۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۳۵
کد خبر: 82478176
T T
۰ نفر

پوتین از طرح انقلاب رنگی در روسیه خبر داد

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۳۵
کد خبر: 82478176
پوتین از طرح انقلاب رنگی در روسیه خبر داد

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برپایی اعتراض های اخیر در چندین شهراز جمله مسكو پایتخت، از برنامه راه اندازی انقلاب رنگی در این كشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه تظاهرات مخالفان دولت در شهرهای مختلف این كشور به عنوان اعتراض به فساد مالی را به حوادث سه سال پیش اوكراین منجر به براندازی حكومت این كشور تشبیه كرد.
روزنامه كامرسانت روز پنجشنبه در بخش اخبار آنلاین خود نوشت: پوتین برای نخستین بار در مورد تظاهرات یكشنبه گذشته در شهرهای روسیه اظهارنظر كرد.
به نوشته روزنامه روسی، پوتین با بیان اینكه دولت روسیه با فساد مالی مبارزه می كند، اظهار كرد: از این موضوع در آستانه انتخابات (ریاست جمهوری) نادرست و برای متزلزل كردن اوضاع استفاده كردند.
رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان كرد: مشابه این اقدام های اعتراضی منجر به بروز كودتای ضدحكومتی در اوكراین و عامل برپایی اعتراض ها در چندین كشور عربی شد.
به نوشته كامرسانت، پوتین گفت كه می خواهم مسائل مربوط به مبارزه با فساد مالی در مركز توجه قرار گیرد و علاقه مردم به این مقوله را مثبت ارزیابی می كنم.
وی گفت: دولت پیگیرانه از مبارزه با فساد مالی حمایت می كند و مردم روسیه نیز این رویكرد را می بینند، اما تنها چیز نادرست، استفاده برخی نیروهای سیاسی از این موضوع برای اهداف انتخاباتی است.
رئیس جمهوری روسیه تصریح كرد: مبارزه با فساد مالی باید مطابق قانون انجام گیرد و مقصران در برپایی تظاهرات غیرقانونی باید مجازات شوند.
تظاهرات مبارزه با فساد مالی در روسیه روز یكشنبه گذشته به درخواست الكسی ناوالنی از مخالفان غربگرای دولت روسیه برگزار شد كه با وجود هشدارهای مقام های مسكو مبنی بر غیرقانونی بودن تظاهرات در آن شركت كرد و توسط ماموران امنیتی نیز دستگیر شد.
این تظاهرات در دهها شهر روسیه برگزار شد. تظاهركنندگان در مركز مسكو و چند نقطه دیگر پایتخت شعار علیه دولت می دادند.
تظاهرات ضدفساد مالی پس از نمایش فیلمی در اینترنت برگزار شد كه ناوالنی مدعی شده بود، دیمتیری مدودیف نخست وزیر روسیه ثروت كلانی و ویلای مجللی دارد و از چند شركت برخوردار است.
به نوشته روزنامه كامرسانت در مجموع 90 شهر روسیه شاهد تظاهرات ضدفساد مالی بود كه فقط در 20 شهر با مجوز قانونی انجام گرفت.
براساس اطلاعات اعلام شده، در مجموع حدود هزار تظاهركننده دستگیر شدند كه بیشتر جوانان بودند.
انقلاب رنگی یا مخملی نوعی خیزش تحت حمایت های رسانه ها و دولت های غربی و در راس آنها آمریكا و اعضای اتحادیه اروپا است كه پیش از فروپاشی سال 1991 اتحاد شوروی و بلوك اردوگاه كمونیستی شكل گرفت و تاثیرهای عمیقی بر جغرافیای سیاسی جهان برجای گذاشت.
این واژه را برای نخستین بار واسلاو هاول رهبر مخالفان چكسلواكی در انقلاب ۱۹۸۹ این كشور بر سر زبان‌ها انداخت.
انقلاب‌های رنگی به یك رشته از تكاپوهای مرتبط گفته می‌شود كه در جوامع پسا كمونیستی شرق اروپا، مركزی و همچنین آسیای میانه بروز و ظهور پیدا كرد و هیات حاكمه برخی كشورها در این مناطق سقوط كرده و دولت های طرفدار غرب روی كار آمدند.
نخستین نمونهٔ انقلاب مخملی در دورهٔ شش هفته‌ای (۱۷ نوامبر تا ۲۹ دسامبر ۱۹۸۹) در چكسلواكی رخ داد و با وقوع تحولات مشابهی به شكل زنجیره‌ای در صربستان (دو مرحله ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰)، گرجستان (۲۰۰۳)، اوكراین (۲۰۰۴) و قرقیزستان (۲۰۰۵) ادامه یافت.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان