ضرورت اتكای چرخه اقتصاد كشور به تولید داخلی/سازمان های مردم نهاد حوزه تولید و اشتغال، رصد شوند

تهران - ایرنا - دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، حق اشتغال و تولید را از جمله حقوق اقتصادی شهروندان دانست و گفت: تولیدكنندگان داخلی را باید تشویق كرد و به آنان امید داد تا چرخه اقتصاد كشور متكی به تولید داخلی باشد و روز به روز اشتغال ایجاد و مشكلات اقتصادی رفع شود.

الهام امین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با اشاره به نام گذاری سال 96 با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری، افزود: حقوق و تكالیف شهروندان در زمینه مسائل اقتصادی چرخه میان مصرف كننده و تولیدكننده است و در این رابطه دولت نیز باید از شهروندان ایرانی حمایت كند تا برای تولیدكنندگان، مشوق های لازم فراهم شود و از سوی دیگر، مصرف كنندگان بتوانند از كالاهای داخلی با كیفیت و قیمت مناسب استفاده كنند.
وی اظهاركرد: مصرف كنندگانی كه با رویكرد مثبت به سمت كالاهای ایرانی می آیند، حق و حقوقی دارند و باید كالاهای با كیفیت و قیمت مناسب تر دریافت كنند و از این رو كار تولیدكنندگان ایرانی در سال جدید سخت تر خواهد بود و مهم است كه بتوانند كیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به حقوق تولیدكنندگان داخلی و حمایت از آنان، افزود: انواع و اقسام پرداخت ها و عوارض برای تولیدكنندگان داخلی بر قیمت تمام شده تولیدات آنها تاثیر می گذارد و حقوق این تولیدكنندگان در مقابل كالاهای وارداتی و قاچاق نقض می شود، بنابراین ضروری است كه تمهیداتی برای تشویق و حمایت از سرمایه گذاران و تولیدكنندگان بخش خصوصی با هدف توسعه كسب و كار و ایجاد اشتغال برای شهروندان در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینكه میزان و حجم كالاهای وارداتی به كشور زیاد است، گفت: اگر در مقابل محصولات وارداتی كه توسط بخش دولتی یا خصوصی وارد می شود، كالاهای مشابه داخلی را به مردم معرفی كنیم و ضرورت حمایت از تولید داخلی و اشتغال مورد تاكید قرار گیرد، در آن صورت شهروندان كالای وارداتی كه مشابه داخلی دارد را خریداری نخواهند كرد و از سویی دیگر تضمینی برای تولید كالای داخلی به وجود می آید.
امین زاده با تاكید بر توسعه كسب و كار و اشتغال در بخش خصوصی، گفت: تا زمانی كه امنیت تولید و سرمایه گذاری برقرار نشود، همیشه ترس و نگرانی برای تولیدكنندگان وجود دارد بنابراین لازم است برای ایجاد امنیت اقتصادی، بر حقوق مصرف كننده و تولیدكننده تاكید شود.

** از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده شود
وی به نقش سازمان های مردم نهاد برای حمایت از تولید داخلی تاكیدكرد و گفت: سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه تولید و اشتغال باید رصد شوند تا بر واردات و مصرف كالاهای وارداتی كه مشابه داخلی دارند، نظارت كنند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهاركرد: به نظر من بهترین نظارت ها را سازمان های مردم نهاد دارند و برای حقوق شهروندان در زمینه مسائل اقتصادی باید از ظرفیت آنها بهره ببریم چرا كه مكانیزم و سازو كار لازم برای دریافت نظارت مستقیم شهروندان وجود ندارد.
وی با بیان اینكه در هر یك از 31 استان كشور قرار است یك سازمان مردم نهاد بر اجرای حقوق شهروندی نظارت داشته باشد، گفت: امسال با جدیت بیشتر، از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای انجام این كار بهره خواهیم برد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1396 هجری شمسی، با تبریك ولادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و عید نوروز به همه‌ هم‌میهنان و ایرانیان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و با آرزوی سالی همراه با بركت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» نامگذاری كردند.
اجتمام(3)**3229**1021
خبرنگار: حنانه شفیعی**انتشار: حسین نوروزیان

*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه