۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱:۴۲
کد خبر: 82526114
T T
۰ نفر

ساخت بالابر درخت خرما در بم كرمان براي اولين بار

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱:۴۲
کد خبر: 82526114
ساخت بالابر درخت خرما در بم كرمان براي اولين بار

كرمان - ايرنا - مدير روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان گفت: براي اولين بار در اين استان يك دستگاه بالابر ويژه درختان نخل با اعتبار300 ميليون ريال در شهرستان بم ساخته شد.

محمدجواد عبدالكريمي شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين دستگاه بالابر درختان نخل بوسيله بخش خصوصي ساخته شده و به گفته سازنده آن ساخت اين دستگاه 300 ميليون ريال هزينه در بر داشته كه در صورت توليد انبوه، قيمت تمام شده آن نيز كاهش پيدا خواهد كرد.
وي با اشاره به ارتفاع بلند درختان خرما خاطرنشان كرد: از آنجا كه برداشت خرما كاري دشوار و نسبتا خطرناك است اين دستگاه مي تواند تا حد قابل توجهي حرس كردن درخت و همچنين چيدن خرما را آسان كند.
وي خاطرنشان كرد: اين دستگاه تا ارتفاع 12 متر و دور تا دور درخت را پوشش مي دهد و به كشاورز اين امكان را مي دهد كه به تمام قسمت هاي درخت به راحتي دسترسي داشته باشد.
عبدالكريمي افزود: تاكنون امكان چيدن خرما در تاريكي شب براي كشاورزان مقدور نبود اما با ساخت اين دستگاه مي توان در شب هم كار چيدن و برداشت خرما را انجام داد و با توجه به گرماي مناطق شرق استان چيدن خرما در شب ضايعات كمتري را به همراه خواهد داشت و صرفه اقتصادي بيشتري نيز براي كشاورز به دنبال دارد.
پيش از اين يك دستگاه بالابر نخل پشت تراكتوري بوسيله بخش خصوصي و همكاري سازمان جهاد كشاورزي استان فارس به مرحله توليد رسيده و موفق به دريافت گواهي نامه هاي بين المللي كيفيت ايزو 9001 و ايزو 10002 نيز شده است.
شهرستان بم در 175 كيلومتري شرق استان كرمان واقع شده است و داراي نخيلات زيادي است .
خبرنگار: كميل بهشتيان**انتشاردهنده: بهنام احمدي *
7429/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها