۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82465767
T T
۰ نفر

«ارگ گوگد» ، آوازه گلپايگان در گستره تاريخ

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82465767
«ارگ گوگد» ، آوازه گلپايگان در گستره تاريخ

گلپايگان، اصفهان-ايرنا- ارگ گوگد از بناهاي از بناي عظيم خشت و گلي و جاذبه هاي ديدني و گردشگري شهرستان گلپايگان پذيراي مهمانان نوروزي است.

اين بنا كه به عنوان دومين بناي خشتي و گلي ايران از آن ياد شده، به شكل مربع و به وسعت 6 هزار و 400 متر مربع ساخته شده و داراي چهار برج قرينه هركدام به ارتفاع 12 متر است.
زمان ساخت اين ارگ به حدود چهار قرن پيش نسبت داده مي شود و تنها سند مكتوبي كه از اين بنا موجود است متعلق به حدود 140 سال پيش است و نشان مي دهد نصف بناي ارگ از سوي شخصي به نام عليخان به عنوان مهريه به همسرش واگذار شده است.
وجود طبقات پايين و بالا در ساختمان ارگ گوگد، بيانگر نظام طبقاتي در اجتماع آن روزگار است.
استر و استربانان در طبقه پايين و در مجاورت هم و بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا ساكن بودند و به همين دليل در زمان صلح به عنوان كاروانسرا و در زمان جنگ و يا حمله اشرار بعنوان دژ نظامي مورد استفاده قرار مي گرفت.
سوراخ هايي روي ديوارهاي مرتفع وجود دارد كه از آن به عنوان ساختار امنيتي هشدار دهنده استفاده مي شده، كبوترها را شبها در اين سوراخ ها اسكان مي دادند كه درصورت ورود مهاجمان آنها با بيقراري و سروصدا اهالي ارگ را مطلع كنند.
در شمال اين ارگ قسمتي به عنوان شاه نشين وجود دارد كه اكنون به عنوان سـوئيت ويـژه مـورد استفاده مسافران قرار مي گيرد.
دراين مكان حوض آبي وجود دارد كه در گذشته هنگامي كه مهاجمان درب ورودي را آتش مي زدند، محافظين با تخليه آب حوض، آتش را خاموش مي كردند.
بر روي در ورودي ارگ دو دركـوب وجـود دارد كه دركوب بـزرگتر را مردها و دركوب كوچكتر را زنها به صدا درمي آوردند.
چاهي هم در ضلع جنوب شرقي ارگ وجود دارد كه نشان مي دهد براي روزهاي مقاومت و محاصره فكر آب براي ساكنين اين ارگ شده است.
ارگ تاريخي گوگد در سال 1378 با نظارت اداره ميراث فرهنگي بازسازي شد و اكنون با دارا بودن 20 اتاق و سوئيت هاي زيبا در دو طبقه، رستوران، چايخانه سنتي و تالار پذيرايي و جاذبه هاي متنوع و زيباي گردشگري به عنوان مكاني براي بازديد، اقامت و استراحتگاه گردشگران شهرستان گلپايگان مورد استفاده قرار مي گيرد.
ارگ تاريخي گوگد در پنج كيلومتري شهر گلپايگان و در مسير جاده معروف ابريشم كه جاده اصلي تجاري دوران قديم بوده قراردارد و به شماره 2574 در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
مدير عامل ارگ گوگد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در 11ماه امسال حدود 90 هزار گردشگر از اين ارگ تاريخي در شهرستان گلپايگان ديدن كردند.
نوشين عصار به تمهيدات و آمادگي براي استقبال، ميزباني و پذيرايي از مسافران و گردشگران نوروزي گفت : اين مجموعه اقامتي، تفريحي و توريستي در سالجاري ميزبان حدود 200 گردشگر خارجي نيز از كشورهاي ايتاليا، انگلستان، كانادا، آلمان، كره، چين، آمريكا، فرانسه، عراق، تركيه و ديگر كشورها بود.
مديرعامل ارگ گوگد همچنين گفت: امسال بيش از 120ميليون تومان نيز براي مرمت ،بازسازي، زيباسازي محوطه و مبارزه با موريانه و حشرات براي حفظ و نگهداري اين بناي تاريخي خشت و گلي هزينه شد.
شهرستان گلپايگان با بيش از 350 اثر تاريخي و گردشگري و سه شهر گلپايگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادي در 180 كيلومتري شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 6022 خبرنگار: محمد حسين توفيقي - انتشار دهنده : عمادي

سرخط اخبار استان‌ها