۵ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82472989
T T
۰ نفر

زياده روي در مصرف تنقلات نوروزي تهديدي براي سلامت

۵ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 82472989
زياده روي در مصرف تنقلات نوروزي تهديدي براي سلامت

اراك - ايرنا- ديد و بازديدهاي نوروزي از سنت هاي نيكوي ايراني است كه بايد در جريان آن به توصيه هاي سلامت اهميت جدي داد و از زياده روي در مصرف تنقلات پرهيز كرد.

رفتارهاي تغذيه اي در نوروز بايد به گونه اي باشد كه تعادل در وزن را برهم نزند و با مصرف زياد خوراكي ها شيرين و شور و پر چرب در اين ايام شاخص هاي سلامتي تهديد نشود.
تعطيلات نوروزي به خودي خود با كم تحركي نسيت به روزهاي عادي همراه است و اگر افراد نسبت به مصرف تنقلات و خوراكي ها زياده روي كنند به افزايش وزن و چاقي مبتلا مي شوند كه پيامدهاي آن مطلوب نيست.
ضمن آنكه در ايام نوروزي بازار ميهماني ها داغ است و مي طلبد كه از غذاهاي پرچرب به ويژه در وعده غذايي شام پرهيز شود.
مصرف آجيل در طول ايام نوروز چند برابر مي شود و اكثر افراد آجيل هاي همراه با نمك را مصرف مي كند كه اين امرمي تواند افزايش فشار خون را به همراه داشته باشد به همين دليل بهتر است از آجيل هاي بدون نمك و يا كم نمك استفاده شود.
مغزها و تخمه ها مقادير زيادي چربي را در خود جاي داده اند به طوري كه هر 100 گرم آنها حاوي 500 تا 600 كالري موجود است كه اين امر با افزايش چربي آسيب جدي به كبد وارد مي كند به همين دليل لازم است ميزان كافي مورد استفاده قرار گيرد.
قند موجود در شيريني ها و شكلات ها اضافه وزن و چاقي را در پي دارد به همين دليل بهتر است مصرف را به حداقل رساند و همچنين در ميهماني ها از شيريني هاي در اندازه كوچك استفاده شود و مصرف ميوه كه داراي قند طبيعي است جايگزين شيريني ها و شكلات ها همراه با قند و كالري فراوان شود و افراد داراي ديابت و بيماري هاي قلبي و فشار خون جوانب احتياط در مصرف انواع شيريني ها با جديت رعايت كنند.
با توجه به افزايش ميهماني ها در ايام نوروز بهتر است مصرف سالاد بيش از مواد غذايي باشد تا ضمن جلوگيري از افزايش وزن جذب مواد قندي و چربي ها كاهش يابد و همچنين از بروز يبوست احتمالي جلوگيري شود و به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار دوغ و آب به عنوان نوشيدني مصرف شود.
افراط و تفريط در مصرف هر ماده غذايي زيان بار است و با توجه به حجم خوراكي در طول ايام نوروز لازم است در كنار مديريت خوراك ساعاتي را در روز به تحرك بدني و وروزش اختصاص داد و در اين راستا تنها با 30 دقيقه پياده روزي تند مي توان از اثرات مخرب كم تحركي و مصرف قند و چربي و نمك كاست.
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندياري***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها