ذخیره سازی یك میلیارد لیتر بنزین در كشور/ صرفه جویی 40 هزار میلیارد ریالی در مصرف سوخت

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام ذخیره سازی بیش از یك میلیارد لیتر بنزین برای تامین نیاز نوروز و سایر ایام ضروری كشور، از صرفه جویی 40 هزار میلیارد ریالی در مصرف گازوییل خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «منصوز ریاحی» در نشست خبری با تشریح وضعیت عرضه و تامین سوخت در كشور گفت: با اجرای طرح پیمایش برای خودروهای گازوییلی، از مهر ماه 1394 تاكنون در مصرف 3.7 میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی شده است.
وی ادامه داد: امسال میانگین مصرف بنزین در كشور 74.2 میلیون لیتر بوده كه نسبت به پارسال 5.1 درصد رشد داشته است.
ریاحی گفت: ایران، امسال برای نخستین بار توانست ركورد بی سابقه صادرات فرآورده های نفتی را به ثبت برساند و بیش از 400 هزار بشكه انواع فرآورده را به بازارهای هدف صادر كند.
وی پیش بینی كرد: میزان صادرات فرآورده های نفتی در سال آتی به 550 تا 600 هزار بشكه افزایش یابد.

**مصرف روزانه 21 میلیون لیتر سی.ان.جی در كشور
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی درباره مصرف سی.ان.جی (CNG)در كشور نیز گفت: میانگین مصرف این نوع سوخت به روزانه 21 میلیون لیتر در كشور رسیده است كه نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد رشد را نشان می دهد.
گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی سوختی به دلیل آلایندگی كمتر به جایگزین بنزین، گازوئیل و گاز مایع شده است.
ریاحی اضافه كرد: میزان واردات بنزین نیز از ابتدای امسال تاكنون به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بوده است.
وی درباره فروش مرزی سوخت نیز بیان داشت: در هشت ماه نخست امسال روزانه 2.8 میلیون لیتر گازوییل در استان های مرزی به فروش رفت اما میانگین سالانه فروش مرزی به روزانه 2.3 میلیون لیتر رسیده است.
وی افزود: برای توسعه طرح پیمایش خودروهای گازوییلی قرار است كه خودروهای دیزلی به سامانه ردیاب جی.پی.اس (GPS)مجهز شوند.

**ساماندهی خودروهای گازوییلی درون شهری
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی درباره عرضه سوخت به خودروهای گازوییلی درون شهری گفت: طرحی با مشاركت شهرداری ها و وزارت كشور در حال اجراست كه بر اساس آن از خودروهای دیزلی شهری ثبت نام می شود.
ریاحی با بیان این كه ثبت نام از خودروهای گازوییلی درون شهری تا 22 اسفندماه تمدید شده است، اضافه كرد: برای افرادی كه اقدام به ثبت نام كنند، میزان سهمیه، طبق روال گذشته ادامه اختصاص می یابد اما در صورتی كه ثبت نام انجام نشود، سهمیه های گازوییل كاهش می یابد.

**بدهی 13 هزار میلیارد ریال شركت های هوایی به وزارت نفت
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینكه فروش سوخت به شركت های هواپیمایی به صورت نقدی انجام می شود، گفت: بدهی گذشته شركت های هوایی بابت سوخت، حدود 13 هزار میلیارد ریال است كه این شركت ها پیشتر اعلام كرده بودند كه در پی تهاتر بدهی خود با دولت هستند.
ریاحی ادامه داد: حدود 70 درصد این بدهی متعلق به شركت های هواپیمایی آسمان، ایران ایر و ماهان بوده كه البته بخشی از آن را پرداخت كرده و سهم بدهی آنها به 63 درصد كاهش یافته است.

**تامین سوخت مایع نیروگاه ها در ماه های سرد امسال
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی به تامین سوخت مایع در زمستان امسال اشاره كرد و گفت: به دلیل زمستان زودرس و قطع گاز تركمنستان، محدودیت ها و مشكلاتی در تامین گاز رخ داد كه ناچار بودیم از طریق سوخت مایع آن را جبران كنیم.
وی افزود: در هشت ماه نخست امسال، مشكلی در تامین گاز نیروگاه ها وجود نداشت، اما در ماه های سرد آذر، دی و بهمن، میزان مصرف گاز كاهش و در مقابل مصرف سوخت مایع افزایش یافت.
ریاحی اضافه كرد: میزان مصرف سوخت مایع توسط نیروگاه ها در هشت ماه نخست سال در مجموع 2 میلیارد و 66 میلیون لیتر بود اما در سه ماه سرد سال، 2 میلیارد و 735 میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شد.
وی با بیان اینكه مدیریت عرضه سوخت در این مدت با وزیر نفت بود، ادامه داد: انبارها و نیروهای شركت ملی پخش در ماه های سرد سال، در آماده باش كامل قرار داشتند.

**تایید صلاحیت 43 شركت برای اجرای برندسازی جایگاه های سوخت
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی درباره اجرای طرح برندسازی جایگاه های عرضه سوخت، گفت: با برندسازی در جایگاه های عرضه سوخت، سیستم توزیع سوخت از انحصار خارج شده و بخش خصوصی نیز امكان فعالیت می یابد.
وی افزود: تاكنون مجوز 43 شركت برای ورود به زنجیره عرضه سوخت، تایید شده است كه سه شركت نیز فعالیت خود را در تهران، اصفهان و تبریز آغاز كرده اند.
ریاحی با بیان این كه مقاومت هایی در مقابل اجرای طرح برندسازی وجود دارد، اضافه كرد: با برگزاری جلسه هایی، مسایل مطرح و رفع خواهد شد.
مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی به مطرح شدن بخشی شائبه ها از سوی جایگاه داران و اتحادیه های بخش خصوصی نسبت به اجرای طرح برندسازی اشاره كرد و ادامه داد: در جلسه هایی كه با آنها داشته ایم بخشی از شائبه ها و دغدغه ها رفع شده، اما اجباری نیز برای ورود آنها به این بخش وجود ندارد.
وی یادآور شد: مشكلی در تامین و عرضه سوخت در ماه های آتی رخ نخواهد داد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام 2022**1070**2025**خبرنگار: میثم طاهری**انتشار:لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد