاذ اقدامات ویژه برای بازدارندگی كره شمالی، از نزدیك با آمریكا همكاری می كند.
نخست وزیر ژاپن در عین حال گفت كه همراه با كره جنوبی و كشورهای دیگر برای حصول اطمینان از امنیت مردم نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد.
بر اساس اعلام منابع نظامی كره جنوبی، موشكی كه امروز صبح توسط كره شمالی شلیك شد، قبل از افتادن در دریا، مسافتی حدود 450 كیلومتر را طی كرده است.
منابع نظامی كره جنوبی می گویند كه موشك یاد شده از ساحل شرقی كره شمالی شلیك شد و تصور بر این است كه یك موشك «اسكاد» بوده باشد.
كره شمالی در سال جاری میلادی تاكنون 12 بار اقدام به شلیك انواع موشك با بردهای بلند و كوتاه كرده است.
آزمایش امروز كره شمالی واكنش «یوشیهده سوگا» سخنگو و دبیر اول كابینه ژاپن را نیز در پی داشت و او گفت كه این پرتاب نقض آشكار قطعنامه های سازمان ملل متحد است و ژاپن اعتراض شدید خود نسبت به این پرتاب را ابراز نموده است.
او یادآور شد كه ژاپن نمی تواند اقدامات تحرك آمیز پی در پی كره شمالی را تحمل كند و به شدت به این رفتار معترض است.
كره شمالی بر اساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشك های اتمی و بالستیك منع شده اما در ماه های اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.
از زمانی كه «كیم جونگ اون» در اواخر سال 2011 رهبری كره شمالی را به دست گرفت، این كشور تاكنون بیش از 30 بار پرتاب انواع موشك ها را تجربه كرده است.
كره شمالی بر اساس اعلام دیروز (یكشنبه) خبرگزاری رسمی این كشور یك سامانه جدید پدافند هوایی را نیز مورد آزمایش قرار داده كه گفته می شود «كیم جونگ اون» رهبر جوان این كشور بر روند انجام آن نظارت داشته است.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان