۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82508606
T T
۰ نفر
رئیسی: صنایع به حاشیه های شهر بروند

تهران- ایرنا- سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیان اهمیت حاشیه نشین ها و برنامه هایش برای رفع مشكلات این قشر گفت: سرمایه گذارها صنایع را به حاشیه شهرها ببرند و وضعیت تثبیت مالكیت حاشیه نشینان نیز باید مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی عصر جمعه در نخستین مناظره انتخاباتی، افزود: نخستین موضوع در رفع مشكلات حاشیه نشین ها، مساله آمار است.
وی افزود: آمار 11 میلیون تعداد حاشیه نشین در كشور مربوط به سال 92 است و اكنون شاید تا 16 میلیون برآورد می شود؛ آمار دقیق باید معلوم شود.
رئیس الساداتی، نكته دوم را انجام بحث علمی و تحقیقی برای دریافتن علت حاشیه نشینی عنوان و اظهار كرد: سخن این است كه با كسانی كه در حاشیه شهرها سكونت دارند چه كنیم؟ اولویت باید نوسازی و بهسازی مسكن و خانه آنها باشد.
وی ادامه داد: نظام شهری باید ماموریت ساماندهی در آنجا را پیدا كند؛ چون آنها بدلیل مواجهه با مشكلات، این زندگی را انتخاب كردند.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه مساله آموزش بهداشت و مشكلاتی كه با آن مواجه اند، جدی است، ادامه داد: تثبیت مالكیت باید صورت گیرد؛ در مشهد بسیاری از حاشیه نشین ها می گفتند خانه هایی كه در آن زندگی می كنیم نمی دانیم مال ماست یا نه.
وی از سرمایه گذاران و صاحبان صنایع خواست تا در حاشیه های شهر سرمایه گذاری و صنعت ایجاد كنند.

** فاصله طبقاتی باید كاهش یابد
رئیس الساداتی، در ادامه، عدالت اجتماعی را از اهداف نظام دانست و گفت: فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست اما آنچه نگران كننده است اینكه ضریب جینی نشان می دهد در سالهایی كه هدفمند كردن یارانه مطرح بوده طبق آمار مركز آمار این فاصله كمتر شده است در حالی كه در سالهای اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم و این فاصله از 36 صدم به 43 صدم افزایش پیدا كرده است.
وی این فاصله را نشانه بدی دانست و افزود: این مورد باید حتما مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد؛ امروز توجه به طبقه پایین جامعه در اولویت است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، راهكار برون رفت از این وضعیت را كه می تواند مشكلات سیاسی و اجتماعی ایجاد كند افزایش یارانه در دهك های پایین عنوان كرد و گفت: در گام نخست سه دهك اول، باید افزایش سه برابری یارانه داشته باشیم.
وی توانمندسازی را گام دوم برشمرد و ادامه داد: حداقل یك میلیون نفر با كوشش نهادهای حمایتی با توانمندسازی از مركز خارج شوند. برای دهك های پایین باید تسهیلاتی قائل شویم تا فاصله طبقاتی در جامعه كمتر شود و این نكته حائز اهمیتی است و نسبت به مالیات ها هم وضعیت همین طور است.
رئیس الساداتی، خاطرنشان كرد: در گرفتن مالیات از حقوق بگیران زیر 3 میلیون تومان باید تجدیدنظر شود. ضمن این كه از افرادی كه فرار مالیاتی دارند و به تعبیری یقه سفیدان، زیبنده نیست كه این افراد قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند.
وی در پاسخ به انتقادات و اظهارات پنج رقیب انتخاباتی خود گفت: بعد از توحید مفهومی به اندازه عدالت فراگیر نیست ؛ اما بحث شما درباره فاصله طبقاتی است.
وی در پاسخ به سوال آقای میرسلیم مبنی بر اینكه آیا برنامه پنجم توسعه به طور كامل اجرا شده است یا نه، اظهار كرد: درباره اینكه برنامه پنجم اجرا شده باید بگویم شاهد بیكاری جوانان تحصیل كرده، تعطیل شدن واحدهای تولیدی و مشكلات اقتصادی در جامعه هستیم كه موجب افزایش فاصله طبقات اجتماعی شده است.
رئیس الساداتی در باره یارانه ها توضیح داد: درآمد بسیاری از روستانشینان همین 45 هزار تومان و یا مستمری است كه از بهزیستی یا كمیته امداد می گیرند و با این وجود آیا امكان زندكی با این وضعیت وجود دارد؟ ما در واقعیات زندگی می كنیم لذا باید قدرت خرید را در زمانی كه یارانه 45 هزار تومان می دادند با الان مقایسه كنیم.
این نامزد انتخاباتی اضافه كرد: درباره رانت ها كه اشاره فرمودند یا وام ها، به قول یكی از وزرای دولت، 50 درصد مردم هیچ وامی نگرفته اند اما 5 درصد وام های بسیار كلانی گرفتند؛ سخن ما این است كه چرا عده كمی بتوانند از مواهب و امكانات و تسهیلات بهره ببرند اما از آن طرف عده ای از جوانان حتی در صف وام ازدواج انتظار بكشند.
رئیس الساداتی، اضافه كرد: آنچه اتفاق افتاده اینكه فاصله طبقاتی بیشتر شده است و دولت باید برای كم كردن این فاصله تلاش كند؛ این درست نیست كه به افرادی امكانات بدهیم، اما فقرا و محرومان را به حساب نیاوریم تا آنها هم در كنار سرمایه گذاران به نوایی برسند.
وی با بیان اینكه جامعه ای را كه یكی كاخ نشین و دیگری كوخ نشین باشد را نمی پسندم، گفت: باید برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در دولت طوری باشد كه این فاصله اجتماعی را كمتر و كمتر كند. این باید در میدان عمل روی دهد و این می تواند جلو بسیاری از فسادها را بگیرد.
به گفته وی، برنامه ریزی ها در دولت باید به سمتی برود كه فاصله طبقاتی كمتر شود؛ زیرا فاصله طبقاتی نسبتی با نظام جمهوری اسلامی ندارد؛ دولت باید از آمار بیكاران بكاهد و در عین حال به آنانی كه جیبشان خالی است كمك كند.
رئیس الساداتی تصریح كرد: باید بگویم حق خود محرومان را می خواهیم بدهیم؛ اصل قضیه حمایت از تولید است نه بزرگ شدن دولت.

** 11 میلیون جوان آماده ازدواج داریم
رئیس الساداتی در پاسخ به این سوال مجری كه برنامه شما برای مسكن چیست؟ گفت: اساس بر توانمندسازی است كه افراد بتوانند خودشان مسكن تهیه و بافت فرسوده را نوسازی كنند.
وی ادامه داد: زوج های جوان باید در ابتدای زندگی به دلیل نداشتن مسكن چه كنند؟ باید به این زوج ها با ارائه تسهیلاتی برای اجاره مسكن كمك شود.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه 11 میلیون جوان آماده ازدواج هستند و از آن طرف دولت برنامه ای در این رابطه ندارد، اظهار كرد: با قدردانی از زحمات دولت، اما باید دید چه اقدامی باید برای جوانان انجام دهیم.
وی با گریزی به مسكن مهر ادامه داد: چشم همه به مسكن مهر دوخته شده است تا صاحب خانه شوند؛ اگر ظرف مدت باقیمانده اقدامی شود، این خانه ها زودتر تحویل متقاضیان می شود.
رئیسی گفت: بافت فرسوده باید نوسازی شود و زوج های جوان هم مشكلشان رفع شود؛ با كمتر از ایجاد یك میلیون مسكن در سال همچنان عقب هستیم و این مشكل در بخش مستمندان، بافت فرسوده و زوج های جوان نیز وجود دارد.
** دریافت تسهیلات وام ازدواج باید آسان شود
رئیس الساداتی در باره اظهارات روحانی مبنی بر اینكه جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند، گفت: این اظهارات را كاملا قبول دارم اما وقتی جوانی، دختر مورد نظر خود را می پسندد باید به سرعت تسهیلات دریافت كند تا صاحب سرپناه شود.
وی افزود: وقتی می گوییم ازدواج 700 هزار زوج در سال به یك میلیون می تواند افزایش پیدا كند این درحالی است كه 500 هزار نفر پشت صف وام ازدواج قرار دارند اما، یك سری افراد بدون وثیقه یا با وثیقه كم می توانند وام چندمیلیاردی بگیرند، نمی توان انتظار داشت ازدواج جوانان افزایش یاید.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: باید كاری كرد كه یك جوان هم سریع تسهیلات دریافت كند و هم تشكیل خانواده دهد.

** مسكن و اشتغال دومین و سومین اولویت جوانان
رئیس الساداتی مسكن و اشتغال را به ترتیب دومین و سومین مسئله جوانان بعد از ازدواج دانست و گفت: برنامه پنجم توسعه، دولت را به ایجاد افزایش 8 درصدی شغل مكلف كرده است.
وی اظهار كرد: اگر یك میلیون ازدواج، یك میلیون شغل و یك میلیون مسكن در كنار هم قرار بگیرد، این شادمانی واقع می شود.
**مناقصه ها و مزایده ها برای مردم شفاف شود
رئیس الساداتی در نقد اظهارات جهانگیری گفت: در مورد نظام اداری كه با حقوق مردم سروكار دار باید گفت آنچه بین مردم می بینم و 10 سال در سازمان بازرسی مدیریت داشتم در سه نمایشگاه با اسكن و پرینت كردن دستگاه ها، همه آسیب های اداری كشور را در نگاه همه مدیران عالی و كارشناسان كشور، روی صحنه آوردیم و به نمایش گذاشتیم.
وی با بیان اینكه این نمایشگاه در در سال 83 بود، ادامه داد: این آسیب ها همچنان همه كسانی را كه دغدغه نظام اداری سالم دارند، رنج می دهد والبته گام هایی برداشته شده است.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه دولت الكترونیك 15 درصد پیشرفت كار داشته است، تصریح كرد: اگر دولت الكترونیك به كمال برسد می تواند كار را در جهت شفاف سازی انجام دهد و بویژه نظارت خود مردم را داشته باشد.
وی اضافه كرد: اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و مردم در جریان این نوع ارتباط ها قرار بگیرند، این موضوع در سالم سازی نظام اداری بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس الساداتی تاكید كرد: شركت های اداری نباید خانه خلوت شوند و اگر می گوییم جذب نیرو باید منضبط و سفرهای خارجی مشخص باشد، مختص به وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی نیست بلكه این موضوع برای شركت ها هم مصداق دارد.
رئیس الساداتی درباره اظهارات قالیباف مبنی بر اهمیت محیط زیست گفت: مسئله محیط زیست مسئله بسیار بااهمیت است، طوری كه در قانون اساسی جزو اصول آمره است یعنی هر جا بخواهیم كارخانه ای ایجاد كنیم نخست باید دید مسائل زیست محیطی آن حل شده است یا نه.
وی با بیان سهم 10درصدی شركتی از آستان قدس در بهره برداری از یكی از جنگل های شمال، اظهار كرد: با ورودم به تولیت آستان قدس، شركتی از آستان قدس را دیدم كه 10 درصد در جنگل های شمال سهم دارد به محیط زیست گفتم همه فعالیت های این شركت را در جنگل قطع كنید و خود دوستان محیط زیست تعجب كردند.
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: نباید در مجموع آن جنگل یك درخت قطع شود؛ حتی اگر به نفع ما باشد نباید محیط زیست آلوده شود.
رئیس الساداتی درباره مسئله خوزستان و وجود ریزگردها در این استان ، گفت: باید دید این موضوع قابل پیش بینی، قابل پیشگیری و قابل برخورد مناسب بود یا نه؛ و وضع این دولت یا آن دولت نیست؛ مهم این است كه وضعیت زندگی عزیز ما در خوزستان نباید رنج آور شود.
وی با بیان اینكه محیط زیست را نه به عنوان محدودیت بلكه مبنای اشتغال می توان قرار داد، بسیاری از شغل ها و كشاورزی و دامداری می تواند در این حوزه انجام شود.
رئیس الساداتی با بیان اینكه نمی گویم كمبود آب نیست ، گفت: با مشكل كمبود آب مواجهیم اما مدیریت آب مهم است و همین آبی كه در كشور وجود دارد با مدیریت دقیق می توان مشكلات را كاهش داد.

** ورزش می تواند اشتغال زایی و ارزآوری داشته باشد
رئیس الساداتی در بخش دوم مناظره در پاسخ به سوال دو دقیقه ای مبنی براین كه برنامه شما در تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط ورزشی و مسابقات ورزشی چیست، گفت: ورزش امری ضروری برای آحاد جامعه بویژه جوانان است و كشور ما در كسب مقام بالا در همه زمینه های ورزش قهرمانی، جهانی، پهلوانی، همگانی و تربیتی و آموزشی استعداد دارد.
وی افزود: ورزش همگانی را مردم با حمایت دولت دنبال می كنند؛ ورزش قهرمانی و مدال آوری برای كشور بسیار اهمیت دارد و دولت باید سرمایه گذاری كند.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه ورزش از جمله عرصه هایی است كه با آن می توان ارزآوری، اشتغال زایی كرد، گفت: بسیاری از كشورهای لاتین مانند برزیل كه نام آور شده اند از محل ورزش درآمد كسب می كنند.
وی بیان كرد: ورزش پهلوانی و قهرمانی باید در كشور اولویت جدی تلقی شود و دولت وظیفه دارد با سرمایه گذاری ورزش جامعه را در نشاط نگه دارد؛ اقتصاد ورزش باید كارآمد باشد و دولت در جهت رونق این قضیه به نحوی كه بتوانیم مدال آور باشیم، تلاش كند.

**برای ایجاد یك میلیون شغل در جامعه برنامه دارم
رئیس الساداتی در جمع بندی سخنان خود در نخستین مناظره دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری یكی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی را این موضوع عنوان كرد كه دولت ها به جای پاسخگویی به عملكرد چهار ساله دولت ، بعد از كارشان حالت اپوزیسیون می گیرند.
وی خطاب به روحانی یكی از رقبای انتخاباتی خود گفت: بحث اصولگرا و اصلاح طلب نداشته باشیم ؛ از آقای روحانی پرسیدم آیا مردم باید مسكن داشته باشند یا نه و این متن قانون برنامه ششم توسعه است ؛ اگر دولتی نمی خواهد به قانون عمل كند، نباید وارد میدان شود.
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار كرد: به نظرم می رسد این یك وظیفه قانونی است و برنامه ای برای ایجاد یك میلیون شغل دارم.
اجتمام** 7329 ** 2023 ** 5132 ** 1876
خبرنگار:لیلا اسماعیل نژاد** انتشار : لطیف نكوئی ** علی اصغر ایزدی **سیدحسین قدسی ** غلامرضا مالك زاده

سرخط اخبار سیاست