۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82464060
T T
۰ نفر

یك كتیبه قجری در قزوین كشف شد

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 82464060
یك كتیبه قجری در قزوین كشف شد

قزوین - ایرنا- در جریان مرمت مدخل خروجی راسته بازار تاریخی قیصریه توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، یك كتیبه قجری كشف شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی، محمدعلی حضرتی مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: همزمان با فروریختن بخشی از ضلع شرقی ورودی بنای تاریخی راسته قیصریه كه بر اثر فرسودگی و بارش برف هشتم اسفند اتفاق افتاد، به یك باب حجره همجوار نیز آسیب‌هایی وارد شد.
وی اظهاركرد: گروه تخصصی مرمت اضطراری میراث فرهنگی هنگام مرمت آن و در جریان بندكشی دیواره، بر لایه ‌برداری فنی از پوشش های گچی الحاقی اقدام می كند كه در این میان كتیبه‌ای نفیس و مرمرین در سر در بازار قیصریه پدیدار می شود كه روشنگر بسیاری از ابهامات درباره بخشی از تاریخ بازار قیصریه می باشد.
حضرتی اضافه كرد: تا پیش از این گمان می رفت بازار قیصریه قزوین از آثار دوره صفوی است، ولی با خوانش این كتیبه معلوم شد راسته بازار قیصریه كه در جنوب مسجدالنبی، شرق مجموعه بازار و شمال كاروانسرای رضوی 'شاه' قرار دارد توسط یكی از سادات عالی مقام قزوین در سال 1215 هجری قمری و در سال‌های آغازین حكومت فتحعلی شاه قاجار' بنا شده و آن را به نام بازار علی نامیده‌اند.
وی درباره ویژگی‌های هنری و تاریخی این كتیبه اظهار داشت: خوشنویسی ممتاز این كتیبه كه با حجاری استادانه جلوه‌ای دیگر یافته به قلم نستعلیق است كه متاسفانه كاتب از شاعر و تاریخ اثر نامی نبرده است، اما همزمانی نسبی سال تاسیس یا تجدید بنای مسجد النبی 'سلطانی' و راسته بازار علی 'معروف به قیصریه' و قطعی بودن بنای صفوی كاروانسرای رضوی 'شاه' می‌تواند به عنوان یك پژوهش دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.
راسته قیصریه كه اكنون به بازار فرش قزوین مشهور است با طاق‌های آجری مرتفع، دارای چهار درب ورودی به بازار می ‌باشد كه در بخش شمالی به تیمچه سرباز، جنوبی به تیمچه سرپوشیده، شرقی به سرای وزیر و ورودی غربی به چهارسوق كوچكی متصل می‌شود.
7389/ 6128* خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی

سرخط اخبار فرهنگ