۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۱۴
کد خبر: 82478120
T T
۰ نفر
نخست وزیر مالزی پایان بحران با كره شمالی را اعلام كرد/ بازگشت اتباع دو كشور

كوالالامپور - ایرنا – 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی پنجشنبه شب از پایان بحران دیپلماتیك با كره شمالی خبر داد و اعلام كرد اتباع دو كشور دیگر می توانند به خانه های خود بازگردند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر مالزی در بیانیه ای اعلام كرد كه پس از بیش از سه هفته ممنوعیت خروج 9 تن از اتباع كشورش متشكل از كاركنان سفارت و خانواده های آنها لغو، و امروز به آنها اجازه داده شد پیونگ یانگ را ترك كنند.
وی در این بیانیه 5 بندی تصریح كرد 9 تبعه مالزی ساعت 19 و 45 دقیقه به وقت مالزی (16 و 15 دقیقه به وقت تهران) پیونگ یانگ را ترك كردند و ساعت 5 صبح جمعه وارد كوالالامپور خواهند شد.
نخست وزیر مالزی با اشاره به نگرانی عمیق دولت در مورد این موضوع و تلاش های انجام شده برای آزادی اتباع كشورش، گفت كه چالش های بسیاری برای اطمینان از بازگشت این افراد به مالزی وجود داشت كه بر آنها غلبه شد، چون 'ایمنی و امنیت شهروندان همیشه اولویت اول من خواهد بود'.
وی همچنین اعلام كرد مالزی به اتباع كره شمالی نیز اجازه خواهد داد كوالالامپور را ترك كنند. علاوه بر این، پس از تكمیل كالبد شكافی بر روی 'كیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر كره شمالی و دریافت نامه درخواست از خانواده اش، جسد این فرد به كره شمالی بازگردانده می شود.
'نجیب تون رزاق' در این بیانیه اعلام كرد دولتش 'به شدت به اصل عدالت و حاكمیت معتقد است' و تحقیقات پلیس در مورد این جنایت به صورت جدی در خاك مالزی ادامه خواهد یافت.
وی گفت كه دستور داده است هرگونه اقدام ممكن انجام شود تا افراد مسئول این قتل به عدالت سپرده شوند.
'كیم جونگ نام' برادر ناتنی 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی 13 فوریه (25 بهمن) با یك عامل عصبی كشنده در فرودگاه كوالالامپور به قتل رسید و روابط دو جانبه پیونگ یانگ و كوالالامپور از آن زمان دچار تنش شد.
كره شمالی پس از آنكه پلیس مالزی سفارت این كشور در كوالالامپور را برای دستگیری افراد مظنون در قتل كه گفته می شد در سفارت پنهان شده اند محاصره كرد، خروج اتباع مالزی را از پیونگ یانگ ممنوع كرد.
3 تن از كاركنان سفارت مالزی و 6 نفر از اعضای خانواده آنها از پیونگ یانگ ممنوع الخروج شدند و مالزی نیز پس از آن این ممنوعیت را تلافی كرد.
كره جنوبی، پیونگ یانگ را متهم به قتل 'كیم جونگ نام' در فرودگاه مالزی كرده است، اما كره شمالی این امر انكار می كند و بررسی های مالزی را تلاشی برای بدنام كردن این كشور دانست.
پیونگ یانگ اصرار دارد كه برادر ناتنی رهبر كره شمالی براثر حمله قلبی درگذشت و مالزی باید جسد وی را تحویل دهد.
2 زن ویتنامی و اندونزیایی در ارتباط با این قتل بازداشت شده اند. دوربین های مدار بسته فرودگاه كوالالامپور نشان می دهد آنها با نزدیك شدن به قربانی 45 ساله و با یك تكه پارچه وی را مسموم كرده اند.
محققان مالزی به دنبال 7 مظنون كره شمالی هستند كه 4 تن از آنها، مالزی را در روز قتل ترك كرده اند.
رئیس پلیس مالزی معتقد است كه آنها به پیونگ یانگ فرار كرده اند، در حالی كه 3 تن دیگر از آن ها در سفارت كره شمالی در كوالالامپور پنهان شده اند.
تاكنون مشخص نشده است آیا این 3 تن كه پلیس مالزی ادعا می كرد در سفارت كره شمالی پنهان شده اند نیز كوالالامپور را ترك خواهند كرد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان