۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82501367
T T
۰ نفر

انتخابات و امتحانات

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82501367
انتخابات و امتحانات

تهران- ايرنا- اين نكته را بارها از امام خميني رضوان‌الله تعالي عليه شنيده‌ايم كه انتخابات را امتحان الهي مي‌دانستند و به عموم مردم و مسئولين و فعالان سياسي سفارش مي‌فرمودند تلاش كنند از اين امتحان سربلند بيرون بيايند.

روزنامه جمهوري اسلامي درسرمقاله اي، آورده است:عبور سالم و همراه با سربلندي از انتخابات در نظام جمهوري اسلامي، مراحلي دارد كه يكي از آنها به شوراي نگهبان مربوط مي‌شود. در انتخابات رياست جمهوري پيش رو، خوشبختانه شوراي نگهبان با عدم تاييد صلاحيت نامزدهاي جريان انحرافي امتحان خوبي داد. اين انتظار از شوراي نگهبان وجود دارد كه در نظارت بر مراحل مختلف انتخابات رياست جمهوري 29 ارديبهشت، با دقت و منطبق بر قانون به گونه‌اي عمل نمايد كه آحاد مردم از نحوه عملكرد اين شورا ابراز رضايت كنند و براي هيچكس كوچك‌ترين دغدغه‌اي وجود نداشته باشد.

اين واقعيت را نمي‌توان انكار كرد كه عملكرد شوراي نگهبان در دوره‌هاي گذشته نتوانست نظر مثبت عموم مردم را به دست بياورد. درست است كه هر كار و اقدامي عده‌اي را خوشحال و عده ديگري را ناراضي مي‌كند، ولي اينكه حتي در ميان علاقمندان به انقلاب و وفاداران به نظام جمهوري اسلامي نيز كساني باشند كه به عملكرد نهاد مهمي همچون شوراي نگهبان ايراد داشته باشند، خوشايند نيست. شوراي نگهبان بايد همواره از چنان جايگاهي برخوردار باشد كه تصميم و نظرش براي همه سند باشد و كسي نتواند در اعتيار آن كوچك‌ترين خدشه‌اي وارد كند.

امتحان ديگر مربوط به مردم است كه در استفاده از حق انتخاب خود كوشا باشند. كوشا بودن به دو معناست؛ يكي حضور حتمي و بدون ترديد در اصل انتخابات است و ديگري دقت در شناخت كسي كه به او راي مي‌دهند.
اينكه امام خميني همواره آحاد مردم را به حضور در انتخابات توصيه اكيد مي‌كردند به اين دليل بود كه مردم از حق قانوني و شرعي خود در تعيين سرنوشت كشور و ملت استفاده كنند. عدم حضور در انتخابات فقط به معناي عدم استفاده از اين حق نيست بلكه به معناي واگذار كردن آن به كساني است كه چه بسا برخلاف مصالح كشور و ملت عمل مي‌كنند. آنچه هفته گذشته در تركيه رخ داد و با تحريم همه‌پرسي توسط حدود هفت ميليون نفر، قانون اساسي اين كشور به ورطه ديكتاتوري كشانده شد، يك نمونه از كوتاهي مردم يك كشور در استفاده از حق قانوني خود است. اين قبيل ندانم كاري‌ها نبايد در كشور ما اتفاق بيافتد.

كساني كه تصور مي‌كنند قهر كردن با صندوق‌هاي آراء مي‌تواند به نظام جمهوري اسلامي ضربه‌اي وارد نمايد نيز دچار اشتباه بزرگي هستند، زيرا اين واقعيت را نمي‌توان انكار كرد كه اين نظام داراي پشتوانه مردمي بسيار قوي است بطوري كه حتي در مواردي كه عده‌اي انتخابات را تحريم كردند نيز حضور مردم در پاي صندوق‌هاي آراء بقدري بود كه از نصاب معمولي ساير كشورها بالاتر بوده است. بنابر اين، هيچكس با هيچ هدفي نبايد با انتخابات قهر كند و همه بايد بدانند كه حضور در پاي صندوق‌هاي راي به نفع خودشان و كشور است.

سومين امتحان، مربوط به نامزدهاي رياست جمهوري و ستادها و هواداران آنهاست. امتحان اين افراد، امتحان اخلاق است.
در انتخابات‌هاي گذشته رياست جمهوري، بداخلاقي‌هاي زيادي از ناحيه بعضي نامزدها و طرفداران آنها مشاهده شد كه به هيچ وجه در شان نظام جمهوري اسلامي و ملت مسلمان و انقلابي ايران نبود. نمونه بارز اين بداخلاقي را در مناظره‌هاي سال 88 شاهد بوديم كه يكي از نامزدها از تمام ابزارهاي خلاف اخلاق براي لطمه زدن به طرف‌هاي مقابل بهره‌برداري كرد و متاسفانه در آن زمان به جاي آنكه با او برخورد شود مورد حمايت قرار گرفت و امروز كساني كه در آن دوران از او حمايت كردند به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين شخص اصولاً فاقد صلاحيت احراز مسئوليت رياست جمهوري بوده است. رسيدن به اين واقعيت و بصيرت هر چند بسيار دير صورت گرفت و به خاطر اين دير فهميدن لطمات زيادي به كشور وارد شد ولي اگر همين واقعه تلخ براي انتخاباتي كه در پيش داريم درس عبرتي باشد، مي‌توان به سربلند بيرون آمدن نامزدهاي رياست جمهوري و هواداران آنها از امتحاني كه در پيش دارند اميدوار بود.

سال گذشته هنگامي كه تبليغات انتخابات رياست جمهوري آمريكا جريان داشت، بداخلاقي‌هاي نامزدهاي مطرح موجب شگفتي و سرزنش مردم و سران بسياري از كشورها شد و در ايران نيز رهبر انقلاب بارها به زشتي اين رفتارها و گفتارها اشاره كردند و آن را نشانه عدم شايستگي زمامداران آمريكا دانستند. اكنون زماني است كه نامزدهاي رياست جمهوري در ايران در معرض همين امتحان قرار گرفته‌اند و بايد نشان دهند كه مزين به اخلاق هستند يا پيرو نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا. اين، يك امتحان جدي است و مردم با مشاهده رفتارها و گفتارهاي داوطلبان رياست جمهوري در پاي صندوق‌هاي راي به آنها نمره اخلاق خواهند داد كه همان راي دادن يا راي ندادن به آنهاست.

طبيعي است كه تمام كساني كه صلاحيت آنها مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته است محترم هستند و مردم حق دارند از ميان آنها به هر كس كه براي كشور مفيد يا مفيدتر مي‌دانند راي بدهند. از نظر ما با توجه به خدمات بزرگي كه رئيس‌جمهور روحاني در زمينه برجام، پيشرفت‌هاي قابل قبول اقتصادي، خدمات سلامت و رفتارهاي اخلاقي به عمل آورده،‌ حمايت از وي براي استمرار اين دولت به مصلحت كشور است. تبليغات منفي، سياه نمائي‌ها و بداخلاقي‌هائي كه عليه رئيس‌جمهور و دولت مي‌شود، خارج از دايره نقد است و مردم حاضر نيستند آن را بپذيرند. همه بايد با روش صحيح و اخلاق از داوطلبان مورد نظر خود تبليغ كنند و مردم را در راي دادن به هر كس كه مايل هستند آزاد بگذارند تا از امتحان بزرگي كه در پيش دارند سربلند بيرون بيايند.
*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1396،2،2
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده:شهربانو جمعه

سرخط اخبار پژوهش