رويكرد دولت يازدهم به توسعه بخش كشاورزي انجاميد/افزايش چهار برابري توليد گندم در استان

تربت حيدريه- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: سياست هاي كلان و رويكرد درست و اصولي دولت تدبير و اميد به توسعه مطلوب بخش كشاورزي انجاميده است.

به گزارش ايرنا مجتبي مزروعي، چهارشنبه در همايش مديريت در بخش كشاورزي با توسعه فناوري هاي مكانيزه، كه با حضور مديران جهاد كشاورزي، كارشناسان و كشاورزان شهرستان هاي جنوبي خراسان رضوي در شهرستان مه ولات برگزار شد، افزود: با حمايت دولت يازدهم، بخش كشاورزي پارسال، سال بسيرا موفقي را تجربه كرد.
وي گفت: ما سال گذشته در بحث توليد و خريد گندم و جو، محصولات دامي و لبني و طيور توفيقات چشمگيري داشتيم كه اين توفيق نشان از يك برنامه ريزي منسجم و جامع در سطح كشور و وزارت جهاد كشاورزي و ناشي از رويكرد خوب دولت نسبت به بخش كشاورزي بود.
مزروعي با اشاره به رسيدن كشور به خودكفايي توليد گندم در سال گذشته، افزود: توليد گندم در خراسان رضوي نيز نسبت به سه سال پيش 4.1 برابر افزايش يافت و درآمد كشاورزان از اين محل از هزار و 400 ميليارد ريال به هفت هزار و 800 ميليارد ريال رسيد كه تامين نهاده هاي باكيفيت و سياست گذاري وزارتخانه نقش مهمي در آن داشت.
وي از كشاورزان مناطق جنوبي استان خراسان رضوي كه به رغم همه كمبودهاي كمي و كيفي آب و خاك، نقش مهمي در توليدات كشاورزي دارند به عنوان نخبگان اين حوزه ياد كرد و گفت: شهرهاي جنوبي با وجود فقر آبي و خاكي نسبت به مناطق شمالي، درآمد و ارزش افزوده بيشتري داشته و با بهره وري از منابع، كمترين بيكاري را دارند.
مزروعي، تهيه نهاده هاي با كيفيت كشاورزي را وظيفه دولت دانست و گفت: اين در حالي است كه در گذشته در مقطعي برخي ميوه ها و محصولات دامي بي كيفيت از خارج وارد مي شد و حال آنكه كشاورزان ما حتي به برخي از نهاده هاي كشاورزي مانند كود دسترس نداشتند.
وي افزود: در همين بازه زماني كه قيمت محصولات ثابت مانده بود هزينه هاي توليد بسيار افزايش يافت و بخش توليد و كشاورزي زمين گير شد و علاوه بر اين واردات بي رويه شكر در سال 85 سبب شد كارخانجات قند داخلي تعطيل و كشاورزان گرفتار شوند و توليد چغندر قند كشور از 6 ميليون تن به 1.7 ميليون تن برسد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: اين در حالي است كه با تغيير دولت و سياست هاي اين بخش، و رويكرد دولت در سال 95 توليد چغندر قند كشور از 1.7 ميليون تن به بيش از پنج ميليون تن رسيد و ميزان توليد اين محصول در خراسان رضو نيز از 700 هزار تن به 1.5 ميليون تن رسيد.
مزروعي، شاه كليد توسعه استان را توسعه كشت گلخانه اي دانست و افزود: طبق مصوبه دولت ايجاد گلخانه به هيچ نهادي، جز سازمان و وزارت جهاد كشاورزي ارتباط ندارد و براي احداث آن به جز مجوز جهاد كشاورزي نيازي نيست.
وي با تاكيد بر لزوم مصرف بهينه آب، از فرمانداران شهرستان هاي جنوبي خراسان رضوي خواست به برنامه ها و تصميمات شوراي حفاظت آب وفادار بوده و از پذيرفتن تصميمات خارج از اين شورا در بحث آب امتناع كنند.

* بخش كشاورزي در دولت يازدهم علمي تر شد
فرماندار مه ولات نيز در اين همايش گفت: علمي شدن بخش كشاورزي و استفاده از فناوري هاي جديد در دولت يازدهم موجب شد كشور در بخشهاي تغذيه و توليد محصولات كشاورزي و دامي به جايگاه اصلي خود برسد.
مسعود رنجبر، ميزان اعتبارات جذب شده در بخش كشاورزي مه ولات، به عنوان بزرگترين شهرستان باغي استان، را در دولت يازدهم 6 هزار و 700 ميليارد ريال عنوان كرد.
وي از تك محصولي بودن، خشكسالي و عدم تناسب سطح زير كشت با آب در دسترس كشاورزان، به عنوان مهمترين مشكلات بخش كشاورزي اين شهرستان ياد كرد.
اين همايش يكروزه با حضور جمعي از مديران جهاد كشاورزي خراسان رضوي و بيش از ۵۰۰ نفر از فعالان بخش كشاورزي و باغداري ۱۲ شهرستان جنوبي اين استان برگزار شد.
شهرستان 50 هزار نفري مه ولات به مركزيت شهر فيض آباد، در207 كيلومتري مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
ت/5132

سرخط اخبار استان‌ها