۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 82477748
T T
۰ نفر

هفته نوروزی در ایروان پایان یافت

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 82477748
هفته نوروزی در ایروان پایان یافت

مسكو - ایرنا - هفته فرهنگی نوروز باستانی و عید پاك ارامنه با حضور شماری از شهروندان ایران و ارمنستان و اجرای برنامه هنرمندان ایرانی و ارمنی در شهر ایروان پایان یافت.

به گزارش ایرنا، مراسم پایانی جشن نوروزی شامگاه چهارشنبه در سالن یاكوپ پارونیان پایتخت ارمنستان با حضور شماری از مقام های رسانه ای و فرهنگی این كشور و سیدكاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران پس از پخش سرود ملی دو كشور و ادای احترام حاضران در سالن هاكوپ پارونیان ایروان اجرا شد.
عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری فرهنگسرای نیاوران در ابتدای این برنامه گسترش روابط فرهنگی را زمینه ساز تقویت مناسبات كشورها در زمینه های سیاسی و اقتصادی دانست.
وی اظهار كرد: با توجه به پیشینه روابط فرهنگی و تمدنی ملت ایران و ارمنستان، با برنامه ریزی های دو دولت و همچنین سفارت و سفیر ایران، عرصه های همكاری ها روند رو به توسعه ای یافته كه ارتقای بیش از پیش روابط فرهنگی و هنری یكی از مهم ترین جنبه های آن است.
در ادامه مراسم، گروه خیزش به سرپرستی نوید اربابی با اجرای چند قطعه موسیقی و گروه لئون طوانیان نیزموسیقی سنتی ارمنی اجرا كردند.
شعرخوانی واراند ادیب ایرانی به زبان ارمنی، طنزخوانی صابر قدیمی شاعر، اجرای داوود حیدری مجری و گوینده رادیویی، برنامه هنری سعید توكلی و تك خوانی سید معین الدین سجادی با پیانو نوازی آرمن آساطوریان نیز از دیگر بخش های جشن نوروزی بود.
اجرای موسیقی اقوام كار گروه روناك به سرپرستی و خوانندگی كیوان علیمحمدی و سعید خلج نیز پایان بخش برنامه های فرهنگی هنری جشن ایرانی-ارمنستانی هفته نوروز بود.
در بخشی از این جشن، آرام هوانسیان رئیس شبكه سوم تلویزیون ارمنستان (اچ 3) و وارتان وسكانیان رییس مركز ایران شناسی دانشكده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان، اجرای چنین برنامه هایی را برای افزایش دوستی ها بین دو ملت و گسترش روابط ارزشمند خواندند.
میهمانان ارمنستانی تاكید كردند: ارامنه و ایرانی ها مردمانی فرهنگ دوست هستند كه نزدیك ترین روابط فرهنگی، تاریخی و تمدنی را بین كشورهای منطقه با یكدیگر دارند.
وسكانیان گفت: در دو سال گذشته با برنامه های سفارت و پیگیری های سفیر ایران، روابط و همكاری های فرهنگی دو كشور مانند دیگر بخش ها شاهد پیشرفت زیادی بوده كه ادامه آن می تواند، دستاوردهای بیشتری داشته باشد.
سجادی سفیر ایران در ارمنستان نیز در این مراسم با مهم خواندن همكاری های فرهنگی و هنری بین كشورها به عنوان زیربنای تعامل ملت ها، گفت: كار مشترك و همسوی هنرمندان ایرانی و ارمنستانی در هفته فرهنگی نوروز در ایروان و استقبال صدها شهروند دو كشور، نشان داد زمینه های فراوانی برای گسترش این روابط وجود دارد.
وی همچنین با سپاسگزاری از گروههای هنری و هنرمندان همكار در اجرای جشن نوروز و عید پاك ارامنه، افزود: خدمت كردن به افزایش همكاری بین كشورها به ویژه توسعه روابط ملت ها كه فرهنگ، هنر و گردشگری از مهمترین بخش های آن است، سبب تقویت دوستی ها و حتی صلح و آرامش بین كشورها می شود.
سفیر ایران در پایان نیز با قدردانی از همكاری مقام های مسئول در ارمنستان و برنامه ریزان اجرای جشن نوروزی، اظهار كرد: ایرانیان و ارمنستانی ها در طول تاریخ كهن خود، همیشه دلبسته صلح و دوستی بوده اند و همواره با آرامش كنار یكدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند.
چند برنامه‌ زنده رادیویی و تلویزیونی در شبكه سراسری ارمنستان با همكاری گروه هنرمندان رادیویی ایران، نمایشگاه عكس، خوشنویسی و تذهیب، برنامه های فرهنگی و هنری در سالن های آرام خاچاطوریان، آرنو باباجانیان و هاكوپ پارونیان ایروان از جمله برنامه های جشن نوروز و عید پاك ارامنه بود كه با تلاش حامیان توسعه روابط ایران و ارمنستان برگزار شد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان