۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82525501
T T
۰ نفر
دولت از طرح های خرد اقتصادی با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان حمایت می كند

ایلام - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی گفت: تمام همت دولت و مسئولان ایجاد طرح های كوچك و متوسط زودبازده در حوزه های مختلف صنعتی، گردشگری و كشاورزی در روستاها و مناطق دور افتاده دارای تراكم جمعیتی بالا است تا با حمایت از این طرح ها از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری كند.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام اظهار كرد: با ایجاد اینگونه صنایع خرد، كوچك و متوسط و افزایش دامنه پراكنش این صنایع در نقاط مختلف استان ها زمینه رونق و بالندگی در روستاها فراهم و مهاجرت روستاییان به شهرها كم می شود.
وی افزود: دولت یازدهم طرحی 2 فوریتی به مجلس ارائه داد كه در صورت تصویب نهایی مبلغ 45 هزار میلیارد ریال به عنوان سرمایه در گردش برای ایجاد و رونق بخشی صنایع در مناطق روستایی كشور اختصاص می یابد.
حجتی یادآور شد: تلاش همه دولت های روی كار آمده در جمهوری اسلامی بویژه دولت یازدهم توسعه كشور است و دولت تدبیر و امید حمایت های خاصی را از توسعه زیرساخت های كشور داشته است.
وزیر جهاد كشاورزی با اذعان به كاستی ها و چالش های موجود بر سر راه تولید و رونق اقتصادی كشور، اضافه كرد: اما باید ظرفیت، استعداد و توان موجود در كشور را بیشتر ببینیم و این استعداد و ظرفیت ها را برای بهره برداری و سودآوری بیشتر به سمت افراد توانمند و لایق سوق دهیم.
به گفته وی، دولت با تكیه به توان داخلی و ملی و استفاده درست و بهینه از امكانات موجود و بهره مندی از ظرفیت مردم، كشور را به سمت آبادانی و پیشرفت روز افزون هدایت كرد و بر اساس چهارچوب های قانونی از طرح های موثر حمایت می كند.
وزیر معین استان ایلام در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار كرد: این استان در سال های اخیر از رشد قابل قبولی در زمینه های راه، صنعت و كشاورزی برخودار شده است ولی به منظور توسعه بیشتر باید زمینه برای جذب سرمایه گذاران در استان فراهم شود.
حجتی یادآور شد: در دولت یازدهم به استان ایلام هفت هزار و 860 میلیارد ریال اعتبار در حوزه آب و خاك و 10 هزار میلیارد ریال در حوزه نیرو اختصاص یافت كه رقمی بی سابقه و بی نظیر است.
وی به استاندار ایلام پیشنهاد داد به منظور ارتقای وضعیت اقتصادی استان چند طرح پیشران در بخش زیرساخت یا بالا دستی در حوزه های مختلف مورد نیاز را تدوین كند تا برنامه ریزی های اجرایی و اعتباری بر اساس این طرح ها تعریف شود.
وی گفت: موضوع ایستگاه های پمپاژ آب اراضی كشاورزی استان یك مشكل اساسی كشاورزان است و دولت مسئولیت و وظیفه ای در قبال تامین اعتبار این ایستگاه ها از منابع ملی ندارد و باید هزینه مورد نیاز از اعتبارات استانی یا اعتبارات خاص تامین شود.
استاندار ایلام نیز در این نشست در خصوص برخی مشكلات این استان گفت: ایستگاه های پمپاژ آب اراضی كشاورزی استان نیازمند تخصیص چهار هزار میلیارد ریال (400 میلیارد تومان) اعتبار است كه با تخصیص این اعتبار 21 هزار هكتار از اراضی كشاورزی دیم استان آبی می شود.
محمدرضا مروارید اظهار كرد: 10 هزار نفر از سپرده گذاران شعب موسسه آرمان در استان ایلام در وضعیت نامعلومی بسر می برند كه با وجود پیگیری ها از طریق بانك مركزی، هنوز تكلیف این افراد مشخص نیست كه امیدواریم مساله آنها در نشست بعدی هیات دولت بررسی و مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.
وی از مهندس حجتی وزیر معین استان ایلام در حوزه اقتصاد مقاومتی خواست اعتبارات خاصی را برای تكمیل سدهای چناره، سیكان و سدهای مرزی طرح سامانه گرمسیری از طریق وزارت نیرو اختصاص دهند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور استاندار ایلام، برخی نمایندگان وزارتخانه های نیرو، صنعت معدن و تجارت، نماینده بانك مركزی، مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی استان ایلام برگزار شد و برخی از مدیران استان مشكلات و دغدغه های حوزه كاری خود را ارائه كردند.
محمود حجتی عصر چهارشنبه به استان ایلام سفر كرد، سخنرانی در جمع فعالان، كشاورزان و بهره برداران بخش كشاورزی، بازدید از طرح های كشاورزی شهرستان ایوان، شركت در نشست اقتصاد مقاومتی و بازدید از سامانه گرمسیری صالح آباد از برنامه های سفر 2 روزه حجتی به استان ایلام بود.
وی كه به عنوان وزیر معین استان های ایلام و كرمانشاه درحوزه اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است، دی ماه سال گذشته نیز به ایلام سفر كرده بود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9102
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد